Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webhotell

Per80

Medlem
Jeg har vel ca. kostnader på omkring 12 000 kroner i webhotellutgifter. Lite i forhold til inntekten, men jeg vurderer og drive med nettsider på helttid etter utdanningen. Alltid viktig og holde kostnadene på et lavest mulig nivå.

Jeg kjøper et nytt webhotell hver eneste gang jeg registrerer et domene. Webhotell størrelsen varierer, men ligger på ca. 2-3 GB.

Det jeg lurer på er hvordan få flere domener på samme webhotell. Si at jeg kjøper et webhotell på 2 GB, er det ikke da mulig og ha flere domener på samme webhotell?

Har lest om dette før, men har aldri giddet og satt meg inn i det. Vet det har noe med rekonfiguering av DNS, etc.

Jeg trenger en god forklaring med teskje om hvordan man går fram. Si at jeg kjøper webhotell hos dreamhost.com, og registrerer 10 domener hos domeneshop.no. Hva gjør jeg for og koble opp domenene til dreamhost?

Jeg kjøpte en gang et webhotell hos web10.nu og satt 2 forskjellige domener på dette ved hjelp av dem. Resultatet ble i søkemotoren: www.mittførstedomene.com/mittandredomene.com. Dette er selfølgelig helt uakutelt.

Hvordan går man frem, og hvordan fungerer dette?

Til admin : Kanskje du burde opprette et eget emne innen webhotell på forumet. Tror det er mange som lurer på dette.
 

Knut

Medlem
Du legger til domener i kontrollpanelet.

Men ellers vil jeg anbefale deg å skaffe deg en dedikert server om du har så mange sider. Bedre kontroll og du gjør akkurat som du selv vil....nesten
 

Ståle

Medlem
Bruk hostgator.com. Der kan du ha så mange domener du vil på en konto.

Og det til $10/mnd! :D

Hostgator benytter seg a cpanel som er et kjempenkelt system å sette seg inn i. Men, har du sider med mye trafikk så vil du bli nødt til å leie en dedikert.

Var det 12.000 i måneden eller året?
 

picxx

Well-Known Member
For 12 lapper i mnd. har du nok til 12 dedikerte servere.
Det er nok til å drive en liten google avdeling.

Når du bestiller et domene må du vel skrive inn DNS serverne til webhosten?
Når du kjøper et webhotell legger du jo bare til de domene du ønsker.

Jeg kjøpte en gang et webhotell hos web10.nu og satt 2 forskjellige domener på dette ved hjelp av dem. Resultatet ble i søkemotoren: www.mittførstedomene.com/mittandredomene.com. Dette er selfølgelig helt uakutelt.

Kan du utbrodere dette litt, for det skjønte jeg ikke bæra av.
 

Ståle

Medlem
For 12 lapper i mnd. har du nok til 12 dedikerte servere.
Det er nok til å drive en liten google avdeling.
Ja, sant nok det. Var kanskje et dumt spørsmål. :eek:


Kan du utbrodere dette litt, for det skjønte jeg ikke bæra av.
Når du legger til add-on domener så blir det laget en sub-folder og et subdomene på "hoveddomenet". Jeg har også vært borti at Google har indexert hoveddomenet.com/etannetdomene.com.

Jeg tror du kan få vekk dette problemet ved å kjøre dedikert, for da har du mulighet til å lage en ny konto til vært enkelt domene, og dermed slipper du å legge domener under et "hoveddomene".

hvis det ga noen mening. :)
 

picxx

Well-Known Member
Når du legger til add-on domener så blir det laget en sub-folder og et subdomene på "hoveddomenet". Jeg har også vært borti at Google har indexert hoveddomenet.com/etannetdomene.com.

Jeg tror du kan få vekk dette problemet ved å kjøre dedikert, for da har du mulighet til å lage en ny konto til vært enkelt domene, og dermed slipper du å legge domener under et "hoveddomene".

hvis det ga noen mening. :)

Du mener at hoveddomene ligger som main inne i public_html/www folderen blir neste domene automatisk lagt inne i denne folderen ja. Har vært borti det samme problemet jeg også, men de admin panelene jeg har vært borti har en workaround for dette.

Når du legger til det første domenet (hoveddomenet) må du opprette en ny folder inne i www folderen slik at dette blir liggende for seg selv.
Når du deretter legger på add-on domener vil disse føye seg fint inn i public/www folderen uten å komme "under" hoveddomenet. (Det er forøvrig ikke noe som er "hoveddomene" vel, hehe).
 

Ståle

Medlem
Du mener at hoveddomene ligger som main inne i public_html/www folderen blir neste domene automatisk lagt inne i denne folderen ja. Har vært borti det samme problemet jeg også, men de admin panelene jeg har vært borti har en workaround for dette.

Når du legger til det første domenet (hoveddomenet) må du opprette en ny folder inne i www folderen slik at dette blir liggende for seg selv.
Når du deretter legger på add-on domener vil disse føye seg fint inn i public/www folderen uten å komme "under" hoveddomenet. (Det er forøvrig ikke noe som er "hoveddomene" vel, hehe).

Nja.. Det lages egne foldere for vært domene i public_html/www folderen, men har et "hoveddomene" (iallefall hos hostgator, de kaller det vel "main account domain" eller noe)

hoveddomenet.com/etadd-ondomene vil da føre deg til samme side som etadd-ondomene.com
 

picxx

Well-Known Member
Aldri vært borti hostgator, og det hørtes da ut som en ekstrem ordning....
På tide å bytte host? :D
 

srm

Medlem
Jeg vil tro de fleste ISP-er tilbyr at flere domener peker til samme webhotell.

For å differensiere mellom de forskjellige nettstedene kan du øverst i index.php f.eks ha

if ($_SERVER["HTTP_HOST"] == "domene1.no") {
include("domene1/index.php");
} else if ($_SERVER["HTTP_HOST"] == "domene2.no") {
include("domene2/index.php");
} else if ($_SERVER["HTTP_HOST"] == "domene3.no") {
include("domene3/index.php");
}
 

Gomlers

Member
Jeg vil tro de fleste ISP-er tilbyr at flere domener peker til samme webhotell.

For å differensiere mellom de forskjellige nettstedene kan du øverst i index.php f.eks ha

if ($_SERVER["HTTP_HOST"] == "domene1.no") {
include("domene1/index.php");
} else if ($_SERVER["HTTP_HOST"] == "domene2.no") {
include("domene2/index.php");
} else if ($_SERVER["HTTP_HOST"] == "domene3.no") {
include("domene3/index.php");
}


Men hva ville søkemotorer synes om denne taktikken da?
Ville ikke det der egentlig bli en litt ulovlig cloaking?
 

srm

Medlem
Men hva ville søkemotorer synes om denne taktikken da? Ville ikke det der egentlig bli en litt ulovlig cloaking?

Jeg kan ikke se at det utgjør noen forskjell for Google om denne konfigurasjonen gjøres på Apache/webserver-nivå kontra PHP-nivå?

Siden vil oppføre seg helt likt ut overfor både brukere og Google. Sånn sett er det på ingen måte cloaking.
 
Topp