Kjapp og trygg hosting for Wordpress

WooCommerce oppsett, lær av mine feil.

Storken

New Member
Heisann,

For omtrentlig 2 måneder siden startet jeg helt blank med Wordpress og WooCommerce. Målet var en blogg og en nettbutikk - hver på sin separate side.

Forkunnskaper var begrenset til å ha brukt Filezilla noen ganger før, ellers så er jeg utdannet elektronikkingeniør og har sånn hatt mye C++ programmering. Noe som ikke hjelper deg mye om du setter deg ned med WP.

Innledningsvis søkte jeg rundt på forskjellige nettbutikkløsninger og fikk et godt inntrykk av WooCommerce. Andre tilbydere er enklere eller har flere brukere. Det som gjorde at jeg vippa mot WooCommerce var at det bygget på WP.

Feil 1. Jeg trodde man måtte kjøpe plugins hos WooThemes. Du finner vanligvis plugins på "plugin-directory".

Observasjon: Andy Sozot driver en nettside som fører populære WP og WooCommerce plugins. Jeg kjøpte månedstilgang her (100 kroner pr måned) og lastet ned mye rart.

Feil 2. Prøvde å bruke varianter for å tilby produkter med flere priser. Den innebygde måten å gjøre dette på er helt forferdelig håpløs. Kanskje greit for en og annen ting, men de fleste produktene mine kommer med flere valg - så her måtte noe bedre til.

Observasjon: Gravity forms (kommer med Sozot medlemskap) er virkelig fin til å lage mange valgmuligheter, uten at det blir uryddig. Særlig "conditional logic" (som sikkert gir mer mening for meg enn for mange) gjør at man kan vise eller ikke vise flere valgalternativer.

Gravity forms har jeg brukt til å lage kalkulatorer og varsler om en kunde "gjør noe dumt". Jeg selger deler og ikke alle typer deler kan kobles sammen.

Feil 3. Prøvde å bruke WPML (også del av Sozot bundle) til å oversette siden. Prøver snart ut Codestyling for dette formålet.

Feil 4. Innså ikke at det fantes en egen meny-manipulator. Prøvde derfor å få poster til å være i den og den sub-kategorien for å komme hit og dit. Utrolig stress.

Observasjon: Les denne og se videoene. Det kan spare deg mye tid.

Feil 5. Prøvde lenge å ta ekstra betalt for PayPal betaling. (3% blir 300 kr når en ordre er på 10000kr, noe den typisk vil være i min nettbutikk).

Observasjon: Ikke bare er dette imot PayPal sine betingelser - det er også omtrentlig ingen andre som gjør dette. Har vurdert rabattkuponger om kunden bruker direkte bankoverføring, men blir for dumt og klønete.

Feil 6. Tok råd fra bloggere som har brukernavn.wordpress.com blogg. Disse har ikke samme mulighet til å kjøre scripts, plugins og whatnot (jeg har ikke brukt det, men det er noe sånn hindring). Ha dette i bakhodet om du jobber på en nettside som er parkert på ditt eget domene med passende server.

Det var det jeg kom på i farten. Det kommer mer. Har blant annet ikke fått testet PayPal, ordrebekreftelser m.m (eposter som sendes ut) eller fått oversatt Superstore themet jeg kjører på siden.

Hvorfor kaller jeg det observasjon? Jo, først prøvde jeg "win". Ikke bare hørtes dette rart ut, men er i sterk kontrast til egen selvtillit på emnet WooCommerce. Det er helt sikkert smidigere måter å gjøre det meste av det jeg har lest meg opp på.
 

Jostein

Medlem
Kjempe bra tråd! Er i samme båt som deg, og lurer på litt hva som er lurt/nyttig å bruke. Lagd en egen tråd for gode plugins in WooCommerce, men vi kan godt kjre dem her!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
WPML og Codestyling Localization gjør jo to forskjellige ting, så å bytte ut WPML med CL vil ikke funke bra i det hele tatt.

Ah, og WPML selger han også uten tillatelse ja, og ganske mange andre plugins. Greit nok at det er litt uenighet rundt det å ta betalt for plugins som benytter GPL-kode, men a) andy sozot har IHVERTFALL ikke noen rett til å gjøre det, han tar bare andres arbeid og selger det uten at de som har laget det får noe for det, og b) css, grafikk og liknende i disse pluginene er uansett ikke under GPL, så her kjøper du i bunn og grunn tyvegods.
 

xdex

Medlem
Lurte også på dette da jeg står på trappene til å kjøre et større prosjekt med dette.

Tonny har jo lovpriset dette noen ganger om jeg ikke husker feil....

xdex: hva er dine erfaringer med wpml ?

God erfaring, lett å jobbe med, men det kommer litt ann på hvordan malen din er satt opp i Wordpress. Men det er ganske rett fram, kan oversette alt fra pages, til strings i selve malen. Brukt WPML på 8-9 sider, uten noen store problemer. Møter du noen store problemer, kan du bare spørre support, her får du alltid hjelp. Som regel har noen andre lurte på det samme før deg ;)
 
Topp