Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av webløsning og kildekoder

scoucher

New Member
Jeg har et selvutviklet CMS som jeg har utviklet igjennom flere år. Nå har jeg en potensiell kunde som vil at jeg skal sette opp en webside med dette CMS'et.

Problemet er at dette skal settes opp på en server dem har kontroll på, og dermed får tilgang til rubbel og bit av kildekode og database. De har egne IT-folk som ønsker å gjøre videreutvikling etc. Jeg blir litt betenkt av dette. De kan jo da strengt tatt bare endre litt på kildekoden og lage sin egen versjon av dette (og kan eventuelt videreselges).

Har noen erfaringer med dette? Tips/anbefalinger tas i mot med stor takk.
 

spikre

peterhamre.no
Du har nok ingen annen mulighet enn å håpe på at de ikke selger det videre. Men at de helt sikkert vil bruke det flere ganger, og bruke utsnitt av koden i andre sammenhenger, må du regne med.

Kan du ikke bare gi dem en wordpress installasjon? Det må da være et mer eller mindre fullverdig CMS for dem?

Alternativt er jo å ta betalt slik at det tilsvarer at du utviklet CMS-et kun til dem. Da kan du gjøre det samme til én annen - og totalt gjøre gode penger.
 
Huff, hørtes ut som en litt vanskelig situasjon det der.
Mulig at det beste du kan gjør er som Pong sier, bruk litt penger på en advokat.

Eventuelt så må du formulere og lage til en svært god kontrakt selv. Kanskje du kan gjør at alle moduler og "grunnpakken" i ditt cms er lisensbasert. Altså at du selger en lisens, som gjør at den bedriften du selger til kan kun bruke f.eks en nyhetsmodul 1 gang osv. Selvsagt ligger problemet der fortsatt at de bare kan ta kildekoden din.
 

hansson

Langveisfarende
Selvsagt ligger problemet der fortsatt at de bare kan ta kildekoden din.

Det kan de jo ikke, koden er opphavsrett-beskyttet som alle andre åndsverk, etter åndsverkloven. Dette finnes det dommer på. Men for å unngå å måtte forsvare rettighetene sine i retten er det lurt å lage en vanntett kontrakt som også sier noe om hvilket erstatningskrav som vil utløses dersom kildekoden videreselges/videreformidles. At du gir dem lov til å fikse på koden din til internt bruk er vel greit, så lenge de betaler deg grundig for denne ekstra muligheten. En løsning med årlig lisens som fornyes så lenge de bruker systemet ditt er en bra løsning (for deg ihvertfall). Unødvendig å bruke penger på advokat, hvis du er i stand til å skrive en fornuftig kontrakt selv. Man trenger ikke å bruke så mange vanskelige ord ;)
 

spikre

peterhamre.no
Det kan de jo ikke, koden er opphavsrett-beskyttet som alle andre åndsverk, etter åndsverkloven. Dette finnes det dommer på. Men for å unngå å måtte forsvare rettighetene sine i retten er det lurt å lage en vanntett kontrakt som også sier noe om hvilket erstatningskrav som vil utløses dersom kildekoden videreselges/videreformidles. At du gir dem lov til å fikse på koden din til internt bruk er vel greit, så lenge de betaler deg grundig for denne ekstra muligheten. En løsning med årlig lisens som fornyes så lenge de bruker systemet ditt er en bra løsning (for deg ihvertfall). Unødvendig å bruke penger på advokat, hvis du er i stand til å skrive en fornuftig kontrakt selv. Man trenger ikke å bruke så mange vanskelige ord ;)

Det er ingen måte du selv kan kontrollere at admin-delen (altså sider som er beskyttet) gjenbrukes.
 

hansson

Langveisfarende
Dette gjelder alle åndsverk. Man oppdager kanskje mange år etterpå at noen har solgt et foto videre, og da saksøker man. Trusselen om erstatningssøksmål tydelig forklart i en kontrakt vil sannsynligvis stoppe de aller fleste fra å bryte disse vilkårene.

Er det ikke praktisk mulig å kryptere filene, forresten?
 

scoucher

New Member
Takk for tilbakemeldinger :) Det er nok ingen mulighet å kontrollere at admin-del gjenbrukes. Ikke mulig å kryptere filene heller. Så er jo et lite dilemma.

Jeg har gitt beskjed nå om at jeg ikke vil tillate endringer/kopiering/nedlasting av kildekode. Dem får altså en begrenset disposisjonsrett. Hvis dem velger en annen leverandør pga det får så bare være.

En løsning er vel at jeg står for hosting (bestille hos en 3.part) og at jeg videreformidler den tjenesten til dem.
 

scoucher

New Member

Meget nyttig lesning. Spesielt artikkelen med Jan Thomas Pettersen :)
Er nok riktig av meg å være klar på at avtalen begrenser tilgangen til kildekoden for dem sin del, og at all videreutvikling må gjøres av meg. Da slik som mr Pettersen. Fakturert per time.
 
Topp