Terje E.

Har sportsmarkedet tilpasset seg dagens digitale tidsalder?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Markedet for sport har sett enorme endringer i løpet av de seneste årene, og hvor effektivt bedrifter greier å kombinere sin tilstedeværelse på dagens online og offline marked er i dag avgjørende for å overleve.

Et godt eksempel er hvordan markedet for tipping har utviklet seg, fra at kundene måtte fylle ut kuponger i butikken til at man i dag kan gjøre alt online – uansett hvor man befinner seg. I dag har markedet innenfor betting utviklet seg til å også finnes hos store nettcasinoer som Unibet, som i tillegg til å gjøre det mulig å spille innenfor en mengde sportsgrener også tilbyr tips.

Hvordan man ser på sport

Som følge av digitaliseringen har markedet for hvordan man ser på sport også endret seg. Selv om det fortsatt er mange millioner fans som årlig besøker stadioner og arrangementer verden over, har strømming av kamper blitt et populært alternativ. Gjennom å ha muligheten til å velge akkurat de kampene man vil se, når man vil se dem og på hvilken måte man ønsker å se dem på, har man greid å knytte til seg et enda større publikum enn før. I tillegg til å tilby et større utvalg har digitaliseringen av sportsarrangementer gitt dagens forbrukere større fleksibilitet, mer frihet og lavere kostnader forbundet med å få sett sport.

Digitaliseringens endring av hvordan vi spiller sport

Det er ikke bare hvordan vi får sett sportsarrangementer som har endret seg gjennom tidene – hvordan vi fysisk spiller sport har også endret seg drastisk. Etter at esport ble et populært fenomen har markedet innenfor esport vokst til å bli en milliardindustri. Som om ikke dette er nok er industrien også forventet å vokse enda mer, etter hvert som den blir bedre kjent og når virtuell virkelighet blir tatt i bruk for fullt.

Gjennom digitalisering og fokus på et stadig større online marked har esport blitt en helt ny industri, som det aldri ville vært mulig å bygge opp hadde det ikke vært for satsing, innovasjon og nytekning.

I tillegg til å tiltrekke seg et nytt publikum har man også skapt en helt ny type atleter, som i fremtiden vil fortsette å utvikle seg etter hvert som industrien vokser og teknologien forbedres.

Nye markeder og sportsforretninger

EKSEMPEL PÅ NETTBUTIKK

Et annet marked innenfor sport som har måttet tilpasse seg mye er sportsforhandlere, enten det er salg av utstyr, klær eller andre ting. Etter hvert som stadig flere nettbutikker har blitt etablert er det også flere kunder som velger å handle fra nett – fremfor å oppsøke en fysisk butikk.

Nettbutikkene kan ofte tilby både lavere priser og større utvalg, i tillegg til at man slipper å forlate huset og stå i kø. Dette har igjen ført til lavere omsetning hos de fysiske forhandlerne og for at man skal overleve i dagens marked er det avgjørende at man også kan tilby varer online. De aller fleste store kjedene har greid å kombinere online og offline markedet, men det er fortsatt mye som kan forbedres.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *