Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webprosjekter og betalingsmåter

Bjørn

Domenespekulant
Hvilke rutiner har dere som selger webtjenester/produkter når det kommer til betaling? Hvis du fakturerer et prosjekt med 5000,- til en kunde (privat eller liten bedrift), sender du en faktura på hele beløpet med 14 dagers frist eller...?

Hva med prosjekter over 10.000? Eller prosjekter over 50.000,-? Tar du f.eks. 50% forhåndsbetalt, og resten på 1-2 fakturaer? Skriver du kontrakt med alle kunder, i tillegg til enkel avtale via epost? Vil gjerne høre hva du gjør/anbefaler/erfaringer :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er det bare snakk om 5000 så er det jo litt klønete å dele det opp så mye, så da avhenger det litt av kunden - har jeg minste grunn til å føle meg usikker på dem, så deler jeg det opp, og jo større fakturaen er, jo mer deler jeg det opp. Kontrakten blir også ca det samme. Er det små beløp er jeg mindre nøye med kontrakt, er jeg usikker på kunden er jeg mer nøye med kontrakt.
 

quicktech

Medlem
På alle nye kunder foretar vi som regel en kredittsjekk. Det er ganske enkelt og rimelig, via diverse tilbydere. Ca 85 kr pr oppslag tror jeg, eller gratis hvis det er AS. Google "kredittsjekk" for konkrete leverandører. Basert på kredittsjekken avgjør vi om vi ønsker prosjektet delvis eller fullt betalt på forskudd. Vi pleier imidlertid ikke å gi mer enn 10 000 kr i kreditt, og vi er veldig nøye på å ha skriftlig kontrakt på alle oppdrag hvor kontrakten er signert med initialer på samtlige sider.

50/50 oppgjør er en veldig fin og rettferdig modell. Hvis kundene ikke går med på det, bør varsellampene begynne å lyse. Min erfaring er at nesten alle nye kunder som ikke vil betale 50% på forskudd som regel ender med inkasso hvis vi er så dumme at vi tar prosjektet.
 
Topp