Kjapp og trygg hosting for Wordpress

WF er det største webmaster forumet ifølge Alexa.com

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
WF er det største webmaster forumet ifølge Alexa.com (i Norge)

Ta bare en titt på dette bildet:

graph


Det er jo ikke noe hemmelighet at alexa ikke er 100% nøyaktig, men alexa er alltid god til å gi en pekepinne. Selv om WF er forumet med minst levetid, ser det ut til at vi går av med seieren på aktivitet.

Jeg må si det er utrolig morsomt at ting har gått så bra så langt og jeg håper WF vil fortsette å vokse :)

Er det noen som har noen spesielle ønsker til WF?
 
Sist redigert:

webmoney

Søkemotoroptimist
Gøy. Gjetter at High Rankings Search Engine Optimization Forum , Search Engine Watch Forum, Wickedfire Forum og Digital Point Forum er sure nå. Og SEOMoz.org-forumet, selvfølgelig.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette er jo "berre supert." :p
Det er jo bare utrolig mye nyttig informasjon og finne her på webforumet, og det er grunnen til at jeg er ett aktivt medlem her inne. (ikke det at jeg har vært aktiv så lenge.)
Trenger man hjelp, får man stort sett hjelp straks etter man spør.

2. grunnen til at jeg faktisk bruker webforumet er vel faktisk fordi det er så utrolig oversiktlig på førstesiden, med siste poster osv.
 

basicus

SEO Eggspert
Forumet er bra det, ingen tvil om det. Dittnettsted.no som jeg driver med tre andre hadde også veldig høy aktivitet i begynnelsen. Pr. nå er det stort sett lite fart der. Men vi driver og legger om til Drupal der for å få bedre trøkk fra søkemotortrafikk. Joomla med SMF som vi har kjørt der har vært en liten katastrofe i så måte.

Fokuset på WF er litt annerledes enn på DN, siden vi har mest fokus på CMS-løsninger og er mer bedriftsrettet.

Jeg synes for min del at det er fint med flere alternativer, så både WF og DN har en plass i det norske webmasterlandskapet :)
 

OffaH_

Medlem
Det er jo ikke noe hemmelighet at alexa ikke er 100% nøyaktig, men alexa er alltid god til å gi en pekepinne. Selv om WF er forumet med minst levetid, ser det ut til at vi går av med seieren på aktivitet.

Alexa er ikke korrekt i det hele tatt, SPESIELT når man snakker om så små mengder med brukere. Det kommer også an på hva slags brukere man tiltrekker. Alexa er avhengig av at man har innstallert spywares på maskinen sin som overvåker hvilke sider man besøker. Man kan derfor likegodt si at dette er et mål over hva slags brukere man tiltrekker.

Selvfølgelig er det mange som aksepterer at alexa overvåker de sidene man besøker, da de faktisk er en av de få som kan gi oversikt over "alle" sider på internett. Men for å kunne bli overvåket, må man altså innstallere alexa-toolbar. Det finnes mange artikler på internet som tar for seg hvor UTROLIG enkelt det er å booste alexa-ranken på en webside. Det er nok at et fåtall som besøker siden jevnlig innstallerer denne toolbaren, så vil siden mangedoble resultatet i alexa.

Så dessverre, Kenneth, denne statistikken sier INGENTING om hvordan du ligger an. Det eneste den sier er at du har flere besøk av brukere med alexa toolbar. Om det er verdt å skryte av på et webmasterforum, for være opp til deg å bedømme. Uansett har det ingen nytteverdi, da alexa er såpass avhengig av type brukere og antall brukere for at statistikken skal være verdt noe som helst.
 

picxx

Well-Known Member
Edit: Det er selvfølgelig dumt av meg og komme her med mange påstander som ikke alle nødvendigvis tar for god fisk, men denne artikkelen gir kanskje en RIKTIG pekepinne hva alexa-rank egentlig er verdt: Manipulating Alexa Traffic Rankings

Alexa ranking er ikke verdt noe om man ser på det fra et økonomisk synspunkt. Jeg har sider med en alexa ranking på mellom 40-50.000 hvor fremsiden på siden er en index fil hvor det står "this is a placeholder for xxx. com

Alexa ranking er derimot mye bedre å forholde seg til om man er en mindre side som ikke ønsker en mengde tomme hits for å få en høyere (og verdiløs) ranking i alexa.

Hvilken spyware er det du snakker om? Stort sett alle alexa produkter har denne funksjonen innebygd. Selv bruker jeg seoquake på FF, derfor blir min surfing logget av alexa.
 

OffaH_

Medlem
Spyware ble litt å ta i. Men man er jo avhengig av å ha innstallert et produkt som overvåker sidene man besøker. Og det er det ikke mange i Norge som har. Webmastere er i en nisje hvor veldig mange unngår den type programmer. Derfor mener jeg det er dumt å bruke tall fra alexa i sammenligningsgrunnlaget til siden.

Alexa fungerer dårligst på de sidene med få brukere. Sannsynligheten for at forholdet mellom antall brukere uten alexa sin programvare er innstallert og med alexa innstallert er "riktig", øker jo flere brukere man har på siden.

Det at du bruker alexa sine produkter er kanskje nok til at du gir WF det booste de trenger for å komme over de andre webforumene, da du er en jevnlig besøkendes bruker.

Jeg har lest flere artikler hvor det eneste webmasteren gjorde var å innstallere et alexaprodukt selv, og på den måten økte rankingen sin betydelig. DERFOR mener jeg at så ustabile tall, ikke sier noe som helst om besøkstallene til siden. DET ENESTE den sier, er hvor mange med alexa sine produkter som besøker siden, og for et norsk webmasterforum er ikke dette representativt som statistikk for hvor mye besøkt siden er.
 

picxx

Well-Known Member
Spyware ble litt å ta i. Men man er jo avhengig av å ha innstallert et produkt som overvåker sidene man besøker. Og det er det ikke mange i Norge som har. Webmastere er i en nisje hvor veldig mange unngår den type programmer. Derfor mener jeg det er dumt å bruke tall fra alexa i sammenligningsgrunnlaget til siden.

Der tar du faktisk helt feil, for de fleste som har slike programmer innstallert er faktisk webmastere og internett markedsførere (derfor gjør det meg litt engstelig at thehun er oppe blant de 1000 første, hehe).

En "vanlig" surfer vet ikke hva alexa er, har ingen interesse av det og kommer aldri til å innstallere noe som helst fra dem medmindre det følger med i annen adware (adware, ikke spyware) de installerer. :)
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har lest flere artikler hvor det eneste webmasteren gjorde var å innstallere et alexaprodukt selv, og på den måten økte rankingen sin betydelig. DERFOR mener jeg at så ustabile tall, ikke sier noe som helst om besøkstallene til siden. DET ENESTE den sier, er hvor mange med alexa sine produkter som besøker siden, og for et norsk webmasterforum er ikke dette representativt som statistikk for hvor mye besøkt siden er.

Du kan øke alexa rankingen din selv ved hjelp av et veldig simpelt hitbot program, og ja, alexa er ustabilt, men en god indikasjon for sider som ikke er "alexa kåte" og vil ha siden opp blandt de første 1000. d.v.s. for webforumets del er det en veldig god indikasjon om man sammenligner med lignende, norske forum.
 

OffaH_

Medlem
Det er kanskje sant picxx. :)

Uansett, som jeg tidligere skrev, og som egentlig er hovedgrunnen til at jeg mener disse tallene er søppel, kan du lese om i linkene jeg har gitt deg.

Om du og et par til innstallerer alexa sine programvarer, er det mer en nok til å gi siden et relativt kraftig boost.
 

picxx

Well-Known Member
Litt om hvor nøyaktig Alexa ranking er:
How accurate is Alexa - SEO Chat

Som dere kan lese selv, så er det faktisk nok at Kenneth selv innstallerer toolbaren, så vil WF ranke betydelig bedre enn mange andre webmasterforum.

Det kom jo fram at alexa er fint å bruke for trafikktrender, og det er vel nettopp det Kenneth gjør her i tråden. Han skryter jo ikke over _hvor høyt_ WF ranker, men bruker rankingen som en indikasjon ved å sammenligne med lignende sider... am i right?
 

picxx

Well-Known Member
Uansett, som jeg tidligere skrev, og som egentlig er hovedgrunnen til at jeg mener disse tallene er søppel, kan du lese om i linkene jeg har gitt deg.

tallene er søppel, men den eneste såpass omfattende stats tjenesten som overhode har noe som helst cred.
 
Topp