Vis ett enkelt innlegg
  #24 (permalink)  
Ulest 16th August 2007, 17:39
Standard   Sannheter og usannheter om søkemotoroptimalisering del 2

Martin Bekkelund Martin Bekkelund er ikke aktiv
Nykommer

Ble medlem: Aug 2007
Martin Bekkelund is on a distinguished road

Jeg ser igjen at det er på sin plass med noen korrigeringer til det som er direkte feilaktige påstander om SEO Spam Cops og Prioritet-saken.

SEO Spam Cops har ikke på noen som helst utnevnt seg selv som verken politi eller voktere over en bransje. Til tross for at dette er en alvorlig sak, er det allikevel trist å se at enkelte ikke klarer å se humoren og symbolikken i navnevalget.

Det kun en av de seks medlemmene i SEO Spam Cops som arbeider med søkemotoroptimalisering i sitt daglige yrke. Resten arbeider med web innen helt andre områder. Hadde det vært slik at SEO Spam Cops hadde gjort dette arbeidet for å mele sin egen kake, hadde jeg vært helt enig i at dette både hadde vært en useriøs, lite heldig og kortsiktig strategi. Det er imidlertid ikke tilfelle. SEO Spam Cops gjør dette arbeidet for å forhindre useriøse aktører i å skape mistillit til webbransjen blant kundene.

Det er flere årsaker til at dette arbeidet er nødvendig. Flere av Prioritets kunder også står på kundelistene til flere av oss i SEO Spam Cops. Når Prioritet leverer en løsning som ikke er akseptert av Google, står våre kunder i fare for å bli utestengt. I verste fall risikerer våre kunder kroken på døra og blir en kunde mindre for oss. I tillegg kommer brukeraspektet. Å levere innhold som utelukkende er laget for søkemotorer og ikke brukere er ikke i nærheten av å være akseptert praksis, og er etter min mening å holde brukerne for narr ved å lokke de til seg med uriktig innhold. Ikke minst er det viktig for å skape tillit og trygghet i markedet om hva vår bransje bedriver.

Søkemotoroptimaliseringsbransjen handler ikke om å prøve nye ting. Hensikten er ikke å være så kreativ at man mister fokus på hva man bedriver, nemlig å lage gode nettsteder med godt innhold. Lager man gode nettsteder kommer resultatene raskt av seg selv, uten at man trenger å jukse. Jeg vil definitivt påstå at hvis man mener at gråhatt er foretrukket praksis, er det et bevis på at man er udugelig til hvithatt, dvs. at man ikke vet hva man driver med.

I min forrige post skrev jeg at Google sannsynligvis overvåker løsningene Prioritet har levert. Med det mener jeg nettstedene til Prioritets kunder. Etter forrige post har jeg også fått bekreftet at det er tilfelle, og jeg vil ikke bli overrasket hvis en eller flere av Prioritets kunder i løpet av høsten tas ut av Google, dersom teknikkene ikke blir fjernet.

Klokken 12:00 i dag ble det avholdt et møte i Oslo med 15-20 representanter fra de største søkemotoroptimaliserings- og webutviklingsselskapene i Norge, i tillegg til web- og innholdsredaktører. Undertegnede var der, og bakgrunnen for møtet var å samle webbransjen om et sett verdier og metoder for søkemotoroptimalisering i Norge. Det er krystallklar enighet om at useriøse aktører ikke er ønsket i markedet. Ikke fordi de utgjør en konkurranse, men fordi de er med på å ødelegge bransjens seriøsitet og tillit i markedet. Mer informasjon om dette initiativet kommer i nær fremtid og vil etter all sannsynlighet bli presentert på Webdagene.

Igjen synes jeg det er lite fruktbart å kalle andre for tullinger, det ligger det ingen humor i. I tillegg er det svært uheldig å spre direkte feilaktig informasjon, uten å ha foretatt nødvendige undersøkelser på forhånd.
Svar med sitat