Kjapp og trygg hosting for Wordpress

WHM cPanel-hvordan finne ut hvilken konto som bruker mye minne?

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har en VPS på host1 hvor en eller flere cpanelkontoer bruker for mye minne slik at serveren går ned. Hvordan finner jeg ut hvilke kontoer som bruker for mye?

"Daily Process Log" er ikke brukbar til dette fordi den kun gir deg gjennomsnittet i løpet av et helt døgn.

Har installer Munin, men finner ikke noe der hvor jeg kan se hvilke konto som har brukt hva og når. Er det ikke mulig å overvåke WHM mer detaljert?

Finnes det en måte å automatisk stenge/kvele minnebruk kun den cpanelkontoen som bruker for mye slik at ikke hele VPS`en går ned?

Eller finnes det en måte å automatisk restare VPS`en når den går ned pga for mye minnebruk? Nå restartes ikke serveren automatisk så det kan bli lang nedetid innen jeg leser epost som jeg får varsler på.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Hadde samme problem hos Host1 - og vi utvidet minne, samt at Eivind så på det..... Hør med han hva han gjorde.

Og, han sa dengang at de var nødt til å restarte serveren - det var ikke noe jeg fikk gjort....

Hele situasjonen var merkelig, for det var så og si null trafikk på nettstedet som gikk ned! Vet ikke om de har funnet ut noe mer i ettertid....



Jeg har en VPS på host1 hvor en eller flere cpanelkontoer bruker for mye minne slik at serveren går ned. Hvordan finner jeg ut hvilke kontoer som bruker for mye?

"Daily Process Log" er ikke brukbar til dette fordi den kun gir deg gjennomsnittet i løpet av et helt døgn.

Har installer Munin, men finner ikke noe der hvor jeg kan se hvilke konto som har brukt hva og når. Er det ikke mulig å overvåke WHM mer detaljert?

Finnes det en måte å automatisk stenge/kvele minnebruk kun den cpanelkontoen som bruker for mye slik at ikke hele VPS`en går ned?

Eller finnes det en måte å automatisk restare VPS`en når den går ned pga for mye minnebruk? Nå restartes ikke serveren automatisk så det kan bli lang nedetid innen jeg leser epost som jeg får varsler på.
 

Tonny Kluften

Administrator
Å restarte serveren og å legge til mer minne er bare brannslukking og har ikke hindret problemet å komme igjen.
Men Eivind har kommet opp med info som gjør at jeg burde kunne klare å fikse problemet. Ser ut til at en av cpanelkontoene (wordpress) bruker 250mb minne på èn enkelt prosess:

ALERT - script tried to increase memory_limit to 268435456 bytes which is above the allowed value (attacker '79.161.127.133', file '/home/bytlkat/public_html/wp-admin/admin.php', line 109)

Aldri vært borti det problemet før. Themet er et helt vanlig theme.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Nå vet jeg ikke om det er en kjent IP-adresse, men kan det være brute-force hacking? Ville tippe at hvis jeg prøver å logge på 1000 / sekundet så er det mye concurrent...?

Kan jo være det. "ALERT - script tried to increase memory_limit to 268435456 bytes which is above the allowed value (attacker '79.161.127.133', file '/home/bytlkat/public_html/wp-admin/admin.php', line 109)"

Bruker du Limit Login Attempts Tonny?
 

zapotek

Medlem
Nei, bruker ikke "Limit Login Attempts" (går ut ifra at du mener wordpress pluginet).
NB! Den IP adressa er IP adressa til VPS`en.

Mener Wordpresspluginet ja. Prøv det, da finner du ihvertfall ut om det er uttallige innloggingsforsøk som får serveren til å knele.
 

clinton4

Medlem
Prøv å aktiver log_slow_queries i my.cnf

Da får du en loggfil som viser alle spørringer som bruker lang tid på å fullføre.
 

clinton4

Medlem
hvis du har root tilgang til serveren kan du gjøre følgende:

1. Åpne /etc/my.cnf

2. legg inn linjen: log-slow-queries=/tmp/slow_queries.log

3. Lagre filen og restart mysql: service mysqld restart

4. Du finner nå en logg over alle queries i filen /tmp/slow_queries.log

5. Kjør: tail -f /tmp/slow_queries.log for å se loggen live.

PS: husk å ta backup av my.cnf :)
 

Host1

Medlem
Ser ut til at det blir rett over nyttår dessverre Tonny. Ble dessverre en uventet utsettelse. Du har dog tilgang til alle filene fra før av. Bare å logge inn med SSH (Bruk Putty+ hvis du kjører windows.)

Evt send en mail til support så skal jeg ordne dette for deg med en gang. :)
 
Topp