Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Annonser skal på trykk, feil størrelse?

spelley

Medlem
Hei,
har laget noen annonser som skal bli trykket i noen blad.
Fikk opplyst om flere mål som skulle bli trykket i mm. Jeg konverterte mm til px (med denne: Pixels (X) to Millimeters Conversion Calculator ) og laget + leverte annonsene.

No har jeg fått mail om at annonsene er feil størrelse. Eneste jeg ble opplyst om var følgende:
bildene er for små, de har en samlet str på 500kb. Lag de i 300dpi så blir de større. Ferdige filer i PDF format eller jpg.

Da er spørsmålet: hvordan fikser jeg dette i Adobe Illustrator? Noen som har erfaring med tilsvarende arbeid?
Er relativt ny i dette gamet...
 

hansson

Langveisfarende
Når du lager annonser til trykk i Illustrator jobber du ut fra centimetermål (vis linjal), ikke piksler. Piksler og dpi (dots per inch) er ikke det samme. Setter du DPi-verdien i Illustrator til 300 og velger cm/mm som unit i innstillinger, vil en annonse som følger linjalen på 10 cm på skjermen holde til å trykkes i 10 cm bredde i vanlig offset-trykk på papir. Trykkes den større kan den sprekke i oppløsningen (bli uskarp/piksellert). Skaleres den ned gjør det ikke noe.
 

rthorvald

Medlem
No har jeg fått mail om at annonsene er feil størrelse. Eneste jeg ble opplyst om var følgende:
bildene er for små, de har en samlet str på 500kb. Lag de i 300dpi så blir de større.

For å utdype litt det Hansson skriver:
Det som menes med feil størrelse i meldingen du har fått, er at kvaliteten er for dårlig, ikke at antall millimeter er feil i og for seg.

Saken er at skjermkvalitet og trykkvalitet er to forskjellige ting: på skjermen har du en oppløsning på 72dpi, mens på trykk bør du ha 300dpi. Avhenging av trykkemetode kan du slippe unna med litt mindre eller ønske deg litt mer, men 300 er en standard.

I praksis betyr det at om du jobber i skjermoppløsning, vil trykket bli ekstremt kornete. Du må altså sette opp oppløsningen til 300dpi, slik Hansson skriver.

Merk at om du har et fotografi i Illustrator, nytter det ikke å sette opp oppløsningen i programmet: originalfotoet må være 300 dpi i utgangspunktet, altså før du importerer det: flere piksler kan bare komme fra kameraet, ikke fra en tryllestav i Illustrator.

Grafikk du lager i Illustrator er noe annet; det er vektorgrafikk, og kan kjøres ut i en hvilken som helst oppløsning du ønsker deg.

Annonsene dine er altså ikke fysisk for små - de inneholder bare for få piksler per tomme til å komme ut brukandes på trykk.

- rthorvald
 
Topp