Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wordpress vs Squarespace - Erfaringer?

Noen som har erfaringer og kan skrive litt pros/cons - Squarespace vs Wordpress?

Er på jakt etter å sette opp enkel showcase/portfiolio side basert på template. Hva er enklest/mest brukervennlig for ikke-programmerere?
 

Selvfiks

Medlem
Squarespace er greit.

Men ulempen eller fordelen, spørs hvordan du ser på det, er at den er lukket.

Wordpress har sine bakdeler som open soruce som gjør den til et tvegget sverd i noen tilfeller. Men har du peiling på hva du driver med, trenger ikke det å bety at en wordpress nettside ikke kan oppnå det samme som Squarespace og mer.

Selv om wordpress skal være veldig lett å bruke, i forhold til Joomla og Drupal, så er nok Squarespace lettest. Men da kan man kanskje vurdere Wix også i samme sleng?

Wordpress er full modifiserbar og med litt kunnskap om det. Kan du lage mye gøy med wordpress, det kan du ikke nødvendigvis med Squarespace.

Det er ihvertfall min personlige mening. Mulig noen er uenig. Men dette er et forum og poenget er å diskutere.
 
Jeg er enig med Selvfiks.

Løsninger som Wix og Squarespace er sikker enklere å komme i gang med og arbeide med enn Wordpress (selv om jeg synes det er rimelig enkelt også da). Å velge Squarespace ene og alene basert på en enkelt persons uttalelse er litt risikosport synes jeg. Det finnes tonnevis med sider på nett som hevder det motsatte.

Jeg for min del ville aldri finne på å bruke en løsning hvor jeg ikke selv "eier" alt fra innhold til måten det er satt opp på - eller hvor jeg selv er helt herre over alt som har med siden å gjøre. I Wix og Squarespace er du bundet til de måtene de har valgt å gjøre ting på - og du kan ikke gjøre noe utover det. I Wordpress kan du alltid gjøre "alt" - og du kan videreutvikle det som allerede finnes - nettopp fordi det er åpen kildekode.

Nå kan det i og for seg hende du klarer deg i massevis med Squarespace, det må du nesten prøve selv, men prøv å søke etter f.eks; "squarespace vs wordpress" og "squarespace vs wordpress vs wix vs weebly" så får du litt mer "kjøtt på beina".

Lykke til videre :)

PS: fant denne i farta; https://www.tytonmedia.com/blog/squarespace-vs-wix-vs-weebly-vs-wordpress/

Mvh Dan
 

ronorio

Active Member
Dette er nok den evige diskusjonen om hvilken bloggplattform som er best. De har alle sine fordeler og bakdeler, det kan vi sikkert enes om.

Det er vanskelig å anbefale en plattform som er riktig for deg, uten å vite hva type nettsted du vil lage eller hva ambisjoner og planer du har fremover. En enkel portfolio som du beskriver kan du fint lage med alle plattformene som er på markedet.

Jeg kan godt forstå at for en nybegynner eller hobby-blogger, er plattformer som blogg.no, wordpress.com, wix, squarespace osv. mer appellerende. Alle disse aktørene er kunstnere i salg og markedsføring, og vil fortelle deg akkurat det du ønsker å høre for at du skal velge akkurat de.

Det som er felles for alle disse er at de er kommersielle aktører som ofte "frister" deg med et gratis alternativ, som er så enkelt det kan nesten ikke forklares med ord.

Noen, til eksempel blogg.no, har tilogmed bygd et nettsamfunn rundt plattformen som promotere "kundens" nettsted. Her vises de nyeste og hippeste innleggene på fremsiden, og for nye bloggere er det selvsagt spennende å tenke seg at sin egen blogg, en dag, kan havne øverst i listen!

Virkeligheten derimot, er at alle ønsker å flytte deg fra gratisplattformen, til den kommersielle, eller tvinger deg til å vise annonser/reklame (du lager innholdet, mens plattformen mottar annonseinntektene). Da er det egentlig ikke gratis lenger, er det vel?

Alle vet at selskapene som tilbyr disse tjenestene har løpende utgifter på servere, administrasjon osv. De driver heller ikke veledighet, så penger må hentes inn et sted for å holde driften i gang.

Noen benytter mikrotransaksjoner (til eks. $29 pr. år for at nettstedet får sitt eget domene, eller $18 for 3GB ekstra lagringsplass), mens andre ønsker å selge deg sin egen hostingpakke, til eksempel $16 for en personlig (blogg) eller $199 for en business (nettbutikk).

Gratisproduktet er så begrenset at selv en hobby-blogger vil føle behov for å velge en betalt oppgradering, eller at viktige eller attraktive funksjoner ikke tilgjengelig for alle type planer (til eks. sporing, bildegallerier m.m.) for å fremme flere salg.


Squarespace sin modell er ikke så ulik. Rimeligste "pakken" koster $144 pr. år og heter "Personal". Det er i realiteten Squarespace sin rimeligste webhotell plan i kategorien managed hosting. For $144 pr. år blir du fastlåst til en plattform med forhåndsvalgte temaer og utvidelser, og mange funksjoner som er nyttige for en nettredaktør er fremdeles begrenset eller ikke tilgjengelig (til eks. avansert sporing).


En selvhostet WordPress (wordpress.org) er ikke gratis det heller, sånn egentlig. Du må kjøpe deg et domenenavn og et webhotell.

Om nettstedet ditt er nyetablert, kan du begynne med en rimelig hostingpakke og enkelt oppgradere senere etterhvert som nettstedet vokser. Du kan begynne med en hostingpakke til kr 29,- pr mnd og kanskje aldri få behov for noe dyrere.

Når det gjelder selve bloggplattformen er den helt fri for begrensninger, enten du vil fleske deg i bildegallerier, avanserte statistikker, selge dine egne annonser, og sist men ikke minst - du eier dine egne data, og bestemmer brukervilkårene selv.

De som har holdt på med webutvikling en stund har et litt annet perspektiv enn en nybegynner. Det kunne feks. aldri falle meg inn, om jeg skal lage et nytt prosjekt (lite eller stort) å bruke hverken wix, blogg.no eller squarespace. Det er noe alle disse aktørene vet, og derfor er heller ikke markedsføringen siktet mot andre enn "ferske i faget".

Hvilke utfordringer, ulemper og hindringer ser du for deg å møte?

Å lage et nettsted i dag uten å kunne et ord med kode er ingen hindring lenger, sånn egentlig. Det som er med åpne plattformer som WordPress er at mulighetene er så mange, ofte får man inntrykket av at ting blir for komplisert - uten at de egentlig er det.

Fordelen med å velge WordPress er at det faktisk er enkelt, det krever ikke mer forkunnskaper enn til eksempel det å bruke en tekstbehandler på en datamaskin. Ved å gjøre noen få riktige valg, til eksempel bruke et tema som er brukervennlig for nybegynnere, kommer du kjapt i gang.

En annen fordel er at om du skulle trenge hjelp med noe i WordPress kan et søk på Google gi deg løsningen, steg for steg. Graden av selvhjelp du får i WordPress er høyere enn for noen annen plattform.



Uansett hva du velger, om prisen blir for høy, nettstedet vokser, behovet endres osv. kan du alltids flytte til en annen løsning senere.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Ronorio nevner at man enkelt får hjelp til Wordpress ved Googlesøk, dette stemmer, man finner alle svar der hvis man står på litt, og tåler engelske guider. Men en del spørsmål, særlig ved avansert bruk av Wordpress, kan det være vanskelig å finne svaret på, eller ihvertfall det beste svaret på. Mange vil f.eks. anbefale plugins til å løse alt, men det er ikke alltid det er det beste, noen ganger bør man bare legge inn kode i functons.php fila, eller bytte theme, og terskelen for å gjøre det kan være høy hvis man ikke hr wordpresserfaring.
 

Regnskapsfører

New Member
Squarespace har jeg 2 domener på..hadde en versjon av wordpress før. Er utrolig fornøyd. Trenger ikke kunne noe..bare trykke her og der. Rask oppdatering ,lett å redigere. Enkel justering og fin tilpassing av tekst. Fikk hjelp til å sitte opp grunnen. Men det var vist enkelt. Resten gjør jeg selv. Betaler kanskje 1000 i året. Har nok dessverre for få sider på mitt abo.
 
Topp