Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Western Union

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har brukt Westen Union ett par ganger, og det fungerer kjempegreit.. Har kun overført kroner mellom Norge og Polen, og mottaker har plukket opp penger 10 minutter etter jeg selv leverte fra meg...

- Kort sagt, fungerer kjempegreit med Western Union :)
 

neXon

Medlem
Har brukt det en gang, og det fungerer fint.
Men bruk det kun til personer du kjenner. Pengene blir sendt til en adresse fremfor et kontonr. Så det er vanskelig å spore om noe går galt. Veldig mange blir svindelet ved bruk av Western Union.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Har brukt det en gang, og det fungerer fint.
Men bruk det kun til personer du kjenner. Pengene blir sendt til en adresse fremfor et kontonr. Så det er vanskelig å spore om noe går galt. Veldig mange blir svindelet ved bruk av Western Union.

Det er jo egentlig ganske rart at mange blir svindlet ved bruk av dem. Selv måtte jeg oppgi ett hemmelig spørsmål (sammen med svar) til banken. Deretter måtte jeg levere dette hemmelige spørsmålet med svar til mottaker, slik at mottaker skulle få ut pengene sine.

Dersom mottaker ikke har denne informasjonen, ble jeg informert fra banken at mottaker ikke ville motta pengene sine.
 

Knut

Medlem
Skal bruke det mest til å motta penger og da må man ha 2 gyldige ID. De godtar pass og bankkort og norsk førerkort.
Tror ikke hun bærta i Bergen nevnte noe om hemmelig spørsmål..
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Skal bruke det mest til å motta penger og da må man ha 2 gyldige ID. De godtar pass og bankkort og norsk førerkort.
Tror ikke hun bærta i Bergen nevnte noe om hemmelig spørsmål..

Hmm.... Jeg husker det var slike spørsmål den gangen jeg sendte penger til Polen hvertfall. Det skal nevnes at sist jeg bruke dem var i Januar 2007, så at disse rutinene er endret skal du ikke se bort ifra.

En annen ting, er det at i Polen er det jo slik jeg har forstått det, ikke alle som har 2 id'er tilgjengelig. Kanskje dem bruker dette spørsmålet i slike situasjoner..

En annen ting jeg husker var at jeg som sendte pengene, måtte fylle ut skjema som innehold alle mulige personopplysninger til mottaker. Her skulle det være fullt navn (korrekt stavet) samtidig adresse. Det er mulig jeg husker feil, men også fødelsdato måtte være på skjemaet.


Erfaringene er hvetrfall ingenting annet enn gode. Ingen problemer verker ved innlevering eller utlevering av kroner. :)
 

neXon

Medlem
På 60 Minutes ble det nevn at Western Union ble brukt i 67% av alle svindel overføringene som ble gjort i Canada.

Denne betalingsmetoden er hovedsakelig til familie medlemmer og godt bekjente.
 

picxx

Well-Known Member
Har brukt WU noen ganger.
Greit å bruke om man har hastverk med å sende penger.
Ellers er vel nettbanken en like grei løsning for de fleste overførsler (både i inn og utland).
 

webpiken

Medlem
På 60 Minutes ble det nevn at Western Union ble brukt i 67% av alle svindel overføringene som ble gjort i Canada.

Denne betalingsmetoden er hovedsakelig til familie medlemmer og godt bekjente.

At 2/3 av overføringene gjort via Western Union er relatert til svindel, sier jo ingenting om metoden er sikker eller ei!

Disse pengene ble jo ikke svindlet til seg ved hjelp av dårlige rutiner hos Western Union, det var derimot bare snakk om at svindlere bruker det som betalingsmetode.

Å henge ut Western Union for det blir jo litt som å henge ut mobiltelefon fremfor fasttelefon, fordi 20% av mobilsamtalene (tall tatt ut av løse lufta) involverer kriminalitet :p
 

Fredrik

Medlem
Jeg tolket det slik at av alle overføringer som var svindel overføringer så er de fleste da gjennom WU. Altså hvis du skal ta imor penger gjennom WU så er sannsynligheten større for å bli svindlet. MEN, den nevnte ikke noe om hvor stor andelen er av svindel kontra vanlige overføringer. Hvis det feks er bare 0,1% svindeloverføringer og WU står for 67% av disse så er sannsynligheten bare 0,067% for svindel gjennom WU.

Eller er jeg enig med deg webpiken - man burde forby alle mobiltelefoner, eller aller helst forby all kriminalitet!
 

vidarlo

Apache-junkie
Tingen er vel at folk bruker WU for å svindle, sidan sporbarheta på pengane er så fordømt liten, og at pengane er vekke når dei er blitt henda av mottakar, utan mogelegheit for å kreve cashback e.l.

Mao, lavere risiko for svindlere enn å operere via paypal.
 
Topp