Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når en skal ha noe laget

Zolic

Medlem
Hvorfor er det alltid slik at når noen skal ha masse webapplikasjoner, så vifter dem med en(1) tusenlapp?

la oss si et prosjekt som detta:
Registrere bruker å få egen profil.

* Fullt navn
* Brukernavn
* E-post
* Boligstand
* Fødselsdato
* Skal kunne laste opp ett profilbilde.


- Etter registrering og innlogging:

* Skal kunne laste opp totalt maks 15 bilder av bolig
* Skal kunne søke se andres profiler og boliger/bilder
* Skal kunne kommentere andres bilder
* Enkel inbox, for å sende meldinger til andre brukere


Administrering:

1. Administrator skal kunne slette/endre alt av bilder, brukere og kommentarer.

Lurer litt på om de samme personene tenker "Jeg får kvalitets varer på Nille, så der handler jeg krystallglassene..."

Tid koster, sånn er det bare... og utvikling tar tid.
- Kartlegging, planlegging
- Koding
- Tilpassing
- Implementasjon
- Tilpassing

En tusenlapp rekker jo kanskje det første punktet?

Poenge med å lage en nettside / applikasjon er jo for å få folk til å være på den... Og en ønsker jo at de skal returnere fordi dem liker det. Da burde jo alle med litt mer enn 5 små grå skjønne at kvalitet er det dem trenger.

Jeg vil tro det er veldig mye vanskeligere å hente tilbake brukere som har blitt missfornøyde etter første inntrykket... Enn å lage en god side som holder på dem fra første stund.


P.S Jeg er litt usikker på plassering av denne tråden, så flytt den gjerne om det er upassende sted...
 
Jeg tror at en del folk tenker på koden som noe som bare er der. Hvilken rolle spiller det for meg at koden er godt skrevet og feilfri, det er da det snasne designet og det lekre innholdet folk kommer for å se?

Dessuten: Dette er ofte et prosjekt man virkelig brenner for, da er det vel bare rimelig å forvente at alle andre blir like fascinert av denne ideen og er så interesserte i å se den satt ut i live at de gjerne jobber for førti kroner timen, ikke sant?

Og i starten av et prosjekt har man ikke begynt å tjene penger ennå, så da må vel alle leverandører skjønne at prisen er viktigst og at kvaliteten godt kan vike så lenge ting koster under en tusing?

EDIT: Og dette hører uansett helt elementært ut, så da er det vel bare rett og rimelig å forvente at det kan bli gjort på to timer, ikke sant? (edit slutt)

Aner ikke om noen av disse gjelder for det konkrete eksempelet du viser til, men jeg tipper at alle disse tankemønstrene er ganske utbredte. Et par av dem griper jeg ofte meg selv i å tenke i også. Jeg koder (sukk, nei, Nokia, ikke "jøder") alt selv, men jeg har utrolig mange ganger nedprioritert f.eks. design på grunn av økonomi.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg tror det kommer av uvitenhet om hvordan en applikasjon faktisk lages. Skal man bruke så lite penger på noe slikt er det bedre å kjøpe et ferdig script.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si her. Det er jo helt klart at en nettside vil koste mer enn en tusenlapp dersom du ønsker alt som du nevner i posten din TS, og jeg tror aldri det har kommet frem på dette forumet at den jobben der skal koste en tusenlapp. Er det normalt på andre fora?

Det er klart at den skal være kvalitet på kode, men kode er jo heller ikke alt i prosjektet du legger inn over. Her har man jo kode, design, implementering (gudene måtte vite mot hva,) og sikkert mer til som ikke kommer tydelig frem.

En annen sak jeg også syns spiller veldig stor rolle her, det er faktisk hvor effektiv webutvikleren er i dette tilfellet. I en tråd her på forumet kom det frem at bare kodingen i prosjektet du siterer fra samme tråd at bare kodingen her skulle ta 25! timer. Herre min jesus, det er jo galskap. Når jeg leser slikt, da begynner jeg vitterlig meg og lure på hvor sakte en webutvikler kan jobbe, evt, hva i alle dager er det som tar så mange timer. Er det kunden som skal betale for kaffedrikking, røykepauser, drittprat og ellers annet som ikke er relatert til prosjektet som kunden betaler for?
 
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si her. Det er jo helt klart at en nettside vil koste mer enn en tusenlapp dersom du ønsker alt som du nevner i posten din TS, og jeg tror aldri det har kommet frem på dette forumet at den jobben der skal koste en tusenlapp. Er det normalt på andre fora?
I tråden det siteres fra her vil trådstarter ha en løsning til 1000 kr +/-.

Har også det inntrykket at svært mange av de som legger ut noe i jobbutlysning vil ha ting gjort aller helst for noen hundrelapper.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Men tråden dette er hentet fra er det snakk om kun koding alene. Ingen design eller noe som helst annet. Riktignok er tusenlappen rimelig da også, men jeg syns ikke det kan sammenlignes med prosjektet som TS nevner i denne tråden som inneholder Design, Kode, Implementering (til et eller annet) samt også kartlegging og planlegging.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg tror det kommer av uvitenhet om hvordan en applikasjon faktisk lages.

Det tror jeg også. I min bransje kommer man av og til over folk som tror ting koster myyyyyye mindre enn de faktisk gjør. Og så kan de slenge ut ting som "jeg betaler deg hele 1500 kr for jobben!!", noe som jo ofte ikke rekker til å besvare mailen med "reis til hel****" engang.

I avisene kan vi finne masse annonser for brukte biler til rundt 20.-30.000 kr. Hvis man tror alle biler er like, så MÅ man jo blitt litt sjokkert hvis man tar kontakt med Mercedes-forhandleren for å kjøpe en ny Mercedes og får vite at for 20.000 kr så får du ikke kjøpt annet enn en hjulkapsel, ikke sant.

Dette kan en del, som ingen av oss egentlig vil jobbe for, tolke som frekt. Altså, det finnes jo annonser for biler som koster 20.000 kr - og da er det URIMELIG og UFINT å kreve 800.000 kr for en ny Lexus 400 RH. Ikke sant, fordi biler er like og kommer i én og samme form.

Men disse kundene er egentlig ikke noe problem, annet enn at de søpler ned forum med postene sine. Vi skjønner hvem de er - og vi overser dem jo glatt mens vi himler med øya. Disse kundene får løst sine oppgaver via fjortiser eller nybegynnere. Noen verdsetter ikke kvalitet og sånn er det.

----

En verre kundegruppe er de som skal ha noe "enkelt" gjort, og som betaler det du krever - men som SÅ begynner å komme med en drøss tilleggstjenester som du skal utføre gratis etterpå. Jeg hadde en sånn kunde, og det endte med at jeg bokstavelig talt ba henne reise til helvete. Sånne kunder er etter mitt syn verre enn de som skal ha noe gjort "billig".

Hvis jeg blir enig med Tore om at han skal føre regnskapet mitt, og jeg betaler det han vil ha - så er jo det greit. Men så kommer jeg etterpå og krever at Tore skal føre regnskapet til kjerringa, foreningen min, onkelen min sin hytteklubb og kanskje halve familien - selvsagt INKLUDERT i den samme prisen vi avtalte for å få ført mitt regnskap alene.

Slike kunder er er etter mitt syn de absolutt verste. Og de er verre å komme seg unna fordi de er villig til å betale det du krever i utgangspunktet. Du VET jo ikke at de kommer trekkende med drøssevis av oppgaver dagen etter som de skal ha gjort, uten å betale ekstra for det.

Og så bruker de å "holde igjen betalingen" inntil "alle" oppgaver er utført.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ser ikke at TS nevner design? Og når det gjelder kartlegging og planlegging sier det seg vel selv at det må gjøres for et hvilket som helst kodeprosjekt? At koden må implementeres sier seg vel også selv?

Undrer på hvor jeg fikk design fra når du nevner det. Har sikkert gått litt fort i svingene når jeg dro det inn her. Kommenterte jeg at planlegging for et prosjekt ikke var nødvendig? Ellers, hva ligger i implementering da? Jeg kan ikke forstå at det er nødvendig for alle prosjekter, og det er derfor jeg spør hvorfor du mener det er nødvendig..
 
Det er alltid nødvendig å gjøre en jobb for å slå sammen kode og design til en helhet, og dette må som regel gjøres av koderen -- hvis designer skal gjøre dette bør koder være forberedt på enten å skrive feit brukerveiledning eller tilby en del support. Og får ikke ting nøyaktig det utseendet designer har sett for seg på forhånd, hvem får skylda for det og må fikse det? Ofte må en også gjøre litt ekstra arbeid for å få koden tilpasset serveren det skal ligge på -- et eksempel er oppretting av MySQL-databaser. Det kan gjøres manuelt, det kan gjøres automatisk, men det må gjøres. Det er slikt JEG legger i implementering, om det er det TS gjør også kan jeg ikke garantere.
 

Zolic

Medlem
@olafmoriaty: Joda, du har helt rett, det er nok det jeg legger i implementering også:
* klar gjøring av server (database, server config instillinger, rettigheter på mapper)
* Optimalisering av kode for server, (utviklingsmiljø og server behøver ikke alltid å samsvare i versjon)
* sammenføye kode og design
* putte det live, etter litt testing

@peterandrej: Hehe, men mot slike kunder kan man alltids vise til kontrakten, hvor hvertfall jeg har det ganske detaljert hva av funksjonalitet som skal være med i prisen :]
Er det små ting, så er jeg som regel grei å bare slenger det inn, men eventuelle store modifikasjoner inngår jeg ny avtale på.
 
Det var jeg som skrev innlegget over. Yes.
Merk deg at jeg fikk en mann på jobben, som gjør det til rundt tusenlappen. (Dog litt over).
Her kommer det jo helt ann på hva man trenger, og hvor mye penger hver enkelt ønsker å legge i et prosjekt.

I dette tilfellet, skal jeg IKKE legge mye penger i dette, da jeg ikke skal ha noe avansert i det heletatt, jeg skal bare ha noe å starte med, som jeg kan bygge på i ettertid.

Kjappt oppsummert: Registreringsskjema, enkel profil og bildeopplasting.
Det kan da umulig være så enorme megdner planlegging, kartlegging o.l. av å få opp noe slikt, i enkel versjon? . Akkurat som skrevet i posten som blir sitert til her. Jeg er ingen koder selv, men VET at dette ikke tar 25 timer, for jeg har hatt kodere som har jobbet for meg før, og laget MYE større systemer for langt under halvparten av timer. Det gjelder å jobbe effektivt.

Når det kommer til pnalegging og kartlegging, er jeg litt uenig. For planleggingen er allerede gjort. Jeg vet hvordan jeg skal ha det. Hvor kommer klargjøring av server o.l. inn i bildet? Naturligvis har jeg en server dette skal kjøre på, og så og si ALLE webhotell har allerede klargjort serverne sine for nødvendige programmeringsspråk.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Kjappt oppsummert: Registreringsskjema, enkel profil og bildeopplasting.
Det kan da umulig være så enorme megdner planlegging, kartlegging o.l. av å få opp noe slikt, i enkel versjon? . Akkurat som skrevet i posten som blir sitert til her. Jeg er ingen koder selv, men VET at dette ikke tar 25 timer, for jeg har hatt kodere som har jobbet for meg før, og laget MYE større systemer for langt under halvparten av timer. Det gjelder å jobbe effektivt.

Hvis du IKKE er en koder, hvordan vet du da hvor lang tid en jobb tar? Har du i det hele tatt noe som helst grunnlag for å uttale deg om hvor lang tid ting tar - utenom at du har sett noen gjøre noe annet på en brøkdel av tiden?

For å være litt frekk så virker det som du ikke har peiling på hva du snakker om, men at du har bestemt deg for hvor lang tid et skal prosjekt ta - og så forventer du at prisen skal bli sånn og sånn.

Fair enough. Og du får sikkert noen til å jobbe for deg på dine vilkår innenfor de rammene du setter, men det betyr jo ikke at dine rammer nødvendigvis er korrekte. Heller tvert imot vil jeg si.
 
U

Uregistrert

Guest
det blir jo spennende når det der prosjektet lanseres om det er tettet igjen for XXS og andre typer ondsinnet bruk av inputfelter :)
 
Fair enough. Og du får sikkert noen til å jobbe for deg på dine vilkår innenfor de rammene du setter, men det betyr jo ikke at dine rammer nødvendigvis er korrekte. Heller tvert imot vil jeg si.

Da ønsker jeg at du forteller meg hvilke rammer som ÈR korrekte, du, som tydeligvis mener at det finnes fasit på dette.
 
Topp