Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Yahoo directory 299$, verdt det?

Epsilon

Medlem
Hvis noen har en nettside som selger webdesign, ville dere da valgt å bruke penger på en oppføring i Yahoos katalog?

Jeg ser at det bare er én bedrift som er oppført på Norge under webdesign:
http://dir.yahoo.com/Regional/Count...Internet_and_World_Wide_Web/Website_Designers

Den heter primdata, med .com domene, på en norsk del av katalogen, teksten er på svensk, og klikker man inn på siden står det .fi. Uansett, det der var en digresjon.

Jeg slo opp Yahoo katalogens PR her, og ser at de har PR8 (i motsetning til yahoo.com som har PR9).

En lenke fra en side med PR på 8, ville ikke det vært veldig bra?

Jeg vet det er delte meninger om det her. Mange mener det er bortkastet. Noen mener det hjelper mye på Yahoos søkeresultat, men ikke Google. Andre mener det absolutt er verdt det hvis siden er litt stor. Hva mener du om Yahoos katalog? Verdt 299$ for et år?

Og får man mye linkjuice av å være oppført der?
 

Epsilon

Medlem
Noen som vet hvor mye en Yahoo-lenke hjelper på PRen? Kan det få en side opp fra PR2 til PR3?
 
U

Uregistrert

Guest
Yahoo

Ikke helt sant det som Tonny sier her. En lenke fra Yahoo etter min mening og de fleste som driver med SEO vil være verdt $299. Les 5 forskjellige SEO bøker og alle vil anbefale oppføring i Yahoo. Det er den viktigeste internasjonale katalogen foruten DMOZ. Det vil i de fleste tilfeller øke PR fra 0-2 eller fra 2-3. Grunnen til dette er hovedsaklig at Yahoo har en stor "Trust" og "Authority Rank" som er høyt vektlagt i tildeling av PR selv om PR på undersidene er relativt lave (2-4). Jeg har flere ganger betalt for oppføring i Yahoo. Min erfaring er at PR stiger fra 0 til 2 med en gang. Er det en norsk side du driver så er det ikke til å anbefale.


Prisen på 299 USD er årlig, men et triks er å si ifra at du ikke ønsker oppføring lenger etter noen måneder. Som regel vil oppføring stå og du slipper å betale videre.
 

Tonny Kluften

Administrator
PR kan man jo diskutere opp og ned i mente, men trafikk til nettsiden skaffer det ikke og SEO er jo til for å skaffe trafikk, ikke PR.

En Yahoolenke er bra ja, ingen lenker skader, men verdien, vel. Tror ikke man kan vente så mange ekstra besøk på nettsiden sin hvis fordi man har en lenke begravd langt inne i katalogen, feks. i Music < Shopping < Norway in the Yahoo! Directory

Jeg vil gjerne lese litt ferskt stoff fra SEO-autoriteter som anbefaler å betale for en yahoolenke i dag.
 

Keanu

Geek
Nå skal det først sies at jeg ikke har betalt for en Yahoo-oppføring noen gang, hovedsaklig fordi jeg så langt har mitt innhold spredt ut på så mange domener.

Men jeg har, som Anon, sett at mange "SEO-eksperter" anbefaler å betale for Yahoo-oppføring om man først skal bruke penger på SEO og markedsføring av siden. PR i seg selv er verdiløs, og det er ikke mitt argument for hvorfor det fungerer. Derimot tror jeg Google bruker Yahoo-katalogen som en av veldig mange faktorer som spiller inn i rangeringen (selvsagt ikke bekreftet - kun spekulasjoner). Google vet at sider som har betalt for Yahoo-oppføring er sider som får fokus, og velger derfor den siden fremfor en annen som ikke har, når andre faktorer er omtrent like. En Yahoo-oppføring gir autoritet, som igjen gir bedre rangeringer.

Nå fant jeg ikke noen åpne sider som spesifikt sier dette, men jeg husker det ble anbefalt av Immediate Edge (Tonny; der er forresten et eksempel på "lang tekst salesletter"-landingsside) og Keyword Academy.

Om man har et budsjett på 5000+ for SEO, så tror jeg Yahoo-oppføring er en av de fornuftig tingene å bruke disse pengene på.

Edit:
Fant en artikkel på SE Journal som sier omtrent det samme (skrevet mai 08, så potensielt utdatert):
Worth $299 Per Year to Join Yahoo Directory? | Search Engine Journal
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Google vet at sider som har betalt for Yahoo-oppføring er sider som får fokus, og velger derfor den siden fremfor en annen som ikke har, når andre faktorer er omtrent like.

Er det ikke slik at o'store G slår ned på betalte linker/oppføringer hvor SEO er hovedårsaken til betalingen da? :eek: :D
 
U

Uregistrert

Guest
PR kan man jo diskutere opp og ned i mente, men trafikk til nettsiden skaffer det ikke og SEO er jo til for å skaffe trafikk, ikke PR.

Faktisk så skaffer en oppføring i Yahoo litt trafikk. Det er tross alt en av de største katalogene i verden. Det avhenger alikevel litt av hvilket emne man registrerer i. En av oppføringene mine har gitt over 10 000 besøkende over to år. Nå var denne på førstesiden i emnet, men alikevel. En annen side jeg har i Yahoo har hatt så og si ingen trafikk.

SEO er til for å skaffe trafikk ja, men PR er en av de viktigste faktorene i SEO. Sikkert mange som vil si noe motsatt her, men jeg har holdt på med SEO i 10 år og prøvd meg mye frem og tilbake. Jeg garanterer at PR er helt vesentlig, spesielt om du holder på med søkeord som har mye konkurranse. Hypotetisk sett om to nettsider er helt like vil alltid den med høyere PR rangere høyest. En Yahoo lenke vil garantert med 100% sikkerhet øke rangeringen din i Google om du ligger på side 2 til og begynne med.
 

Epsilon

Medlem
En Yahoo lenke vil garantert med 100% sikkerhet øke rangeringen din i Google om du ligger på side 2 til og begynne med.

Mener du dette gjelder også når det står "Gjeldene side er ikke rangert av Google" i PR-feltet på explorer når man er i riktig kategori i Yahoo-katalogen?

Vil en Yahoo-oppføring ha noe verdi (sett bort fra de som går inn i katalogen og klikker) når undersiden på Yahoo ikke står oppført med PR?
 

zapotek

Medlem
Mener du dette gjelder også når det står "Gjeldene side er ikke rangert av Google" i PR-feltet på explorer når man er i riktig kategori i Yahoo-katalogen?

Vil en Yahoo-oppføring ha noe verdi (sett bort fra de som går inn i katalogen og klikker) når undersiden på Yahoo ikke står oppført med PR?

Uansett hvilket nettsted du får linker fra (Yahoo eller ikke Yahoo) så er det bra med lenker fra autoritetssider selv om den aktuelle undersiden ikke har pagerank (selv om det er enda bedre om den har pr).
 
U

Uregistrert

Guest
Mener du dette gjelder også når det står "Gjeldene side er ikke rangert av Google" i PR-feltet på explorer når man er i riktig kategori i Yahoo-katalogen?

Vil en Yahoo-oppføring ha noe verdi (sett bort fra de som går inn i katalogen og klikker) når undersiden på Yahoo ikke står oppført med PR?

1. Det stemmer så lenge siden ikke er i Googles "Supplemental index" (ikke synlig ved søk) noe den ikke vil være når den er i Yahoo.

2. Ja, det stemmer. "Trust,Authority og Age" ses på som meget viktig i rangering av nettsider for Google. Når en side som Yahoo, en av de eldste og mest troverdige nettkatalogene på Internett gir en lenke til deg er det et stort pluss. (Alle oppføringene er også listet av mennesker, ikke robots) Det vil garantert gi deg en bedre rangering om du har få linker fra før av inn til nettstedet ditt og/eller om emnet du fokuserer på har lite konkurranse.

Har søkeordet du er ute etter høy konkurranse, vil en Yahoo lenke være av mindre betydning, men alle munner teller og det er etter min mening de beste (og alle forfatterene av de 20 SEO bøkene jeg har lest) 299 dollarene du kan bruke på SEO.
 

Tonny Kluften

Administrator
Er det ikke slik at o'store G slår ned på betalte linker/oppføringer hvor SEO er hovedårsaken til betalingen da? :eek: :D

Jo, men ikke nødvendigvis når det gjelder Yahoo directory. Dette fordi $299 er betaling for vurdering av nettstedet. Ikke betaling for en lenke. Du er nemlig ikke garantert en plass i katalogen selv om du betaler. Hvis sida er for dårlig så slipper den ikke inn.
 

picxx

Well-Known Member
Jo, men ikke nødvendigvis når det gjelder Yahoo directory. Dette fordi $299 er betaling for vurdering av nettstedet. Ikke betaling for en lenke.

Kan jo kalle det hva man vil, gjerne slitasjegebyr på submitknappen for den del, men at det er en kjøpt og betalt oppføring er det jo ingen tvil om.
 
Topp