Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikker og eiere

Ctech

Medlem
Hei,

Synes vi burde sette opp en liste over nettbutikker i Norge og deres eiere/driftere. Slik at vi kan veksle ideer, tanker og kanskje mer viktig erfaringer.

Hvis alle skriver opp det som de vet, eller vil dele så kan vi må moderatorene til å oppdatere denne posten her til å lage en liste oppdatert med alle deres innlegg. (vi alle vet jo om 10min regelen)

Vet dere om noen om ikke er på forumet, men som har en nettbutikk så be dem bli med å dele informasjon og erfaringer.

  • Webaddresse (URL)
  • Marked (Leker, Data, Mat, Klær etc)
  • Webdesigner/utvikler
  • Eier
  • Webansvarlig

Min nettbutikk (underoppdatering)

Vil oppdatere når min nye butikk på magento plattformen er oppe å går forhåpentligvis i slutten av måneden.
 

Gomlers

Member
  • Til Bryllupet (www . tilbryllupet.no)
  • Bryllup dekorasjoner, pynt, små-tilbehør
  • meg
  • meg
  • meg

Den er gammel, men godt kjent.
Holder på å oppdatere til Zen Cart 1.38a, synes Magento virket for tregt.
 

Gomlers

Member
Hei nettbutikkeiere.. la meg få den ære å stille første spørsmål for hjelp i den tråden her:

Jeg driver som sagt nettbutikken nevnt over (Vil gjerne ikke ha postet navnet i denne tråden alt for mange ganger, da google fort indekserer mye rart)

Men jeg tar da altså inn varer fra USA. Som alle andre butikkeiere er det for meg viktig å ikke binde for mye kapital opp i varelager. Det er også begrenset med hvor mye jeg ønsker å ta inn, da det fort koster litt kroner. MEN å bestille bare en og en vare fra USA blir fort veldig dyrt med tanke på frakt. Butikken er i hovedsak basert på at jeg bestiller på ordre fra kunde, slik at varelager holdes nede.

Jeg tilbyr i overkant av 150 forskjellige produkter, jeg har en god inntjening på produktene, og nettbutikken har bra med treff og konverterer bra.

Av de 150 forskjellige produktene, er det kanskje 15-20 av dem som kan kalles "bestselgere" mens 20-60 av dem selger bra, og resten selges sånn dann og vann.. noen få produkter av gangen. Kunder har heller en tendens til å kjøpe mange av bestselgerne om gangen, dvs fra 20-60stk. Dermed blir ikke frakten så ille på bestillinger som dette, og jeg kan få 4-8-13stk. bestillinger om dagen som jeg da sender direkte til statene og driftsutgiftene på frakt blir dermed lave.

Utenom sesong blir det derimot noe verre.. færre produkter pr. bestilling, og færre bestillinger. Jeg blir da sittende med å måtte betale kanskje 50 dollar inn for varene, og 70 dollar for frakt. Går ikke mye i pluss da for å si det sånn..

Voldsomt mye forklaring det ble her da.. :\

Men er det noen som har noen gode ideer på hvordan jeg kan løse dette, uten å måtte ty til varelager på vinterhalvåret?
 

Kassimaja

Geocacher
Hadde det ikke vært en ide å bruke noe av overskuddet i høytiden til å bygge opp et lite varelager. Du vet hva som går og det blir sikkert billigere i lengden både fordi du får større rabatter når du handler stort, du sparer porto på importen og kunden får varen raskere når du kan sende ut umiddelbart etter at bestillingen kommer gjennom.

Når det gjelder min butikk har jeg selv vurdert å selge varer jeg ikke har inne, men bestille dem når ordren kommer inn. Jeg føler at det er litt for usikkert. Tenk om levrandøren er utsolgt uten å ha gitt meg beskjed. Det er dårlig reklame å selge en vare du ikke kan levere å må ut å beklage i ettertid.
 

Ctech

Medlem
Dette er et eksempel:

Si man fra leverandør får 35% rabatt på utsalgs pris.
Utsalgs pris inkl moms (25%) = 100kr
Rabatt = 35kr
Min innkjøps pris er (inkl moms) = 65kr
Dekningsgrad etter moms = 53%

Altså for hver krone jeg selger for så ligger 53% igjen i profitt, før andre kostnader.
Si frakt og pakke kostander dekkes av kunden.

Hva får andre kostander har man som nettbutikk?
- Varelager / Kapitalkostander
- Regnskapsfører (moms regnskap etc)
- Webhotell / og andre utgifter tilknyttet nettbutikken
- Reklame og annonseringer

Hvor mange forsendelser kan man klare alene, hvis man skulle ta dette på kveldstid etter jobb?
 

Fredrik

Medlem
Regnestykket er feil. Din fortjeneste er ikke 53%. Din utsalgspris er 80 kr netto og din innkjøpspris er 52. Forskjellen mellom disse to er 28 kr eller 35% i bruttofortjeneste. Dersom din avanse skulle vært 53% så hadde innkjøpsprisen måtte vært 37,60 kr netto.
 

Gomlers

Member
Nytt spørsmål:

Hva anser dere som god trafikk inn til en nettbutikk (selvfølgelig ikke ps.no og komplett.no osv, men nettbutikker som driver hjemmefra med 1-2 personer...)

Er 100 unike om dagen greit?
.. 200... 300... 400?

Eller skal det være over 1000 før dere ser dere fornøyde?

For mitt vedkommende, i en rimelig begrenset nisje, har jeg vel under 1000, men over 500..

Hva har dere?
 

Kassimaja

Geocacher
For min del kommer det ann på hvilken ukedag det er. Jeg forventer ikke mye av en fredag eller lørdag, men søndag og mandag derimot. Jeg ligger på en snitt på like under tusen.
 

Fredrik

Medlem
Har få besøkende (ca 100 om dagen) men er ikke helt på topp i søkemotorene ennå. Regner med ca 200 kvalitets besøkende om dagen vil være realistisk. Derimot konverterer jeg litt over 1% fra google samt opptil 5% på henvisningssteder. Totalt er vel konverteringen ca 2% i gjennomsnitt.

Hva har dere?
 

Gomlers

Member
For en flott tråd :)

Jeg har ikke implementert Analytics enda på den "nye" butikken, men kan man måle konvertering via den?

Ellers så har jeg bare ca. tall som jeg har regnet ut selv, og konverteringen er vel ca. 1%. Håper å høyne når alle produkter ligger ute, og jeg får oppdatert varelagret. (Nå står veldig mange produkter med "Forvent 3 ukers leveringstid)
 
Topp