Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adresser til alle foretak i Norge

Bjørnar

Gründer
Hei,

Er det noen som sitter på for eksempel Brønnøysund-katalogen, og kan gi svar på et par ting?

Jeg jobber med et nytt prosjekt for kunde, hvor dette er en _del_ av konseptet.

1. Får man dette i xml-filer noen steder, eller må man gjøre en "#%!"#¤ stor jobb ut av sorteringen av oversikten? Det er vel nærmere 800 000 foretak (har jeg lest en plass, mulig jeg tar feil) med stort og smått i dette landet, så greit hvis ikke alle bare er listet nedover ;)

2. Oppdateringer - når får man oppdateringer, og får man hele listen på nytt, eller kun ting som er endret?

3. Pris på herligheten ?

Tsja ... det var vel det - foreløpig :)

Bjørnar

edit: trenger ikke bare adresser, men telefon, fax etc for de som har det.
 

Santo

Active Member
Et lite tips, litt på sidelinjen...

Det er litt på sidelinjen, men når vi først snakker om Brønnøysundregistrene og Brønnøysund-katalogen vil jeg få anbefale alle som har planer om å starte et foretak om ikke å registrere epost og fax opplysninger i registeret.

Å ha disse dataene der er den sikreste måten å skaffe seg mengder med spam både pr. e-post og fax, hvor sistnevnte kanskje er den kanskje aller mest irriterende iogmed at det er mottaker som betaler for det i form av papir, toner/blekk, osv.

Det hjelper selvfølgelig også å fjerne epost og fax i registeret om du allerede har registrert det der, men sjansen er nok stor for at det da allerede har blitt plukket opp av diverse norske spammere...
 
Det hjelper selvfølgelig også å fjerne epost og fax i registeret om du allerede har registrert det der, men sjansen er nok stor for at det da allerede har blitt plukket opp av diverse norske spammere...

Er det nødvendigvis spam å komme med tilbud til bedrifter? Får man ikke dette via Brønnsøynd kan man saktens også kjøpe dette av andre igjen. Nok av firmaer som tilbyr dette og da gjerne sine egne registre som man til stadighet retter på selv. Altså, om man velger å betale, kan man få mer info enn man nødvendigvis får fra Brønnøysund.

Ellers enig i at Fastinfo er et meget godt verktøy, spesielt siden det er gratis i motsetning til visse andre tjenester man kan få. Det jeg liker spesielt der er alle mulighetene man har for å sortere bedrifter etter hva man er ute etter.
 

Boo

Medlem
det er nødvendigvis ikke spam å få tilbud nå og da... men når jeg får nesten daglig telefoner / mailer / brev med tilbud, blir det enkelt og greit spam
 

Santo

Active Member
Er det nødvendigvis spam å komme med tilbud til bedrifter?

Ja, jeg vil absolutt kalle det spam når man får drøssevis med tilbud om fakturaprogrammer, lyspærer, airconditioner, sparepærer, makuleringsmaskiner, osv., osv., og det både pr. e-post og fax.

Får man ikke dette via Brønnsøynd kan man saktens også kjøpe dette av andre igjen. Nok av firmaer som tilbyr dette og da gjerne sine egne registre som man til stadighet retter på selv. Altså, om man velger å betale, kan man få mer info enn man nødvendigvis får fra Brønnøysund.

Det aller meste har sitt utspring fra Brønnøysundregistrene. Det er jo der man registrerer disse dataene, og iogmed at de selger dataene videre så er jo de uansett det første leddet i kjeden av videreformidlere.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Nå er det vel også lover og regler her i landet, som tydelig forklarer at en ikke har lov og sende reklame til bedrifter dersom dette ikke er relevant for bedriften, eller tar jeg helt feil nå?

Nå er det jo vanskelig og si hva som er relevant for en bedrift, da en bedrift som driver med ku-oppdragelse i Tromsø, også trenger lyspærer liksom... Vel.. Om du, trådstarter, har planer om og slenge avgårde reklame mot bedrifter, burde du absolutt sjekke litt i lovene og reglene vi har her i landet. :)
 

Santo

Active Member
Nå er det vel også lover og regler her i landet, som tydelig forklarer at en ikke har lov og sende reklame til bedrifter dersom dette ikke er relevant for bedriften, eller tar jeg helt feil nå?

Jeg tror man står forholdsvis fritt så lenge det er til en bedrift eller næringsdrivende.
 
Men det som er viktig å huske på, spesielt når det gjelder e-post er at man kun må sende til bedriften og ikke til en privatperson. Det vil si at man kan sende til post@firma.no men ikke til olanordmann@firma.no.

Hvis du derimot skal drive med TM så kan du selvsagt ringe opp den du vil og spørre etter hvilken person du vil, gjerne med tittel eller navn om du har fått hentet ut det fra et register.

Ellers står man jo selvsagt helt fritt. Kan godt hende det kommer et forbud om direkte salg, TM eller DM, rettet mot privatpersoner en eller annen gang, men et forbud mot bedrift til bedrift kommer aldri noensinne til å komme.
 
Om du velger å bruke post@firma.no som adresse, så kan du nok ikke forvente å komme unna litt reklame. Hovedregelen er at så lenge adressen tydelig viser at det er en fysisk og individuell person, så har man ikke lov å sende ut reklame, selvsagt med mindre man ikke har bedt om det eller er en eksisterende kunde.

Som noen skrev tidligere i tråden har man da heller ikke lov å sende tilbud om varer som ikke har noen interesse for mottaker... Men her er det jo smutthull, det bør være nok å skrive en reklame som kan selge nesten hva som helst til hvem som helst uten at det bryter loven. F.eks en som selger dvd-filmer, kan jo rette inn en reklame mot et firma som selger dekk, mot å vri reklamene slik at disse filmene eventuelt kan være et fint produkt å gi dine kunder som en bonus for å bruke dere eller liknende. Slik tolker jeg loven i det minste :)

Har et firma et faksnummer, kan dette ikke regnes som en privatpersons og henvendelsen vil alltid være til firmaet. Dette vil være lov.

Veldedige organisasjoner kan forresten spamme både private og firmaer så mye de vil uten å bryte loven. Det er i næringssammenheng det er lovregulert. Så om du får eposter fra reddbarna hvor de ber om bidrag så er de i sin fulle rett.

TM er heller ikke lovregulert i forhold til firmaer, men er det i forhold til privatkunder. Altså må man vaske listene mot dem som har reservert seg mot telefonsalg.
 

Bjørnar

Gründer
hei igjen,

føler kanskje denne tråden tok en litt annen vending enn det som var intensjonen her. kanskje tråden kunne splittes?

ser ut som informasjonen jeg fikk i første svaret til neXon virkelig gjorde jobben, dog med noen modifiseringer. takk skal du ha :)
 
Topp