Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ansettelse av webdesigner

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Hvor mye ligger webdesignerene med i lønn nå til dags? Prøvde å finne ut av det på MinInntekt.no - Finn ut hvilken lønn du fortjener, men de viser visst bare din egen inntekt. Jeg kunne tenke meg å ansette noen på deltid for å få unna litt arbeid jeg har, men finner rett og slett ingen priser. Spør jeg en designer får jeg høre "nei, gode designere har 500 000 i året og eierandeler i firma", mens andre igjen sier "de har dårligere enn programmere, så rundt 300 000". Det er jo to vidt forskjellige priser.

PS: Etter litt leking med Google fant jeg den her. Har den rot i virkelighet tror dere?
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg tror nok det du har hørt er ganske riktig! Det vil si at det er utrolig stort sprik hos de forskjellige.. Ganske frustrerende for oss som skal ansette!
Så her blir det et av to.....bestem deg for et lønnsnivå du vil ligge på og ta den beste av de som er villige til å ta den lønnen, eller bestem deg for at du vil ha den beste uansett og lønn den det "forlangende"....

Så skal det vel sies at lønnskravene ikke alltid er i takt med egenskapene.... Lykke til med ansettelsen!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har egentlig ikke lyst til å ansette noen enda, siden jeg ikke bor i Norge - men arbeidsmengden har blitt så stor i det siste at jeg snart trenger noen på heltid. Igrunn et luksusproblem.

Freelance designere er ikke akkurat det mest pålitelige i lengden..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det der er nok ganske representativt for designere som jobber full stilling. Jeg, som jo er sånn rundt middels flink, ligger for eksempel på halvparten, men nå jobber jo jeg bare 30-40% også. Så du må regne med opp mot 400,000 kr i lønn for en i full stilling (i tillegg kommer arbeidsgiveravgift, etc etc)

Spørsmålet er jo om du er en attraktiv arbeidsgiver. Designere skal jo gjerne jobbe i "kreative" miljøer med gode muligheter for egenutvikling og selvrealisering. Lønn kommer gjerne i andre rekke. Vær forberedt på ganske harde krav faktisk. Særlig hvis det er folk med utdannelse du er på jakt etter.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er egentlig ikke interessert i å ansette selv. Den dagen jeg skal ansette vil jeg gjerne ha mulighet til å være på kontoret selv på daglig basis, samtidig som jeg gjerne vil være i samme rom/bygg/etasje som andre lignende firmaer nettopp for å kunne være i et kreativt miljø. Problemet mitt er rett og slett bare at jeg har mange arbeidsoppdrag hvor jeg har behov for en designer, men sliter med å få tak i noen som gir valuta for pengene.

Jeg har ikke noe i mot at en designer krever 500 i timen som freelance, men da synes jeg designeren skal klare mer enn å bare lage pene nettsider. Jeg har vært i drøssevis av diskusjoner med designerene hvor jeg opplyser at jeg vil ha design som selger, hvor jeg får til svar at "pene design selger", noe som ikke alltid stemmer. Mange designere skryter hemningsløst av å lage validerende kode, noe som er en bra ting, men også noe som burde være en selvfølge i 2008. Et av de webutviklingsselskapene jeg ser mest opp til i Norge er IXD. De vet hva som selger, samtidig som de lager pene nettsider. Dette er igrunn noe 99% av designere ikke gjør. Så ja, det er mange flotte designerene, men jeg gidder rett og slett ikke betale de skyhøye priser på 500 i timen når alt de kan er å lage pene design.

Er det noen som har vet om noen designerene i Norge som er gode? Så lenge prisene deres matcher kunnskapene deres er det ikke noe problem å gi opplæring. Jeg jakter etter noen som er interessert i å lære mer, da 2009 er et år som for min del vil bli fylt opp med brukertesting, konvertingsrate, webanalyser og selgende nettsider. Kundene er store og ledende i mange gode nisjer. Det er involvert flere firmaer i prosessen og denne personen vil få med seg en rekke flotte ting som kan puttes på CVen, samtidig som det vil læres ekstremt mye. Tingene vi skal jobbe med i 2009 vil sette en designer langt foran andre norske designerene når det gjelder kunnskap - problemet er bare å finne en designer som vil dette, som samtidig er god og kreativ.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Så.... du skal ikke ansette noen, men du er ute etter tips på folk som er flinke? Vel, da er jo svaret enkelt: du er fornøyd med IXD, og da burde du jo fortsette med dem.. Hvis det er snakk om mange oppdrag over en viss tid burde du jo klare å få en viss rabatt.
 
Topp