Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webhuset - stadig dårligere

Bjrl

Medlem
Jeg har brukt Webhuset til Bolig og eiendom i Norge - Leiligheter og hus, hybler og rom i bofellesskap - All type bolig og eiendom i alle områder helt siden oppstarten for 8 år siden. Men det blir stadig verre tjeneste de tilbyr.

I dag oppdaget jeg f.eks. at det ikke er mulig å sende inn nye annonser for boliger som skal leies ut, og heller ikke for at man ønske rå leie bolig. For et nettsted som driver annonsetjenester rettet mot utleiemarkedet, så er jo dette temmelig essensielt midt i høysesongen...

Feilen er åpenbart at det er "noe rart" med sendmail-funksjonen hos Webhusets server. Jeg har også testet et php-basert "reservescript" jeg har, og også der får jeg feilmelding om at det ikke er mulig å bruke sendmail-funksjonen.

Hos Webhuset er det ikke mulig å kontakte noen etter klokka 17. Man kan bruke en tjeneste som koster 3900 + moms for første timen, og 1600 + moms for påfølgende tjenester. Da tenkte jeg at jeg skulle prøve en mail i stedet. Mailen bouncet med følgende melding:

The following message to <support@webhuset.no> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.1.0 - Unknown address error 553-'sorry, your envelope sender is in my badmailfrom list (#5.7.1)'

Det er vel LITT spesielt av en stor host å sette mailadressene til kundene sine på en svarteliste så de ikke kan motta mail fra dem, er det ikke...?

Jeg har forøvrig inntrykk av at mailene fra bolignorge.no har havnet på en del slike badmaillister, antagelig fordi vi driver omfattende masseutsendelse på daglig basis til rundt 5000 mennesker som leter etter bolig. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan få meg vekk fra slike lister, blir jeg glad for det.

Tilbake til Webhuset: Pissed over at det ikke engang gikk an for meg å maile til support@webhuset.no, bestemte jeg meg for å svi av 3900 kroner + moms på å fortelle dem at sendmail-systemet deres ligger nede på serveren der mine sider ligger. Jeg kom da til en talepostkasse som sa at jeg skulle lese inn en melding som startet med at jeg bekreftet at jeg aksepterte prisen, og deretter vlle en tekniker normalt kontakte meg tilbake i løpet av 3 timer.

Personlig syns jeg dette er temmelig dårlig... Når en såpass viktig tjeneste som sendmail ikke fungerer - eller noe som helst annet viktig oppstår - så er det klin umulig å få tak i Webhuset, med mindre man oppdager feilen innenfor kontortiden. Når de har lagt opp til et slikt system legger de samtidig opp til misfornøyde kunder og misfornøyde sluttbrukere (fordi script ikke fungerer).

Hostingselskaper som ikek har 24 timers døgnåpen krisesupport for slike elementer burde man egentlig ikek bruke til annet enn tull og tøys. Tjenester der driftsavbrudd eller driftssvakheter er kritiske for selskapet bør i allefall plasseres andre steder.

Jeg rømmer fra Webhuset i løpet av kortest mulig tid, etter 8 år med tidvis frustrasjon over manglende mulighet til å få tak i folk hos dem.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Bjrl

Medlem
Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, brukernavn. Jeg satt i går og stusset over at det ikke var kommet inn noen nye boligannonser på en stund. "Det er merkelig at alle utleierne har tatt sommerferie", sa jeg til samboeren min, "det pleier jo alltid å i allefall komme en eller to nye annonser pr. dag, også om sommeren. Men nå er det mange dager siden den forrige kom.".

Kvelden 10. juli er den siste annonsen jeg har mottatt fra utleiere.

Så jeg er jammen i meg litt redd for at det er en hel ukes annonser som bare har forsvunnet...

Jg må understreke at prisen på 3900 + moms er for support utenom kontortiden. Men denne typen feil mener jeg at enhver seriøs host burde ha mulighet for å bli varslet om døgnet rundt - gratis og enkelt.

Til Kenneth: Er ikke det skrekkelig dyrt? Den webløsningen jeg har hos Webhuset nå ligger på en tusenlapp eller noe slikt i året. I tillegg må man vel ordne med mye strul selv? Tenker på antihacking, antivirus, sette opp mailservere, kjøre backuprutiner etc?

Mvh
Bjørn Jarle
 

Ståle

Medlem
Med de pengene du brukte på "support" så hadde du kommet langt på vei med en dedikert server hos de fleste. ;) Selv betaler jeg ca 6 000 kroner i året for en hos Hostgator og der er det ypperlig support 24/7 inkludert. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Og dessuten er de svindyre. Har en blogg hos dem. Koster nesten en fjerdedel av det jeg betaler for en DEDIKERT server hos servetheworld. Helt fantastisk.

Noen som vet noe om hvordan man sier opp avtale hos webhuset? er det sånn 3 måneders oppsigelse eller hva? hjelpesidene deres er jo ikke all verdens for å si det sånn. man må vel ikke betale for hele året, eller hva?
 

Bjrl

Medlem
Jeg tror man betaler for et helt år, gitt.

Når det gjelder servetheworld har jeg erfaring med dem fra andre nettsider jeg driver/har drevet. Syns i grunn servicen der er dårlig, men prisene er gode. Hostgator kjenner jeg ikke til, men en pris på 6000 kr/år er jo ikke forferdelig høy (men vesentlig høyere enn hva jeg hittil har betalt hos Webhuset).

Men er det noen fordeler med dedikert server kontra "vanlig" webhotell? Mitt inntrykk har vært at dedikerte servere stort sett er interessante for folk som driver videresalg av webplass. Stemmer det jeg skrev tidligere i tråden om at man må ta seg av mye av det tekniske selv, eller har jeg misforstått noe?

Mvh
Bjørn Jarle
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg er litt på kant med dem, men det mest solide web hosting firmaet jeg har vært borti er servint.net. Prøv en managed VPS der.

Du behøver ikke ta deg av alt selv på en dedi hvis du bestiller managed server, men det koster mere også.

Men hvis du skal ha shared hosting, altså vanlig webhotell er Hostgator kort og godt "best". Rundt $10 per. mnd. Og det skal holde til det nettstedet der.
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Men er det noen fordeler med dedikert server kontra "vanlig" webhotell? Mitt inntrykk har vært at dedikerte servere stort sett er interessante for folk som driver videresalg av webplass. Stemmer det jeg skrev tidligere i tråden om at man må ta seg av mye av det tekniske selv, eller har jeg misforstått noe?

Kan være flere grunner til å gå over til dedikert server. Noen av den kan være

- Videresende webhotell(som du nevner)
- Trafikken på nettsted(ene) krever med enn webhotellet tilbyr
- En ønsker større kontroll for å forhindre slike hendelser du nå har opplevd. Om du ikke har endret oppsettet for mail kan det være at hosten har gjort endringer på serveren. Dette kan ha resultert i utgående mail sluttet å virke. Ved å kjøre en dedikert server kan du legge vedlikehold/oppdateringer til faste tider, på den måten vet du at det pågår arbeid på serveren og om feil oppstår i dine script vet du i større grad hva som kan ha forårsaket feilen.

Etterhvert er det kommet til mange norske leverandører som tilbyr relativt rimelige dedikerte bokser, gjerne "managed". Dvs. at hosten tar seg av vedlikehold/oppetid.
Jeg benytter meg av gigahost.no. Om feil oppstår ringer jeg kundeservice, om klokken er 12.00 eller 23.30 spiller ingen rolle. Support er innbakt i min serveravtale.

En annen mulig kilde for ditt mail problem kan være at din epostserver er blacklistet. Sjekker du innboksen til epostadressen som spyr ut 5000 mail om dagen ?
Om du gjør det vil du rimelig fort se om du er blacklistet, du vil få mange feilmeldinger ;)

Har selv ved flere anledninger leid inn jonepet på norskwebforum.no for å løse mine mailutfordringer. På det meste sendte et av mine nettsteder ut 1800 mail i timen.. Noe som flere ganger førte til blacklisting.
Jonepet har god komeptanse på epostens utfordringer...
 

Bjrl

Medlem
En annen mulig kilde for ditt mail problem kan være at din epostserver er blacklistet. Sjekker du innboksen til epostadressen som spyr ut 5000 mail om dagen ?
Om du gjør det vil du rimelig fort se om du er blacklistet, du vil få mange feilmeldinger ;)

Har selv ved flere anledninger leid inn jonepet på norskwebforum.no for å løse mine mailutfordringer. På det meste sendte et av mine nettsteder ut 1800 mail i timen.. Noe som flere ganger førte til blacklisting.
Jonepet har god komeptanse på epostens utfordringer...

Dette er bra tips. Jeg får en drøss med feilmeldinger, men antar at en god del av dem skyldes at epostadressene som jeg sender til ikke lenger er i bruk. Men mistenker sterkt at det er blacklist-problemer også.

Jeg kjenner ikke til denne Jonepet, men skal kontakte ham. Er han dyr? Send meg evt en privat melding om akkurat det.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Tror jeg betalte 1000 - 1500 kroner første gang jeg leide han inn.

Har du egen ipadresse hos webhuset ? Om ikke kan det være at du ligger i et "dårlig nabolag".. Nok en grunn å ha egen server forresten.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Er ingen ekspert på slikt, men om jeg skulle lage en svarteliste ville jeg nok ha svartelistet både domene og IP. DVS. at du også måtte ha byttett domenenavn.

That's my gess
 
Topp