Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wordpress vs. ExpressionEngine

Niclas

New Member
Dette er aller første gang jeg ser på ExpressionEngine så jeg har ingen erfaring med det, og prislappen ($250 for kommersiell bruk) gjør at jeg i første omgang lar det vente, men hører gjerne fra andre om denne investeringen er verdt det i forhold til gratissystemer som WP og Joomla. Jeg er meget godt fornøyd med enkelheten og fleksibiliteten i WP.
 
Sist redigert:

Gomlers

Member
Ja, kommersielt bruk... 250 daler, men gratisversjonen er jo fullt brukelig hittil iallefall, og det går jo an å kjøre localhost til å begynne med, for å bli litt kjent. Men absolutt en nedtur med prislappen.. (Selv om de sikkert kunne tatt mer...) det ser rimelig bra ut det lille jeg har prøvd.

Og wp gratis templates er jo en annen fordel med wp, men jeg tror ikke det står noe i veien for å tenke seg at EE sikkert kommer til å kjøre hardt for å banke til med noe lignende i fremtiden. Samtidig så ser det ut til at EE har muligheter for å muliggjøre en god del andre funksjoner enn bare en blogg... medlemssider f.eks..

Ikke ta det som at jeg plutselig ble en ihuga EE fan over natta... lurer fortsatt på om noen har erfaringer de vil dele...
 

picxx

Well-Known Member
SkitX bruker expression engine.
Forskjellen på wordpress og expressionengine er at wordpress i utgangspunktet er en bloggeplattform og egner seg egentlig ikke til de helt store sidene med tanke på publiseringssystemer.
Expressionengine er en multiplattform cms hvor du har både blogg, forum, wiki og en drøss andre ting integrert i selve plattformen uten at du selv trenger noen omfattende kunnskap for å legge til disse.

Om du er på utkikk etter noe for å drive en forholdsvis enkel side er wordpress absolutt å anbefale. Om du derimot skal starte et online community med mulighet til å impletere en drøss funksjoner er nok expressionengine hakket bedre. (joomla kan sikkert måle seg med expressionengine om en er erfaren i å bruke cms'et)
 

bjorn

Medlem
Hei ja,

stemmer som picXX sier at jeg bruker ExpressionEngine, og kan absolutt anbefale det.

Det kan egentlig ikke sammenlignes med WP. WP er en bloggsoftware, EE er 100x mer. WP er bra for å få opp en kjapp blogg med et gratis design du finner et eller annet sted, med EE må du jobbe litt med å få siden opp og sannsynligvis få tak i et custom design (selvom du i teorien kan konvertere et hvilket som helst WP design).

Men, det er verdt det selvom du bare skal ha en blogg - om enn bare av den enkle grunnen at man kan sove trygt om natten uten å bekymre seg for å bli utestengt fra Google ;-)

I tillegg har EE moduler som f.eks. et forum (som jeg kjører på skitX), wiki, osv. osv.

Det som er kjekkest er vel kanskje weblog/template systemet som gjør det ekstremt enkelt å implementere custom funksjonalitet (f.eks. linkloggen på skitX).

$250, litt mye, sier du kanskje. Vel, ikke-kommersiell lisens koster $99, det var den jeg kjøpte til skitX (ja, du får lov å slenge inn AdSense på en personlig lisens). Med dagens dollar-kurs bør det være en smal sak for de fleste her inne :)

Alt i alt anbefaler jeg ee, men om du bare skal ha opp en kjapp blogg med et ferdig-design kan wp være et greit alternativ. EE er dog et system det lønner seg å lære seg å ta i bruk, man kan gjøre endel mer med det enn WP.

- bjorn
 

bjorn

Medlem
Selvsagt :)

Hvis du har personlig lisens og ønsker å oppgradere til kommersiell logger du inn, går på "My downloads" og der har du en "Upgrade" mulighet.

Prisen på en upgrade vil alltid være den nåværende prisen på kommersiell lisens minus det du har betalt for personlig.

- bjorn
 

bjorn

Medlem
Deezire:

Ikke som jeg kjenner til, nei (men har ikke søkt så mye heller).

Vurderte faktisk å starte en slik template-shop i samabeid med jepson/adii wp template folkene, men tror ikke det er særlig marked for det. De fleste som lager sider på EE lager 100% custom arbeid (dvs. inkludert design).

Men som Gomlers nevner - det er en rimelig smal sak å ta en hvilkensomhelst wp/whatever template å konvertere til EE når man har litt erfaring.

- bjorn
 

sKrud

Meget sliten student
Bjørn: Tror du ikke det er nettopp dette som gjør et det er mange som bruker WP framfor EE ? At det nettopp er mange flere templates å velge i..

Tror jeg ville prøvd meg, dvs. om jeg var god nok designer.. Noe jepson og adii i aller høyeste grad er..

-morten
 

peterandrej

pensjonert moderator
Stemmer det. Magnus Jepson er meget talentfull. Har brukt ham selv på et par prosjekter og nå sist henvist noen kunder til ham i kraft av at jeg som kjent er ganske syk for tiden.

Forøvrig er markedet for wp-templates på vei oppover her i norge. Noe jeg kommer til å utnytte meg grovt av. Det er iallefall planen.
 

bjorn

Medlem
sKrud; At det lett tilgjengelig finnes tusenvis av templates + at det er gratis, er nok to store grunner til at folk velger WP :)

Nå kan ikke de to tingene sammenlignes IMHO. WP er et system for blogging. EE er en platform.

- bjorn
 
Topp