Kjapp og trygg hosting for Wordpress

180.no/Nettkatalogen.no/Advista AS - et irritasjonsmoment - 180.no

eplebiten

Medlem
Jeg har nå hatt en lite hyggelig samtale med en svensktalende salgsrepresentant fra 180.no/Nettkatalogen.no som endte med at det jeg vil kalle en skremmende oppførsel fra selgerens side.

Det hele begynte med at jeg ble oppringt på et tidspunkt som egentlig ikke passet for meg, men ettersom jeg normalt er en høflig person så sa jeg at jeg kunne snakke litt. Etter den obligatoriske beskjeden om at jeg kunne logge meg inn for å få tilgang til mitt brukerpanel, så veiledet selgeren meg inn på panelet for å endre litt på butikkinformasjonen. Helt greit frem til dette steget.

Men så begynner salgspratet for å få meg til å kjøpe produktet deres som er en "promotering" i nettkatalogen deres. Dette er noe jeg ikke er interessert i, og jeg begynner å bli skeptisk.

Han henviser til at jeg skal gå inn på google og søke på "apple oslo", og nå kommer tvilen virkelige snikende hos meg. For det første så stiller jeg meg selv spørsmålet om hvorfor skal jeg søke på apple og oslo? Vel, svaret på dette virker ganske opplagt. Nettkatalogen kommer opp som nr. 5 på søket. På søkeordet apple derimot ... vel, vi kan si det sånn at nettkatalogen.no kommer ikke opp på førstesiden.

Selgeren fortsetter i sitt forsøk på å overbevise meg, og kommer med påstander som at Nettkatalogen/180 er den største nettkatalogen med flest søk (80.000 søk i året for mitt område). Noe som selgeren ikke fremlegger noen som helst dokumentasjon for. Så vi snakker om kun en tom påstand.

Jeg stiller meg tvilende, og som alltid så uttrykker jeg denne tvilen om effekten av nettkataloger. Jeg nevner også i en bisetning at Nettkatalogen har ikke akkurat et spesielt godt rykte på seg i kretsen som dette forumet retter seg mot. (Ok, jeg kan se at dette kan ha vært et tabbe av meg å nevne.) Men nå blir selgeren plutselig betydelig mer aggressiv mot meg, og forsøker enda hardere å argumentere for å selge produktet til meg. Dette er ikke den riktige veien å gå ovenfor meg, og jeg begynner nå å bli irritert og sier klart i fra at jeg ikke er interessert.

Selgeren svarer nå med en svært aggressiv tone at han skal legge meg nederst på listen i katalogen, og så skal jeg få se hvordan det går med meg. Så vi snakker her om en åpen trussel mot meg fordi jeg stiller meg tvilende, og nå blir jeg virkelig irritert. Jeg ser nå 20 minutter etter samtalen at jeg har fallt betydelig på listen deres.

Så konsekvensen av denne samtalen med selgeren er at jeg som en misfornøyd potensiell kunde setter meg ned og skriver om denne opplevelsen her på forumet (,og jeg vurderer å skrive om denne episoden også på butikken min.) Noe som ikke ville skjedd hvis selgeren hadde klart å beherske seg fremfor å vise aggresjon.

Noen burde kanskje ikke bli selgere? Og det er kanskje ikke så lurt å presentere en trussel?
 

eplebiten

Medlem
Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om slike katalogsider. De har ingen betydning for meg. (Les: Det lukter av slike tjenester.)

Jeg forstår også hvorfor selgeren ville at jeg skulle søke på ordene Apple og oslo. Vi snakker om et bevisst forsøk på å manipulere meg som en potensiell kunde. Men dessverre så har jeg nok erfaring innen webmarkedsføring til å vite at dette ikke er de riktige søkeordene for meg og mine produkter.

Jeg gjør generelt ikke så mye på markedsføringssiden, men gjør heller mitt ytterste for å yte så god service som mulig. Noe som jeg ser effekten av. (Nettbutikken er en hobby som jeg har langsiktige planer for.)

Det verste de nå kunne gjort var å sende meg den omtalte fakuraen som mange nevner.

PS:
En artig påstand fra selgeren: 80 % av befolkningen i Norge søkte på Nettkatalogen/180. (Og jeg som trodde at dette tallet gjaldt Google. Tydeligvis så vet jeg ikke bedre.)

Han kunne også fortelle meg at det hadde vært hele 143 treff på meg i år. (Noe som er betydelig mindre enn hva jeg får inn fra vanlige søk på Google.)
 

testdriver

Ha det bra..
180.no/Nettkatalogen.no/Advista AS

Skitten bransje. Dette er vel krampesalgene før Caffein kicker inn.
 
Sist redigert av en moderator:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Vil bare bryte inn og takke for et godt innlegg om Nettkatalogen. Veldig greit og få høre slike erfaringer. :)
 

clinton4

Medlem
Jeg har selv blitt oppringt av en meget frekk svenske fra 180.no de siste dagene. Takker pent nei til tilbudet, men han ringer fremdeles en gang i uke og maser.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det verste de nå kunne gjort var å sende meg den omtalte fakuraen som mange nevner.

Nei, dette hadde jo bare vært en fordel. Kjempebra!! Jeg ble utsatt for negativt salg fra Telenor, og da måtte jeg jo ringe dit og få mitt "kjøp" (mobilt bredbånd) stoppet. Dette brukte jeg litt tid på, ca 10-15 min, så da krevde jeg erstatning for dette. Noe jeg fikk. 1 times arbeid, dvs 625 kr.

Så, hvis de er så tjukke i huet at de sender deg en faktura, så skal du:
1. Ta kontakt med dem og bestride kravet, gjerne skriftlig.
2. Sende et erstningskrav for tiden du har kastet bort på dette tullet deres.
3. ....så blir det nok lenge til de ringer deg igjen.

Husk at du er næringsdrivende og ingen privatkunde. Din tid koster penger, og dette er tapt arbeidsfortjeneste du kan fremme krav om å få erstattet. Jeg HAR snakket med en advokat om akkurat dette, jeg gjorde det da jeg krevde erstatning fra Telenor, og saken er soleklar; kaster man bort tiden din/min med urettmessige fakturaer eller bestillinger, så KAN man kreve erstatning for tapt tid.

PS! Etter at jeg mobbet en av selgerne deres, så har de sluttet å ringe meg. Kanskje jeg er svartelistet. Det JEG ikke skjønner er hvorfor de ringer folk som jobber med WEB. Vi skjønner jo at det de sier bare er fjas, så hvorfor kaster de bort tiden på oss? Hvorfor ringer de ikke småbutikker av typen Karins Blomster der innehaveren er 65 år? Det må jo være enklere...
 
Hvorfor ringer de ikke småbutikker av typen Karins Blomster der innehaveren er 65 år? Det må jo være enklere...

Tror de også gjør det og med godt hell. Men når er det Google skal fjerne katalogene fra søkeresultater? Ser jo ikke akkurat ut til å bli med det første. Men om det skjer, så tror jeg nok det betyr kroken på døra for svært mange aktører.

Gulesider.no og mer seriøse tjenester vil jo fortsatt bestå selvsagt.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Som selger gjennom mange år må jeg si at jeg ikke er overrasket over dere som her drar raske slutninger om at kataloger er useriøse, selgere er useriøse etc.

For gjennom alle disse årene har jeg møtte mange kunder som flere av dere, som ikke stiller med samme utgangspunkt som selgeren - han ønsker å gjøre lønnsom business med deg!
For alle dere som tror selgeren i utgangspunktet kun er ute etter å ta pengene deres bør se dere selv i speilet og spørre dere selv om dere kun er ute etter kundene deres penger!?!
Hvis svaret er nei, så hvorfor tror dere at den selgeren som ringer dere skulle ha et annet utgangspunkt???

Behandle selgeren med respekt, ha tillit til at det han forteller deg er riktig og still spørsmål på en hyggelig måte - så får du også en på andre enden av tråden som vil behandle deg som en konge!

@eplebiten: det er godt mulig selgeren gjorde en dårlig behovsanalyse før han gikk inn på selve salget med deg. Men, samtidig hvis du ligger i Oslo og selger apple er vel ikke longtailen "apple oslo" veldig usannsynlig som søkeord for din butikk? Han hadde sikkert noe tall på søket som han presenterte for deg også?
Hvis selgeren var uhøflig helt uten grunn burde du vel ha ringt til ledelsen og rapportert dette... Slik man gjør om man møter på ansatte andre steder som er hinsides normal oppførsel.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
180.no - nettkatalogen

Det er greit nok at selgerne ikke ønsker at kjøperen skal gå med tap når noen kjøper produktet som de selger, men her handler det vel litt om hvordan de selger produktene. Når man merker selgerne av en katalog-oppføring attpåtil forsøker og manipulere sine potensielle kunder (med f.eks "søk etter xx i google") for og få til et salg blir man jo mer eller mindre oppgitt.

Msites Ltd skrev:
For alle dere som tror selgeren i utgangspunktet kun er ute etter å ta pengene deres bør se dere selv i speilet og spørre dere selv om dere kun er ute etter kundene deres penger!?!
Hvis svaret er nei, så hvorfor tror dere at den selgeren som ringer dere skulle ha et annet utgangspunkt???
Jeg vil så absolutt tro at selgerne fra Nettkatalogen er selgere som selger på provisjon. Om jeg da tror at selgerne hos Nettkatalogen selger fordi de vil ha et salg? Ja, jeg tror faktisk mange av selgerne er mer opptatt av et salg enn de er av hva jeg får igjen for det jeg faktisk betaler dersom jeg kjøper produktet han selger. "Ta et kjapt søk i Google på Nettkatalogen du" er kanskje det man burde svare dersom man får en slik telefon fra dem? Huff, de har ødelagt så mye for seg selv at jeg nesten syns synd i dem.

Hvor har du fått fra at selgeren behandler deg med respekt dersom du behandler selgeren med respekt? Det kommer jo frem det stikk motsatte i f.eks dette tilfellet med Nettkatalogen. Hvor mye respekt finner du fra Nettkatalogen.no i samtalen Eplebiten hadde med dem?

Jeg husker en samtale jeg fikk fra disse en lengre tid tilbake. De presterte og vekke meg på en ellers meeeget lite god dag når jeg var syk, og da meget syk også. Årsak til sykdommen jeg led av den dagen kan nok skyldes kvelden før, men jeg vil jo ikke akkurat påstå at selgeren tok meg mye alvorlig når jeg sa at jeg var dårlig og ikke kunne prate. Derimot fikk jeg heller kommentaren "Åja, så du vil ikke selge produktet ditt da eller?" tilbake. Jeg bare gav en klar og tydelig bekjed om at "Nei, jeg vil ikke selge produktet mitt til noen som helst." Hele samtalen endte med en sur selger som smelte på røret. Er det slik man skal være telefonselger?

Hos Tele2 kan jeg heller nevne en samtale som var mye bedre. Når det ringte en som pratet meget dårlig norsk til meg for å selge meg mobilabonnement ba jeg ganske kjapt om og få prate med sjefen til vedkommende. Jeg gav bekjed om at dersom jeg i det hele tatt skal vurdere og kjøpe mobilabonnement vil jeg gjerne forstå hva folk sier til meg om abonnementet de skal selge. Videre sa jeg at jeg ikke ville ha telefoner fra folk som ikke snakket norsk. Sjefen selv sa at han forstod meg veldig godt, og at det ikke skulle gjenta seg. Det har det heller ikke gjort. (Jeg liker engang ikke at svensker ringer meg for å selge meg et produkt. Jeg er da nordmann og snakker norsk. Både dansk og svensk er 2 språk jeg faktisk sliter med å forstå.)

Neida, det er nok mange telefonselgere som gjør det bra. I dette tilfellet er det jo helt klart Nettkatalogen som har noen elendige avtaler med selgerne, og dermed ender det opp med at selgerne gjør slik som de gjør. At telefonselgere i det hele tatt gidder selge produkter for en slik bedrift sjokkerer meg. Kanskje de selv skulle tatt et lite søk på Nettkatalogen i Google før de anbefaler andre og søke etter bedriftene de respresenterer.
 
Sist redigert av en moderator:
@ Msites

Alt som har med 180 / Nettkatalogen / Advista er useriøst. Plagsomme selgere som aldri slutter å ringe.

Jeg har tatt telefonen fra de en gang, og da sa jeg at jeg ikke var interessert i noe av det de har å tilby meg. Alikevel fikk jeg en faktura i posten. De ringer forresten minst 2 ganger i uka enda.

Er et mirakel at Advista har lov til å 'drive business' med den åpenbare "svindelen".

Ser ingen grunn til å behandle plagsomme telefonselgere med respekt, ihvertfall ikke de fra 180/Nettkatalogen osv.
 

eplebiten

Medlem
Msites;

Det er noe ironisk at du trekker frem forhastede slutninger som et kritisk moment, når du selv tydeligvis ikke vet noe om min utdannelse, arbeidserfaring eller hva som ble sagt under samtalen. Så jeg fraber meg slike utsagn.

Når det gjelder en eventuell behovsanalyse som selgeren skulle ha gjort, så var det ytterst lite som kom frem i samtalen som tydet på at han visste noe om min virksomhet. Jeg har en nettbutikk, og adressen min er i Ålesund. Så å trekke frem Oslo er etter mitt perspektiv, ikke aktuelt for annet enn å manipulere meg under samtalen.

I tillegg så var jeg som jeg ellers bruker å være, hyggelig, og jeg tok meg tid til å høre på ham. Samtaler med telefonselgere er hovedsakelig kun bortkastet tid for min del ettersom jeg aldri inngår avtaler uten at jeg har gjort forundersøkelser og etterfølgende analyse. Så jeg har den holdningen at jeg er ikke interessert når noen tar kontakt med meg for å selge meg et produkt.

Noe som indikerer at denne selgeren ikke var så seriøs var en del påstander som han kom med under samtalen. Et eksempel var at 80 % av nordmenn søkte på Nettkatalogen. Med de tallene som han presenterte, så kunne denne påstanden umulig være korrekt. Noe som de aller fleste ville kunne regne ut selv. Selgeren var nok ikke sannynligvis ikke klar over at jeg har en ganske tung utdannelse innen statistikk og sosiologi (med spesialisering innen forbukerkulturer). Så jeg var nok ikke den rette personen å forsøke seg med slike påstander mot. (Det var ikke akkurat så vanskelig å gjennomskue holdbarheten til påstanden hans.)

Jeg ser det heller ikke som min oppgave å gi beskjed til selskapet om selgerens oppførsel ettersom jeg ikke er interessert i å kaste bort mer tid på 180/Nettkatalogen. Selgeren representerer selskapet, og da ser jeg det ikke som min oppgave å gi noen annen tilbakemelding enn at jeg ikke er interessert i å kjøpe produktet deres.

PS: Selgeren sa ikke noe som antydet at han hadde gjort noen behovsanalyse eller noe annet. Jeg har registrert i loggen at han besøkte nettbutikken 5 minutter før han ringte, og den eneste siden som ble vist for IP-adressen hans var forsiden.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Haha, nå har jeg også fått telefon fra disse 180.no / nettkatalogen. Det var morsomt. Oj så mange kunder jeg skulle få. Men når jeg startet å lese litt info om søkeordtreff fra Google keywords tool så gikk det litt i ball for selgeren. Hun ble skikkelig sur og giret seg opp når jeg ikke ville ta noen prøveperiode for kr 999.-. :D

Men hun var sleip som bare det, skjønner godt at folk som ikke har søk som jobb desverre biter på.

Virkelig flott at Google snart slutter å ranke kataloger.
 
Sist redigert:
Topp