Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Årslønn / feriepenger

Tyler Durden

New Member
Hei!

Mega-basic spørsmål.

Når man snakker om årslønn, f.eks hvis en arbeidsgiver sier at du har 350 000 i årslønn, er dette da vanligvis med eller uten feriepenger?

Altså, må man dele på 11 eller 12 for å finne månedslønnen?

Takker for svar..
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
350 deles med 12 for å finne månedslønn.
Når det gjelder feriepenger så bryter Norsk lov med menneskrettigheter (rett til betalt ferie); det første året du jobber (og gjerne etablerer deg på mange områder) kan du bare glemme å ta ferie.
 

Tyler Durden

New Member
Ok.

Men la oss da si at jeg ikke har opptjent feriepenger fra året før, vil da min årslønn i praksis bli som følger:

350 000 / 12 = 29 167

29 167 x 11= 320 837 (siden jeg ikke får utbetalt feriepenger den ene måneden)


I så fall er jo årslønnsbegrepet litt misvisende, dersom det forutsetter x antall kroner opptjent i feriepenger.


(Jeg har opptjent feriepenger, dette er hypotetisk, prøver bare å få klargjort termene.)
 

Christian

Medlem
Nei, fordi for den lønnen så bygger du også opp feriepenger for neste år, så du vil til slutt ha 350 000 i lønn.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ikke det første året - uansett hvor mye jeg får igjen neste år: det betyr ingenting nå.
Du kommer i null året etter pensjon, men det betyr ingenting for det nåværende året og det regner jeg ikke med heller når jeg fyller ut selvangivelsen.

Så alle år er lønnen er 11/12 del. Fra år 2 og oppover får du det du har "spart" fra året før, og når du pensjonerer deg får du etterslep.
Godt mulig jeg ikke blir 67 år.
 
Topp