Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ø: Tilbakemeldinger på nytt design: MotorGuiden

Heisann!

Jeg har jobbet med ett nytt design, og ønsker gjerne tilbakemeldinger på nettsiden.

Er ingen ekspert, men har prøvd å få til ett litt moderne, og noenlunde ryddig design.

Ønsker egentlig tilbakemeldinger på alt vedrørerende designet, spesiellt om brukervennlighet, ting som mangler, ting som bør fjernes osv.

Siden er forøvrig laget med joomla, spør gjerne om du lurer på noe...

Link til motorguiden.no
 
Synes logoen ser bare blurry ut. Godt mulig at det var det som var målet, men jeg klarer ikke helt å like den.

Det *kan* være fordi jeg sitter med IE akkurat nå, men boksen øverst på siden (den med logoen og et par andre ting) blir kuttet av i kantene hos meg. «Send e-post / del link» ser jeg bare øverste halvdel av linja på, og «Mistet brukernavn/passord» blir kuttet av etter de to S-ene i passord. Jeg skjønner hva som skal stå der, men det ser ikke veldig profesjonelt ut.

«Artikkelsøk» burde være et fritekstfelt og ikke en rullegardinliste med forhåndsdefinerte søketermer.

I sidebaren til venstre har du «Teoriprøve» som et punkt. Dette er ganske uheldig ordlegging, da «teoriprøve» gjerne på folkemunne brukes som et synonym for teorieksamen, og linkene derfor lett leder til å tro at man kan ta teorieksamen gratis på nett, noe som på ingen måte er tilfelle. I listen «Nyttig» har du også samme link med ankerteksten «Ta teoriprøven!» - noe som også lett kan få folk til å tenke «Jøss, her kan jeg ta teorieksamen». Vil anbefale på det sterkeste at du ordlegger deg på en annen måte. Prøvde også å klikke på denne linken, og kom til en iframe-liknende sak som inkluderer Prøve.no. Har du en avtale med Prøve.no om å bruke sidene deres på denne måten? Går selvsagt ut fra at du har det, men om du ikke har det vet jeg at jeg hadde blitt ganske irritert om det var min side du brukte. Synes forøvrig også at det ikke på noen måte gir gode resultater å putte en nettside med et så bredt design inn i litt over 700 piksler bredde.

Ikke mange klikk unna forsiden finner jeg ut at du har en grov skrivefeil i en av kategorititlene dine- Bør fikses. Skrivefeil har du forsåvidt flere av. Bare på forsiden ser jeg «2011 modellen», «den ny familiebilen», «Sammarbeider» og «ett trent øye». Slike ting trekker helhetsinntrykket veldig ned.

Du kan også med fordel legge inn et favicon.

Forøvrig mener jeg at designet sannsynligvis hadde gjort seg bedre med litt flere farger. Bortsett fra det, og «TIPS»/«NYTT»/«TOPP»-båndene på overskriftene i sidebar som jeg ikke ser poenget med, liker jeg designet.
 

zapotek

Medlem
-Laster litt tregt
- Enig med Olaf om at du bør gjøre logoen skarpere

Ble litt nysgjerrig på den øverste Adsenseblokken din. Genial plassering i forhold til resten av innholdet, tør jeg spørre hvilken clicktrough du har på den?
 
Mye å ta tak i her ja :)

Tusen takk for at dere tok dere tid til å se så mye på nettsiden! Hadde aldrig trodd jeg kom til å få så mye konstruktiv tilbakemelding.

Ser at jeg må kompabilitetsteste litt bedre i frem tiden. Flere av de tingene du nevner er ting jeg ikke hadde oppdaget i min versjon av IE og Opera. Takket være tilbakemeldingene dine har jeg nå fått fikset opp i de tingene.
-Logo, skulle ikke være blurry (skaleringstabbe)
-Alle avkutt skal nå være fikset (håper jeg)

Ellers har jeg tatt til følge noen av rådene du kommer med:
-Endret litt på tekster for å fjerne forvirring om hva linkene fører til
-Litt mer farger
-Favicon kommer snart

Ser selvsagt nærmere på resten, og vurderer hva mer jeg bør gjøre.

Angående skrivefeil, så vet jeg at rettskriving ikke er min sterkeste side. Jobber med det, men det er ikke gjort i en fei... :)

Og ja, som du antar har jeg selvsagt en avtale med prøve.no :)

Til Zapotek:
Vil ikke komme med konkrete tall. Kan si at den har relativt bra CTR, men den i artikklene har en del bedre CTR faktisk...

Angående treg lasting. Har merket meg dette selv. Det er domeneshop som hoster siden, men vurderer seriøst å bytte...
 

Tonny Kluften

Administrator
Ja, den laster definitivt for tregt. Ta en titt på denne tråden https://www.webforumet.no/forum/webutvikling/8987-browser-cache-2.html

Syns det er rart hvis det er domeneshop som har så trege servere. Men du kan jo altids prøve Solidhost, da skal det gå bra.

Ellers så bør du vurdere i hvilken grad du skal sende bort brukere med en gang de kommer på førstesiden din, den øverste adsensen din der har sikkert minst 5% ctr. Kanskje vurdere å fjerne den helt og kun beholde adsense på artikkelsidene og andre sider slik at de besøkende rekker å oppdage hvor bra sida di er?

Vær også litt obs på at Google meget strenge på at bilder ikke skal plasseres slik at besøkende forledes til å tro at bildet har noe med annonsen å gjøre. Blir det for drøyt så mister du kontoen din.
 

zapotek

Medlem
Jeg synes generelt mange Joomlanettsteder laster tregt. Så det trenger ikke ha noe med hosten din å gjøre. Ta en Google søk på "Joomla in slow" og sjekk om det er noe du kan gjøre for å optimalisere bedre.
 
Takker!

Takk for enda mer konstruktiv tilbakemelding!

Skal definitivt ta opp til vurdering det med annonsen på topp, kanskje kjøre ein test og se hvordan bounce-raten utvikler seg.

Skal sjekke litt opp om det er noe jeg kan gjøre med Joomla for å få opp hastigheten. Skal gi en lyd om jeg finner ut noe!
 
Joomla Cache

Jeg synes generelt mange Joomlanettsteder laster tregt. Så det trenger ikke ha noe med hosten din å gjøre. Ta en Google søk på "Joomla in slow" og sjekk om det er noe du kan gjøre for å optimalisere bedre.

Når det gjelder Joomla og nedlastingshastighet, varierer dette veldig fra nettsted til nettsted. Kommer mye ann på hva slags type innhold du laster, samt hvilke moduler som lastes inn.

En enkel måte å redusere nedlastingstiden for Joomla på, er å aktivere Cache. Har testet det på en side som lastet i overkant mange moduler, og fikk redusert lastetiden med intill 2 sekunder. Desverre så har jeg mye dynamisk innhold på denne siden, og egne visninger tilpasset individuelle brukere. Dette første til at innhold ikke ble individuelt tilpasset, mm., så dette var det bare å slå av med en gang : )

Prøv å aktiver Cache for moduler som ikke har dynamisk innhold, samt for filer som CSS, JS, mm.
 
Takk for enda flere tips!

Har prøvd litt forskjellig nå. Har innstallert jfinalizer (kombinerer og pakker css, js, html), og har aktivert cache for en del av modulene. Synes nettsiden laster kjappere nå, men det kan kanskje noen andre bekrefte?

Forresten så merket jeg selv ingen forskjell på å slette ubrukte plugins, moduler og komponenter...

Har også gjort noen endringer på designet, og setter stor pris på tilbakemelding!
 

Nutz

Med lem
Virker som det er mye "preprosessing" enda..
Før noen elementer lastes her, så går det ca 3 sekunder, ytteligere ca 3 sekunder for å laste hele forsiden.. (tilsammen ca 6 sekunder)
Test også med cache på hele "suppa". Tror du kommer til å spare "mye" på dette.
(Global Configuration ->System -> Cache Settings )


Ellers synes jeg siden er Ryddig og flott! :)
 
Hei igjen!

En liten stund siden jeg skrev noe i denne tråden, men nå har jeg gjort en del endringer, og kunne gjerne tenke meg mer tilbakemelding på siden.

Forresten, så har jeg følgt en god del av rådene jeg så langt har fått i denne tråden, de fleste tror jeg faktisk... Så det blir spennende å se om folk her er mer eller mindre positiv til designet nå. :)

Angående laste tid så er joomla cache aktiviert nå, og siden er flyttet til en annen server.
 
Skrekk og gru, det er jo nesten katastofalt! Sitter på en litt treg nettlinje her, så vanskelig for meg å sjekke skikkelig. Tusen takk for tilbakemeldingen!
 
Topp