Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beste nettsted 2010 fra Gulltaggen

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Ser ingen andre har tatt det opp, så jeg slenger opp en tråd for å høre andres meninger om årets vinner av "Beste nettsted 2010" fra Gulltaggen.

Vinneren: Anti Sweden
(Ta en titt på nettsiden og kom tilbake til tråden).

Jeg synes det er helt merkelig at en slik nettside kan bli vinneren av Gulltaggen 2010. Her er noen av årsakene fra mitt ståsted:

- Hele siden er bygget opp i Flash som er notorisk for lite brukervennlighet. Noen av tingene som ikke vil fungere: dyplenking, back/forward-knapper og søkemotorer kan ikke lese innholdet.
- Preloader - Dette er et gufs fra fortiden.
- Vil ikke være tilgjengelig på iPhone, iPad eller andre enheter/pc-er som ikke støtter Flash.
- Om du har en gammel maskin eller treg bredbåndslinje, så opplevelsen av denne siden være betydelig lavere.
- Det er et svart/hvit/grått nettsted - utrolig kjedelig.
- Jeg kunne se en handlekurv, men skjønner ikke hvordan jeg shopper.
- Navigasjon er så rotete at de gir instrukser enkelte steder - allikevel blir den bare rotete.

Jeg synes det bør være strengere kriterier for "beste nettsted". Noen fancy flash-filmer er ikke nok til å gjøre det til beste nettsted. Her bør en rekke viktige kriterier komme inn:

- Totalinntrykk av design.
- Enkelhet (brukervennlighet).
- Forståelse av innhold (skjønner man lett hva siden handler om).
- Teknisk.
- Integrering mot andre relevante medier.

Dette ser mer ut som oppgulpet fra enn eller annen kunsthøyskole spør du meg.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
helt ubrukelig side .... ganske tydelig at de som sitter i juryen ikke har peiling på web men heller blir imponert av av noen pene bilder og et "anderledes" oppsett
 

peterandrej

pensjonert moderator
Gulltaggen virker på meg som et slags felles julebord for gutteklubben geir innen web, PR og kommunikasjon i Norge. Netcom vant prisen for beste sosiale kommunikasjonsstrategi foran Stormberg, og jeg må være ærlig nok til å innrømme at jeg faktisk ikke har lagt merke til Netcom i det hele tatt.

Årets nettsted prøvde jeg å gå inn på via min ødelagte macbook, men det kunne jeg ikke fordi nettstedet krever flash. Ja, man har faktisk, i 2010, laget et nettsted UTEN en alternativ HTML-site. Det er spesielt med tanke på de som bruker maskiner på skoler, osv der flash ikke er et alternativ, eller på håndholdte enheter som iphone og den nært kommende ipad.

Prøvde så å gå inn på nettstedet med min jobbmaskin, og skjønte helt ærlig ikke hva jeg skulle der inne. Er det en nettbutikk? Helt ærlig, jeg ANER ikke hva nettstedet handler om. Prøvde å klikke på "om oss", men linken funket ikke. Så jeg tror det er snakk om en klesbutikk, men jeg hadde ikke blitt overrasket hvis heller er et designbyrå eller en frilansfotograf.

Revmatikerforbundet rakk f.eks ikke opp i beste sosiale kommunikasjonsstrategi, og det fant jeg merkelig. Forbundet har 40.000 medlemmer hvor en enorm del av disse er godt over 50 år. Men NRF har gjennom sin satsning klart å få disse gamlingene til å registrere seg på facebook i masser, og det står det respekt av. NRF har med ørsmå ressurser gjort det langt bedre enn store bedrifter med enorme ressurser i ryggen.

Og hva skal man si når Stormberg, selve beviset på at sosiale medier fungerer, ikke vinner?
 

testdriver

Ha det bra..
Reagerte også på den prisen, Kenneth!

Skjønner ikke hvordan man skal putte ting i kurven. Ekstremt lite brukervennlig. Er dette liksom en nettside å se opp til for utviklere?
 

Tonny Kluften

Administrator
Typisk trendy eller? Hva er hensikten med dette nettstedet? Hvorfor vinner ikke et nettsted som kommuniserer med den besøkende på en måte som får den besøkende til å kjøpe noe? Er det slik at de juryen blåser i folk som ikke kjenner til merkevaren fra før?

De som handler der er bare folk som vet hvordan buksene ser ut fra før. Umulig å få noe ordentlig produktbilde.
 

tyr897

Medlem
Nettstedet var jo veldig "artsy", vil tippe det var det de falt for.
En kjapp brukerundersøkelse hadde sikkert avslørt de seriøse problemene de har med brukervennlighet. I dette tilfellet må det jo være ganske åpenbart at de ikke har gjennomført noe slikt.

Finnes det noe uttalelse fra juryen? Altså en begrunnelse sammen med annonsering av vinneren, det pleier jo å være vanlig. For å kåre dette til "Beste nettsted 2010" grenser jo til patetisk.
 

zapotek

Medlem
Et kriterium for å være noe i nærheteten av et bra nettsted, er at brukerne skjønner hva siden handler om. Kjenner det klør etter å stenge nettleservinduet straks jeg får opp skiten!

Om denne siden skulle vunnet noe, så måtte det ha vært "2010's mest ubrukelige nettside".
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Noen observeringer fra min side (lett blanding).

Oppned-kors; LYD(!) Horror-film(?) som intro; Ingen mulighet for å skrolle med piltastene. Billige ugler, en forklaring i tekst hvordan du skal navigere, tekst som forsvinner (= ikke stort nok vindu), nyheter men ingen rss, shipping costs: USS 16? plus dårlig engelsk, TOS som bryter med norsk lov, siden ikke på norsk.
Dette handler nok om klær, men jeg har ikke klart å kjøpe noe :§
 

Robert

Mr. 66
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte... Dette kan vel sammenlignes med om en barnehage skulle dele ut Nobelprisen i litteratur. (Hint, boka med traktorer, lyd og ting som beveger seg når du drar i små spaker vinner...)
 
Topp