Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wikileaks

selbekk

Medlem
Er det bare meg som interesserer meg noe unormalt mye for denne saken? Jeg har liksom følelsen av at hva som skjer i denne saken (ikke nødvendigvis hva Wikileaks lekker, men hvordan bl.a. USA velger å forfølge Julian Assange).

Diskutér!
 

malta

Medlem
Wikileaks kommer til å være en av de store hendelsene som definrerer retningen det vestlige samfunnet tar de neste 10 årene.
 

metallian

Medlem
Syns hele greia er hypa noe helt hinsides. KAn noen fortelle meg hva godt som er kommet av wikileaks egentlig? Ambassadesladder og dårlig skjult USA paranoia, det er ikke akkurat watergate dette her.
 

selbekk

Medlem
det er cablegate lol.

metallian - dokumentene lekket gjennom Wikileaks så langt er langt mer alvorlige enn Watergate-skandalen i mine øyne.
 

selbekk

Medlem
F.eks. at USA ber sine diplomater spionere på sine allierte (bl.a. FNs generalsekretær), eller mer generelt sett at USA regelrett lyver om en del ting som ikke burde holdes skjult.

68254_1567616268365_1174170036_31358035_13579_n.jpg


Men det er nå bare meg :) Uansett, hvorfor ville USA blitt så forbannet hvis det ikke var noen ny informasjon som ble lekket?
 

picxx

Well-Known Member
Hvis jeg hadde vært USA ville jeg lurt litt på hvordan jeg på best og enklest måte kunne spredd evt. propaganda til andre land, som de samtidig hadde tatt for god fisk.

Hadde jeg opprettet en webside, plukket opp en bum fra gata og latt denne karen spredd "konfidensiell" informasjon om USA's anliggender hadde nok andre etterhvert trodd at det som kom ut på siden var sant. Guffer vi på litt, virker iltre over at informasjonen "lekker", og setter igang en jakt etter denne bomsen vi hanket inn fra gata vil den nok virke enda mere troverdig.

Tilslutt ville folk (og ikke minst andre land) slukt både agn, krok, søkke og spist seg halvveis oppover snøret uansett hva man hadde publisert på sida.
Dægger'n ... det var en god ide. Kanskje prøve noe slikt?
 

metallian

Medlem
F.eks. at USA ber sine diplomater spionere på sine allierte (bl.a. FNs generalsekretær), eller mer generelt sett at USA regelrett lyver om en del ting som ikke burde holdes skjult.


Men det er nå bare meg :) Uansett, hvorfor ville USA blitt så forbannet hvis det ikke var noen ny informasjon som ble lekket?

1. Dette er jo verken nytt eller sjokkerende. Det er litt som du får vite han han fyren du ikke liker deg snakker dritt om deg så blir man irritert selv om man snakker dritt om ffyren selv ;)

2. Fordi de ikke skulle vært lekket-enkelt og greit :)
 

looper

Medlem
Nå må vi passe oss så ikke WF blir hacka!

Er litt i tvil jeg, vet ikke om verden har godt av å vite alt som foregår?!
 

Nutz

Med lem
Synes de dokumentene er flott lesing, viser klart vilke råtne metoder som benyttes i "diplomatiet".
Bør ikke folk få vite hvilke "lysskye dealer" deres folkevalgte drar på privaten med andre makter?

Interntt har plass til enda flere avsløringer.. PØS på!
 

hansson

Langveisfarende
Måten man forfølger Assange på minner meg litt om det jeg lærte på barneskolen om Jesus. Nå har fariseerne fått fått teften av blod og det er kanskje ikke lenge før Pontius Pilatus får dømt fyren for ett eller annet.

Det dreier seg jo bare om vanlige lekkasjer av dokumenter, slik det alltid har blitt gjort i pressen. Nyheten er at det er en uavhengig organisasjon som står bak, ikke New York Post eller Der Spiegel, selv om de var inne i bildet tidlig. Ville man siktet redaktøren i New York Post? Vel, man gjorde det i 1974 da avisa sammen med Washington Post avslørte en del sensitivt materiale om forholdet mellom USA og Vietnam. Saken gikk til Supreme Court, og staten tapte. Derfor er vanligvis redaktører og utgivere immune bak freedom of speach-doktrinen. Ville kredittkortselskaper stoppet betalinger til etablerte merkenavn som The Guardian eller Los Angeles Times? Neppe.

Don't shoot the messenger er det noe som heter. Her skriver Assange selv, meget lesverdig: Don't shoot messenger for revealing uncomfortable truths | The Australian

Jussprofessor Olav Torvund har en bra analyse på bloggen sin som jeg anbefaler. Den mannen har forresten alltid mye fornuftig å si, uansett sak han blander seg inn i. Her setter han reaksjonene fra Vesten opp mot Kinas behandling av fredsprisen:
Fredsprisen, ytrings- og informasjonsfrihet, Wikileaks Olav Torvunds blogg

For meg er Assange en helt, fordi han tør å sette seg ut mot stormaktene, og fordi han bruker nettet til det det bør brukes til: Spre uavhengig informasjon slik at verden får avgjøre selv hva de vil tro på, og ikke være avhengig av å stole på at styresmaktene er klare i toppen. Vi ønsker denne typen åpenhet i Kina slik at kommunistregimet slipper taket der, men samtidig ønsker vi altså ikke noe tilsvarende i de vestlige landene? Det henger jo ikke på greip.

Enig med Selbekk i at Watergate var en detalj i forhold til Wikileaks. Her handler det i første rekke om ytringsfrihet, og så avdekker man en del ting i tillegg. Hvorfor skal ikke pressen kunne lekke informasjon så mye de vil, men ikke privatpersoner? Det er interessante prinsipper som må utfordres for at nettet virkelig skal bli et sted med ytringsfrihet. Assange tar utfordringen og denne saken vil være med på å forme fremtiden vår både på nett og utenfor nett, uten tvil.

Hadde det ikke vært for fyrer som Assange hadde vi ikke fått avdekket giftskandaler eller andre skandaler opp gjennom historien. I Frankrike gikk det en måned (eller tre? husker ikke helt) etter Tsjernobylulykken der staten ved hjelp av manipulerte meteorologer hevdet at landet ikke var berørt av strålingsskyene. En journalist fra TF1 på ferie i Italia skjønte at noe var galt da italienerne hadde avlyst fotballkamper osv., og holdt barna unna lekeplasser. Han sente melding hjem og skandalen var et faktum. Dette skjedde altså på 80-tallet... det høres ut som noe som kunne ha skjedd i 1910. Heldigvis har nettet forandret informasjonsflyten slik at denne typen ting ikke kunne skjedd igjen. Frankrike har ekstremt høy forekomst av skjoldbruskkjertelkreft pga radioaktivt jod. Det jobbes fremdeles med en kollektiv rettssak mot staten. Bare et eksempel. Hvis noen i staten hadde lekket nyheten tidlig ville f.eks ikke min eks-kjæreste ha blitt eksponert for radioaktive tomater i sin bestefars hage. Og ville heller aldri blitt syk i voksen alder.
 

kongen

kongemedlem
Alt er bare et skuespill for å fange Bin Laden.

Mr Assassin har fått innplantet en GPS-sender under huden og gjør seg "upopulær" for den amerikanske staten, så upopulær at han må flykte. Når han flykter så vil motstandere av Amerika beskytte han fordi han kan skade Amerika med det han holder på med. Og hvem er det som vil skade Amerika og ser muligheter ved å beskytte og gjemme han fra den amerikanske staten? Jo, det er Bin Laden det. Så mens Bin Laden hjelper Assassin med å gjemme seg så tar Mr Assassin å likviderer Mr Laban. Amerikanerne ser GPS-signalene og kommer å plukker opp den nye helten.

At dere ikke kan se dette, det er jo så åpenlyst...
 
Wikileaks gjør jobben som vg, db, ap og alle typer media skulle gjort. Men de vil jo heller i hovedsak rapportere om kjendiser og sport.

Verden trenger Wikileaks, så absolutt. Håper bare mennesker kan våkne fra sin lille boble-verden og innse hva det er for type verden vi lever i.
 
Topp