Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Windowstelefon, Gmail og Outlook 2016 ...

Hei alle

Jeg har nettopp fått meg en Windowstelefon (en Lumia 650 med Windows 10), og opplever et par småting som jeg gjerne skulle ha funnet en løsning på. Blant annet bruker jeg Gmail til å sende og motta epost, og jeg har et forholdsvis stort antall kontakter liggende der. Kalenderen har jeg ikke vært spesielt flink til å bruke, men har ambisjoner om å komme i gang med det også.

Så viser det seg at i telefonen ligger det en app (outlook?) som synker mot gmail så jeg får både beskjed om når det kommer epost, og jeg kan både lese og besvare dem, samtidig som det oppdateres i selve Gmail via IMAP. Jeg bruker for øvrig Google Chrome til å lese epost på datamaskinen. Så langt så godt - men nå ønsker jeg å bruke Outlook 2016 (som kjøres på selve datamaskinen) til å lese og sende epost, holde styr på kalenderen og kontakter lokalt, samtidig som alt dette synkroniseres mot mobiltelefonen. Gmail har fjernet støtten (API'et) for Outlook 2016, og så vidt jeg kan lese meg til har jeg følgende alternativer;

1) Bruke eksterne programmer ala gSyncit eller Sync2
2) Droppe Gmail og bruke Microsofts egen epost på nett www.outlook.com
3) Kjøpe en ekstern exchangetjeneste, f.eks hos google (Google Apps for Works)

Som en kuriositet kan nevnes at outlook-appen på telefonen også synker kontaktregisteret og kalenderen fra Facebook, men ikke videre til hverken Outlook eller Gmail(?)

Som en liten tilleggsopplysning kan det nevnes at jeg har epost via eget domene (post@danhansen.net), men denne videresendes automatisk fra one.com til Gmail. det er ikke noe problem å videresende til f.eks outlook.com, men hvis jeg da besvarer epost derfra, står avsenderen som min outlook-adresse og ikke min domeneadresse, hvilket er et absolutt krav.

Noen innspill eller gode råd/erfaringer rundt dette?

Mvh Dan
 

kaieivindm

Member
Hvor fant du ut at Outlook 2016 ikke kan brukes med Gmail pga API?

Jeg har selv som du, mail kontoene mine på Lumia 950, i telefonens Outlook, Outlook 2016 hjemme og web klient om behov.

Kalenderen er lik på PC og mobil,samt Windows Phone sin kalender tar inn facebook kalenderen om ønskelig.

Eneste problemet jeg hadde en gang, var at en av mailene var pop, som måtte konverteres til imap.
 
Det står side opp og side ned om det på nettet. Google tilbyr derimot denne tjenesten mot betaling (Google Apps for Work), eller man kan kjøpe noen skript som gjør det for deg (meg). Det kan imidlertid se ut til at dersom du begynte å bruke dette før august (juli?) 2014 (da de tok ned API'et) så vil det fortsatt fungere inntil du eventuelt reinstallerer Outlook.

Man kan imidlertid visstnok fortsatt importere både kalender og kontakter fra Gmail, men ikke synke begge veier i "real-time". Jeg har snakket med Microsoft som bekrefter dette, og henvendt meg til Google, men venter fortsatt på svar ...

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/software/how-sync-google-outlook-calendars-3500196/
 

kaieivindm

Member
Kan være det står side opp og side ned, men har man ikke problemet... så leter man ikke :)

Jeg har brukt dette i en godt stund (var med i Outlook 2016 preview test), så kan være derfor det fungerer for min del. Men igjen, gmail kontoen er den som er minst i bruk, så hadde kanskje ikke lagt merke til problemet uansett.

Kanskje bare kvitte deg med gmail'en og bytte til outlook.com adresse? Så virker hvert fall alt som du selv ønsker?
Hvis det lar seg gjøre vel og merke.

Som en liten tilleggsopplysning kan det nevnes at jeg har epost via eget domene (post@danhansen.net), men denne videresendes automatisk fra one.com til Gmail. det er ikke noe problem å videresende til f.eks outlook.com, men hvis jeg da besvarer epost derfra, står avsenderen som min outlook-adresse og ikke min domeneadresse, hvilket er et absolutt krav.

Denne kommer du deg lett unna om du har alle epostene dine i Outlook, så velger man jo hvilken konto en vil sende fra før man sender e-posten.
 
Hehe, nei, det er nettopp det, og så er det nok ikke så mange som bruker Outlook på egne datamaskiner lenger uten i jobbsammenheng og mot egne exchange-servere. Og det er ikke selve posten fra Gmail som er problemet. Den kan fint settes opp, det er synkroniseringen i sanntid mellom kalenderne og kontaktene. Man kan importere og eksportere begge veier, da oppdateres det ikke før man gjør dette manuelt.

Det har vært mulig å få dette tidligere, men av en eller annen grunn valgte Google å kutte det ut (sannsynligvis på grunn av integrasjonen i Google Apps for Work), og tradisjonen tro så er det selvfølgelig Microsoft som får skylden (duh!). Det finnes som sagt "omveier" - og mulig Thunderbird støtter dette native - men så var det nå det med å involvere alt for mange tredjepartsprogrammer da. Og mulig outlook.com kan overta rollen som gmail spiller for meg i dag - den formidler kun min egen epost da webmailen til one.com ikke er helt optimal (og den støtter selvfølgelig heller ikke Outlook) ...

Kjenner nesten jeg savner den gode gamle tiden da man koblet telefonen opp mot datamaskinen og synket direkte ...
 

kaieivindm

Member
Høres ut som det er på tiden med en opprydning i mail og problemer, og gå til anskaffelse av det som kan virke sammen uten for mye 3dje parter.

For er helt enig med deg, er ikke mange av oss igjen som bruker Outlook tykk klient, og da ser jo de ulike ISPene og Mail leverandørene til å holde seg unna. Slipper de sin utvikling.

Lykke til hvert fall, håper du får det til greit, uten for mye stress og manuelt arbeid. :D
 
Ok, oppdatering. Har nå konfigurert outlook.com til å sende som post@danhansen.net (som i Gmail). Deretter har jeg satt one.com til å videresende all epost til outlook.com. Så langt så godt. Har også nullstilt og rekonfigurert Outlook 2016 (på datamaskinen) og satt den opp til å koble til Microsofts Exchange Active Server (via hotmail).

Har også resatt mobiltelefonen til fabrikkinstillinger, og startet den opp igjen uten å koble til googles tjenester, kun Microsofts. Da synker den både kalendere og kontakter i mellom disse.

Deretter eksporterte jeg kontaktene fra gmail til cvr som jeg deretter importerte i Outlook 2016 som så synket disse mot outlook.com. Når dette var gjort valgte jeg å importere all epost fra gmail til outlook.com - noe som nok tar litt tid, for det er snakk om 5000 eposter (+/-). Deretter synker jeg dette mot Outlook 2016 og håper alt kommer med over. Krysser fingrene for det, og så skulle det være tut og kjør videre derfra, helt uten innblanding av tredjepartsprogrammer ...
 
Topp