Kjapp og trygg hosting for Wordpress

yeye.no lansert i samarbeid med Biip.no

Msites Ltd

Livsnyter
Idag lanserte Nettavisen sitt "ungprosjekt" i samarbeid med Biip.no ( NA24.no)!

Det første som da slår meg er følgende:

Hvorfor velger et av Norges største nettsamfunn for unge å inngå en avtale med Nettavisen? Er de ikke sterke nok til å stå alene?

Er dette en naturlig utvikling av nettsteder som står uten sterke mediehus i ryggen?

Jeg sier ikke at det er negativt det Biip.no har gjort, men igjen ser vi et godt etablert norsk nettsted gå hånd i hånd med et av de store mediehusene! Er det ikke på tide det etableres selvstendige moderne mediehus som ikke står og holder disse store mediehusene i hånda!?!
Har vi noen slike i Norge i det hele tatt ??

I Danmark har man Freeway som har gjort stor suksess med sitt primærprosjekt Dating.dk - Find din NYE kreste her! 1998-2008 Freeway ApS og ekspandert gjennom oppkjøp/samarbeid med mange andre gode prosjekter hvor de har tilført sin kompetanse og den gamle eieren fremdeles har vært med som partner.
Er ikke dette også mulig i Norge!?!

Jeg har sikkert 1000 tanker og spørsmål om valg rundt utviklingen av denne businessen i Norge. Og, jeg håper vi kan få en sunn, fornuftig diskusjon rundt dette her i forumet da det er flere som representerer forskjellige selskaper som er på ulike sted i denne utviklingen.

Litt rotete innlegg - men, håper dette kan være med på å starte en liten diskusjon. Ser gjerne en uttalelse fra Biip.no også :)
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Jeg begynner å lure litt selv.. merkelig at de må slå seg med "gigantene", men det går vel på pengene vet dere ... Selv hadde jeg nok ikke gått med på det med mindre utgiftene mine var større enn inntekter.. ( noe jeg tviler på at biip har )

Noe jeg synes er merkelig er at de domenene ingen har satset på er de domenene som "giganene" satser på

Siden så jo ganske bra ut.. kan ikke si noe på det..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg snakket aldri om at biip.no skulle utvikle og drive yeye.no, og det å si at det vil koste millioner er vel en sannhet med modifikasjoner ;-)

Saken handler mer om det ikke er noen som kan klare å bygge seg opp uten å måtte gå hånd i hånd med de store etablerte mediehusene. For slik det er nå domineres det norske markedet av noen få store aktører uten konkurranse fra andre steder.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jo, er stormen & co som driver biip, så han forteller sikkert mer selv etterhvert.

Forøvrig er det jo også greit å ha i bakhodet at nettavisen = tv2, som når det kombineres med biip => synergi => masse gratis/billig publisitet & markedsføring => enda flere brukere, spesielt siden det også vil nå mange andre brukere enn de biip nå har, ellers ville nok brukerne i stor grad (ihvertfall en stund framover) bestått av en andel av biips brukermasse. Nå blir det i stedet en del av biips brukermasse + en del av nettavisen+tv2s brukermasse, og vips øker verdien enda mer og raskere enn den ville ha gjort ellers.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Er enig i at ansatte koster - men, det er vel mer en driftskostnad enn utviklingskostnad... :)

Atomet: selv om nettavisen er en del av TV2 nettverket så betyr det ikke at det må være en synergi! Jeg antar at Nettavisen har laget yeye.no blø.a for å trekke flere unge lesere da de ikke har vært sterke på denne fronten. Så sannsynligheten for at de kan bidra med mange nye brukere til Biip.no ser jeg på som begrenset.
Jeg er ikke negativ til et slikt samarbeid som det kan se ut som Biip.no har gjort med nettavisen - men, det trenger ikke være trafikkskapende for Biip.no!
Det handler ikke bare om å møte en stor brukergruppe hvis målgruppen ikke finnes blant brukergruppen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja, tror nok det kommer til å gå en del begge veier, så begge kommer til å tjene på det. Søker du f.ex. etter noe hos nettavisen, så får du opp ting hos yeye også (dvs, ser ut til at det ikke funker helt enda). Dessuten får yeye helt garantert tilgang til masse ekstra artikler gratis/billig, tv2 kan skaffe seg ekstra redaksjonell omtale... masse synergi her. Kan jo også være at tv2/NA kun har fått kjøpe seg inn for å skaffe NIU/biip penger til å utvide, nye prosjekter e.l., men jeg tror nok det har mer å gjøre med at begge regner med at de vil tjene mer på samarbeidet enn de ville ha gjort ved å prøve å gjøre noe liknende på egen hånd, dvs: synergi.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Er ikke helt med deg her atomet... Det du beskriver over her er jo kun gode synergier for nettavisen !?!

Og, det egentlige spørsmålet i denne tråden: Klarer vi ikke bygge sterke eller solide nok selskaper til å kunne ekspandere uten å gå hånd i hånd med de store medieselskapene?
Er det virkelig slik at de styrer norske annonsekroner så hardt at det er vanskelig for andre aktører å komme inn på dette markedet og bygge opp en konkurrent?
Eller er nordmenn rett og slett for "feige" og tør ikke å gå linen helt ut?

Om Stormen kom på banen kunne det være artig å få en utallelse om hvordan han ser på dette. Egentlig ikke ute etter detaljene i avtalen han har gjort med Nettavisen - for det er ikke så interessant - men, mer om hvordan han ser på mulighetene for å kunne stå alene og bygge et eget stort selskap innen for internettverden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
tja...
Nettavisen bidrar med innhold (antar jeg - ser ut som de har ansatt en redaksjon?)
yeye kommer opp når man søker etter innhold hos na (og sikkert hos tv2 også)
link hos na og sikkert andre steder i tv2/na-systemet
sikkert noe annonsering et eller annet sted i tv2/na-systemet

... kan sikkert finne mer hvis man tenker/leter litt mer, men alle de der er jo ting na helt konkret bidrar med.

Regner med at de tenker at det går mye raskere å bli store selv hvis de samarbeider litt med noen store på veien, for å få inn ekstra brukere, kapital og kompetanse. Det er helt sikkert vært mulig å gjøre det alene, men... tja... hva er galt med å samarbeide?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Har da ikke sagt det er galt å samarbeide!?!

Men, har egentlig Biip.no så mye å hente på et slikt samarbeide?? Med over 300.000 brukere/medlemmer så er de jo ganske slagkraftige mot målgruppen selv - så med strategiske virkemidler skulle de sikkert klart å hente ut mer av den målgruppen - eventuelt utvide målgruppen med nye prosjekter.

Jeg personlig tror Nettavisen/yeye.no er de som faktisk henter mest ut av dette samarbeidet! De får tilgang til en brukermasse de ikke hadde tilgang til direkte selv, de får tilgang til spisskompetanse som har erfaring med målgruppen og mye "gratis" stoff.

Men, se bort fra biip.no og yeye.no da - tror DU at det er mulig å bygge en større aktør/gruppering i Norge uten å måtte gå hånd i hånd med et av de store mediehusene?
Vi ser jo at alt som har vokst seg frem til å bli en "trussel/ressurs" i forhold til de store mediehusene - de er blitt kjøpt opp/solgt til akkurat disse store mediehusene.
 

basicus

SEO Eggspert
Personlig tror jeg det er mulig å bygge opp en tjeneste som står på egne ben, men hvorvidt det er ønskelig er et annet spørsmål. Selv ville jeg nok ha gått samme veien som Biip har gjort om jeg var i deres sko. Rsiskoen fordeles på flere parter gjennom et samarbeid.

At YeYe er "vinneren" i samarbeidet med Biip er jeg slettes ikke så sikker på. Man må se ting ut i fra flere utgangspunkt enn bare hva som på kort sikt gavner hvem.

For noen år siden bygget jeg en tjeneste i samarbeide med TV2.no som het møteplassen. Jeg så da helt klart hvilke muskler de har totalt sett i systemet sitt. Spørsmålet er hvorvidt de vil sette inn noe av musklene på å løfte dette prosjektet. Det tror jeg de vil, siden de sjelden går halvhjertet inn i et prosjekt som dette.

Biip er en tjeneste som står seg godt alene. Spørsmålet som gjenstår å få svar på er om samarbeidet styrker de eller ikke. Det vil de nok vite innen sommeren vil jeg tro.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg vet om prosjekt hvor trafikkbytte har gått motsatt vei i forhold til at TV2/nettavisen skulle være den store trafikkmaskinen.

Ellers håper jo jeg personlig at det skal finnes selskaper/personer som ønsker å bygge noe selvstendig slik at vi kan få et rikere mediabilde på nett enn det som er i dag!
Og, ikke minst større konkurranse!
 

Stormen

Medlem
Hei gutta,

beklager sent svar på denne tråden, jeg fant den nemlig akkurat. Jeg er innom 2 forumer i uka; Freakforum (hver dag) og webforumet (ukentlig)... Dessverre er Freakforum nede nå, så regner med at jeg kommer til å henge på WF daglig istedenfor ;-)

Uansett, Biip og Yeye ja...

Her er greia: Biip har innledet et større samarbeid med TV2 Nettavisen. Vi skal være deres community-satsning, og vi skal etterhvert inn i mange av satsningene deres. Det er naturlig at vi ser på samarbeid med f.eks. Nettavisen, mobilsatsningen deres, Side2 med flere.

Så, for noen måneder siden, så begynte Nettavisen å jobbe med en ungdomssatsning. Denne skulle hete Yeye.no, og de trengte en communitypartner. Fordi vi er det største communitiet for unge i Norge, så var vi en interessant samarbeidspartner.

Tanken er at vi får trafikk fra de, og de får trafikk og communityfunksjonalitet fra oss. Dette er bare starten på samarbeidet, så det er kanskje vanskelig å se alle konturene av dette foreløpig :)

Når det gjelder hvorfor vi gjorde det, og ikke velger å stå alene, så koker det egentlig alt ned til en ting: penger. Vi omsatte i fjor for ca 6 mill NOK, og satt igjen med nesten 1 mill i overskudd. (dette er jo offentlige regnskapstall, så har ingen problemer med å si det...) Problemet er at det samtidig er kommet to forholdsvis pengesterke aktører inn på communitymarkedet i Norge: Nettby og Facebook. For å sikre at vi fortsetter å vokse i tempoet vi gjør (ca 50.000 nye medlemmer i halvåret), så ønsket vi å knytte til oss en sterkere partner - slik at vi ikke blir overkjørt av Schibsted og Marc Zuckerberg.

Vi har tro på å mer enn doble omsetningen og overskuddet i 2008, men det er risikofyllt å forsøke å gjøre dette alene. Vi KUNNE såklart ha "gutset" og forsøkt, men samtidig hadde vi da gamblet med jobbene til de totalt 8 ansatte - og mye viktigere, gamblet med vår egen livssituasjon; hvor vi akkurat nå kan møte opp på jobb når vi vil, jobbe så mye vi vil, gjøre det vi elsker å gjøre (designe/programmere/tenke ut nye konsepter) og egentlig ikke svare til noen, utover medlemmene på Biip.no.

Dette er såpass viktig - og Nettavisen er såpass kule folk - at vi valgte å arrangere oss i en konstellasjon med et større mediehus. Dette er ikke sell-out eller noe slikt; dette er et jævlig smart sjakktrekk, som sørger for at kommer til å fortsette å være størst på ungdom i Norge i flere år fremover :)
 
Topp