Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wordpress multisite erfaringer

xdex

Medlem
Det er en stund siden multisite ble skikkelig integrert i wordpress, slik som vi kjenner det i dag. Har brukt multisite for enkelte oppgaver, men lurer litt på hvilken erfaring dere sitter igjen med. Personlig finner jeg multisite veldig bra, dersom du har ett (eller flere) sider som nesten er like. Typisk eksempel på dette, er skoler, tannleger etc, som ofte optrer veldig likt. Det kan også være innenfor en kjede, "fast-food as" som ønsker egen side i hver kommune f.eks.

Til fast-food kjeden, og skolen, fungerer jo multisite veldig bra, men undrer over hvor bra dette ville vært for helt ulike nettsider? Altså, at du kanskje samler kunder under multisite, for at det skal være lettere å vedlikeholde. Noen her som har prøvd seg på dette? Personlig er jeg redd for at man raskt kan gå på en smell når databasen vokser, da export av databasen i multisite er helt elendig, sammenlignet med enkel wp installasjon. Har også utviklet egne plugins i Wordpress, Finn.no integrasjon (hel-automatisk importering av annonser) etc, som jeg lurer på om jeg skal konvertere over til å fungere 100% på multisite.

Multisite gir jo deg som "network-admin" god kontroll, men føler kanskje samtidig man er litt reservert? (vedlikeholdsavtale?) lytter gjerne til hva dere har å si om dette!
 

Bjørnar

Gründer
Så lenge man bruker IWP til å administrere WP, så ser jeg absolutt ingen oppside med å ha én felles-installasjon for alle nettsider - av grunnene du selv oppgir.

IWP har gitt meg nattesøvnen tilbake.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
multisite kan være praktisk i endel sammenhenger, f.ex. lagde jeg en side for et par år siden der WPML på død og liv ikke ville funke, mulig det fungerer bedre nå, men da lagde ihvertfall kombinasjonen av WPML og The Event Calendar (Pro) en ganske sær feil, og WPML var den delen som var enklest å ditche, ved å bruke multisite i stedet.

Skal også muligens lage en side for en stor organisasjon som har endel lokallag nå snart, og da vil det også i såfall bli multisite med egne undersites for lokallagene

Til virkelig reelt seperate sider - altså sider for helt seperate firmaer - ville jeg derimot aldri ha brukt multisite, alt for mye potensielle problemer
 
Topp