Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Arbeidskontrakt til freelancere

Moo

New Member
Hei! Jeg skal leie inn en fyr fra US til å drive med koding på vår nye webshop.

Det jeg lurer på er følgende: Hva slags kontrakt bruker dere når dere leier inn? Og er det en mal jeg kan bruke et sted? Har søkt litt, uten hell.

Mvh
 

Moo

New Member
Bare en liten betrakning. Trenger du kontrakt? Hva gjør du hvis fyren ikke holde avtalen, reiser til USA og saksøker han? Hva med å heller bare sette opp betingelser og priser i en epost?

Har aldri leid inn freelancere før, så dette er nytt for meg. Vedkommende har spurt etter en form for kontrakt, slik at avtalen vi har mellom han, er gyldig. Har nemlig møtt han via IRC, så jeg forstår at han vil ha noe "bindende". Har sjekket opp personen, og det viser seg at han er helt legit og jobber i et byrå i USA.

Tror du det bare holder å sette opp priser og betingelser i e-post? Er det bindende nok? Vil ikke virke for useriøs heller..

Eller bruk tredjepart sider som tar en liten prosent, og holder igjen pengene til alt er godkjent. Pr oppdrag osv, dette har fungert for meg en rekke ganger.

Kan du linke til noen du har brukt? Det hadde jo vært en super løsning.

Er det forresten vanlig å ta timebetalt, eller finne pris sammen med han og avtale for hele prosjektet?
 

xdex

Medlem
Finnes mange løsninger, og den største vi ser i dag er vel freelancer.com, men alt kommer ann på hva man blir enige om, og om dette er en løsning som fungerer for begge. Freelancer har dårlig rykte på grunnlag av måten man "finner folk" da det er mye dritt der inne. Når det er sagt, vet du jo allerede hvem du skal ansette, så den delen blir ikke ett problem.

Når det gjelder å ta timebetalt eller ikke, er det noe dere må bli enige om. Jeg gir aldri timebetalt til noen, med mindre jeg vet dem er dyktige, og at jeg selv har erfaring med dem. Dersom en person er dyktig, burde han også kunne estimere antall timer, og gi en komplett pris. Her er det selvfølgelig like viktig, at du forklarer ALT som skal gjøres, med gode detaljer for funksjoner osv. Jo mindre du forklarer, jo mer arbeid lager du, og jo mer går du utav kurs for hvordan han hadde planlagt alt.

Dersom personen likevel skal gi flere oppdrag, kan det være greit å gjøre ett "prosjekt" til fastpris, så kanskje ta timepris ut i fra erfaringen din, og dyktigheten til vedkommende.
 

barentshavet

Active Member
Jeg har brukt Freelancer til nesten all type arbeid med god hell. Nå har jo du funnet en person du ønsker å bruke, men det står ikke noe i veien for han å opprette en profil der. Du kan nemlig betale "milestones" eller forehåndsbetalinger som Freelancer holder inntil du godkjenner at arbeidet er fullført. Dette er en sikkerhet for utvikleren/frilanseren som skal ta arbeidet, fordi du ikke kan trekke tilbake forehåndsbetalinger uten videre. Det har hendt en gang at jeg valgte å trekke meg ut av en avtale og en melding til Freelancer-teamet var alt som måtte til for å avslutte avtalen og få refundert pengene mine.

Kanskje et alternativ for deg og frilanseren din.
 
Topp