Advarsel: Freelancer.com har begynt å stjele pengene til medlemmene

Chris M

Medlem
Har tidligere brukt freelancer.com til en del småprosjekter der jeg trengte litt hjelp. Satte inn noen hundre dollar på konto, og hadde igjen 80-90 dollar stående på konto etter siste prosjekt var ferdig. I dag logget jeg inn, og da stod plutselig min saldo på $0. Jeg tenkte at dette måtte være en feil eller så har jeg blitt glemsk. Men da jeg gikk inn på transaksjonshistorikken så ser jeg at pengene har forsvunnet på grunn av Freelancer.com sin "Dormant account fee". Altså, når jeg ikke er aktiv en periode på mer enn seks måneder så stjeler de pengene mine. Dette er helt sykt. Jeg tviler ikke på at de sikkert har lagt inn i vilkårene sine at dette er lov på en eller annen måte. Men om du går inn på FAQ eller prøver å finne noe om dette på siden deres, så står det ingenting om en slik praksis.

Etter en liten runde med googling, så ser jeg at det er mange som er verre rammet enn meg. Både folk som har satt inn penger som arbeidsgivere og freelancere får plutselig sine kontoer suspendert uten grunn.
http://www.scam.com/showthread.php?143139-Freelancer-com-is-a-SCAM-company!

Flere som har erfaringer? Synes dette er ganske sykt at et så stort selskap plutselig starter å svindle kundene sine på denne måten.
 

xdex

Medlem
Haha, for noe tull. Freelancer har ikke begynt med noe som helst, dette er noe dem "alltid har gjort" (en god stund siden vi fikk varsling om endringer på epost). Du har ikke vært aktiv/logget deg inn, og da begynner pengene og forsvinne.

Står jo f.eks veldig klart og tydelig,

User Accounts that have not logged in for six months will incur a maintenance fee of up to £10.00 GBP per month until either the account is terminated or reactivated for storage, bandwidth, support and management costs of providing hosting of the user's profile, portfolio storage, listing in directories, provision of the HireMe service, file storage and message storage. These fees will be refunded upon request by users on subsequent reactivation.

“Inactive Account” means a User Account that has not been logged into for a continuous 6 month period.

23. Inactive Accounts


User Accounts that have not been logged into for a continuous period will incur a maintenance fee per month, until either the account is closed or reactivated, for storage, bandwidth, support and management costs of providing hosting of the User’s profile, portfolio storage, listing in directories, promotion of your profile on the website and elsewhere, provision of the HireMe service, file storage, message transmission and message storage.

The length of the continuous period and the amount of the maintenance fee is set out in our schedule of Fees and Charges.

We reserve the right to close an Inactive Account.

We reserve the right to close an account with nil or negative funds.

Altså, ingen scam, på noen måte. Dette er som @Tonny Kluften sier, akkurat det samme som istock, shutterstock og andre lignende sider opererer på.

PS: Linken din er ufattelig useriøs i tillegg. En post? jaokei.. veldig troverdig, han har sikkert en annen konto har er mer aktiv på. :D Gjelder også mange andre som klager, og som bare sitter med en forum post.

Til opplysning, har jeg selv konto hos freelancer, som giver, og taker. Aldri hatt problemer med at mine penger bare fordufter.
 
Sist redigert:

Chris M

Medlem
Og dette synes dere er greit?
Fotosidene som dere nevner gir skikkelig informasjon om dette, og dermed er det legitimt. Hos freelancer finnes det minimal info. Når det ikke en gang er nevnt i FAQ så er det noe som skurrer.

Det er ikke en post, er flere hundre slike rundt om. Så dette var bare en tilfeldig utvalgt. Finnes helt vanvittig mange eksempel på helt horribel praksis.
http://read2learn.net/freelancer-com-scam-2012/

Etter min mening er dette rett og slett tyveri. Når du har penger på en leverandørkonto så regner du ikke med at de forsvinner. Jeg sjekket nå, og har ikke fått noen epost om dette i det hele tatt.
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
Dette står klart under både regler, og fees, der alle betalingsavgifter står listet. Gjemt? Nei. Ser at situasjonen din er kjedelig, men da har du lært :)
 

alterego

Medlem
Med dagens betalingsløsninger ser jeg ingen grunn til at Freelancer.com skal gjøre det på denne måten. Selv om det fremstår som legitimt (fremgår av brukerbetingelsene), vil jeg hevde det er en lite kundevennlig forretninspraksis.

Det er rett og slett en utgående forretningsmodell og ligner på gammeldagse gavekort/verdikort, som også har en utløpsdato. Kan jo nevne at bare i Norge taper forbrukere over 1 milliard hvert år på utgåtte gavekort/verdikort. Enhver oppegående person, med et snev av innsikt i moderne betalingsløsninger, burde forstå at dette ikke er en god måte å håndtere verken kunder eller business på.

Tenker folk hadde fått en annen oppfatning om de hadde blitt rammet selv, f.eks. ved at bankkontoer med saldo ble nullstilt hver 1. januar og at banken eller staten overtok pengene.

Støtter altså Chris M fullt ut og forstår godt at han reagerer. Dere som ikke reagerer er jo bare en sauflokk uten evne til å se forskjell på rett og galt!
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
Jada, klart vi er sauer hele gjengen, bare fordi noe som står klart i regler, og under avgifter blir gjennomført. Enhver oppegående business mann, ønsker å tjene penger. Det er kun dette som står i hodet på dem, og jeg kan vedde på, at dem tjener rått på det også. Folk som er uoppmerksomme, er folkene som får lide. Som sagt, nevnte jeg at det er en kjedelig situasjon og være i, men da har man i hvert fall fått det med seg til neste gang.

Du nevner gavekort og verdikort. Flott, for dette er ett godt eksempel, og en hver bedrift som selger dette, tjener store summer på det. Skal dem stoppes av den grunn? Nei, de godter seg på styremøtet, og det ville du også gjort. Stopper vi staten fordi dem ikke betaler tilbake penger selv om du har frikort men betalte en sum under 200? Nei. Står det noe sted at det er slik? Ja.

Livet er ikke rettferdig, og man taper alltid på å ikke få med seg alt, eller bare deler av en avtale som du selv, frivillig, gikk med på, og godkjente.

Selv får jeg ofte eposter fra freelancer, om inn og utskudd, uansett hva det er, er alt dette ignorert? Slått av, fordi man har bedt om det? Syntes det virker veldig rart, for jeg blir brombandet med e-poster derfra. Det samme gjelder shuttstock og istock, får alltid beskjed, nesten så mye at det er plagsomt. Dette er bare en brøkdel av nettsidene som oprerer slik, fordi dem ikke er en bank. Så å begynne og forveksle en bank mot tokens, innskudds-penger og gavekort.. blir nok litt for mye for meg.

Syntes saken blir lagt fram feil, at det er urettferdig, og kjedelig, ja. At man blir svindlet, og ranet, nei. Det er ingen plutselig svindel, dem stjeler ikke pengene fra medlemmene. Man blir gjort oppmerksom på alt dette i forveien, og kategorien "fees", hvor alt dette også står, er noe alle er opptatt av. Der står alt fra hvor mange prosent du blir trukket i hvert oppdrag, etc.

Men ja, cry me a river, du stoppet ikke world of warcraft abonnentet, og beskylder dem for å stjele pengene dine, fordi du ikke leste at det var automatisk trekk hver måned. Her burde dem ringt deg opp minst hvert 5 måned, for å verifisere at det var dette du virkelig ville. Alternativer med hva du kunne kjøpt om du stoppet i dag, og sett 5år frem i tid, burde være endel av pakken.

Lurer på hvordan det ville gått, dersom du klagde på at Sats Elixa trakk deg hver måned. De ville nok betalt tilbake alt som var fra de siste 7 måneder, på grunn av autogiro, som du også må godkjenne. Du har jo ikke trent på minst 8 måneder, så da er det rett og få alle pengene tilbake.
 
Sist redigert:

Chris M

Medlem
Med all respekt. Det går ikke an å sammenligne dette med autotrekk på treningssenter eller kreditter på Istock eller andre bildesider. For da har du aktivt kjøpt et produkt, og du vet at kredittene på bildesidene går ut om du ikke bruker de og du vet hva prisen er. Her er det snakk om en konto der du har penger stående til fremtidige prosjekt, på linje med en konto hos f.eks Pokerstars eller Unibet. Det er ingen av disse firmaene som stjeler pengene dine om du ikke logger inn på en stund. Hvorfor? Fordi det vil være ulovlig og det ville blitt et enormt ramaskrik. Men Freelancer stjeler altså pengene du har på konto hos de. De stjeler kontanter..og begrunner det kun med at du ikke har logget inn....og jeg fatter ikke at dere gidder å forsvare det en gang.

Jeg garanterer at det er et tidsspørsmål før vi ser arrestasjoner og rettsaker i forbindelse med Freelancer.com sin virksomhet. Merk mine ord.
 

xdex

Medlem
Det begrunnes med mer enn at du ikke har logget inn, se gjerne på det jeg siterte. Det koster å ha alt stående, og dette er en metode som brukes nettopp for at ikke folk skal la det stå og forfalle.

Jeg sier ikke at det er morsomt, eller en fin måte og behandle kundene på. Jeg sier heller ikke at du ikke er i en kjip situasjon. Men, alt dette står veldig fint forklart under "avgifter", og andre reglementer på nettsiden. Du godtar en avtale, og en betalingsplan. Du blir derfor trukket ett lite gebyr, mot at du får bruke tjenesten, når du egentlig ikke bruker den, fordi du er inaktiv.

Poker sider vinner på å la pengene dine stå, disse har helt andre utgifter. Her spytter man penger direkte inn til ett casino hele tiden. På freelancer tjener dem penger på gebyrer etc, du betaler ikke "direkte til freelancer", du betaler 1000kr, noe går til freelancer resten til utvikler. Dette vet jeg at du forstår, men å ha den trafikken som disse har, og holde alt flytende med serverplass til alle filer og prosjekter inkl ansatte er heller ikke gratis.

Det eneste jeg argumenterer mot, er at jeg syntes ikke dem svindler, eller stjeler. Det er bare du som ikke har satt deg godt nok inn i regelverket. Blir som å klage på at du deler Skype informasjon på freelancer, som kan få hele kontoen din stengt.

Du sa det ikke stod noe om disse gebyrene, jeg fant masse, flere steder.
 
Sist redigert:

barentshavet

Active Member
Du nevner ikke at du har kontaktet kundeservice, så da legger jeg til grunn at du ikke har gjort det heller. Ta kontakt med dem, de pleier å være veldig behjelpelige, forklarende og hyggelige. Jeg personlig pleier å sende dem melding på Twitter; hvorhen jeg føler jeg alltid får god hjelp, hele døgnet.

Men, bare så det er sagt, hvis de evt. nekter å gi pengene tilbake til deg, står jeg på deres side. Det kommer tydelig frem hvilke retningslinjer og avgifter som gjelder, samtidig som jeg forstår frustrasjonen din fordi praksisen er lite innfallende.
 

Stoppet

Banned
Jada, klart vi er sauer hele gjengen, bare fordi noe som står klart i regler, og under avgifter blir gjennomført. Enhver oppegående business mann, ønsker å tjene penger. Det er kun dette som står i hodet på dem, og jeg kan vedde på, at dem tjener rått på det også. Folk som er uoppmerksomme, er folkene som får lide. Som sagt, nevnte jeg at det er en kjedelig situasjon og være i, men da har man i hvert fall fått det med seg til neste gang.

Det kan nok ikke regnes som svindel eller ran, men god forretningsskikk kan det vel neppe heller kalles.

Men slik er vel verden, noen driver kun for høyest mulig profitt mens andre tror på sine produkter og prioriterer en fair salgsprosess. Og det er nok opp til hver enkelt av oss og prøve å finne de forretningspartnerne som passer oss best.
 

Chris M

Medlem
Har selvsagt kontaktet deres kundeservice både via chat og epost. Og de svarer ikke i det hele tatt. Tre dager siden nå.

Jeg overlever at de har stjelt 700-800 kr fra meg. Men prinsipielt er dette forkastelig, og om det står i vilkårene, så er det nok ikke bare jeg som lar være lese 10 sider med info før jeg krysser "Accept".

Som sagt, garanterer en at dette firmaet blir etterforsket for sin praksis av myndighetene innen ikke så alt for lenge.
 

xdex

Medlem
Finner det svært merkelig at du ikke får svar, jeg brukte nylig ticket support systemet, fikk svar på 7 timer, og dette var ett komplisert spørsmål. Sjekket Chatten nå, fikk svar etter 2 minutter. Kan hende du har vært maks uheldig, så prøv igjen.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg syns det er utrolig dårlig praksis å bare ta pengene uten videre. At det koster penger å ha inaktive kontoer stående stemmer i praksis ikke, freelancer.com får også renter på pengene.

Selv om det står i diverse betingelser så betyr det ikke at man ikke skal protestere på det. Jeg fikk utsatt fristen på istockphoto med ett år etter at jeg klaget på praksisen.
 
Topp