Kjapp og trygg hosting for Wordpress

AS før eller etter nyttår?

grundine

New Member
Vi skal starte AS for første gang.
Vi ønsker å gjøre selskapet klart nå, inkludert stiftelse av selskapet, etablere bankforbindelser, etc., nå, og ikke vente til etter nyttår. Vi får regnskapsbyrå til å ordne med opprettelse for oss. Ideelt at me oppretter selskapet i november. Betaler inn egenkapitalen, signerer avtale med regnskapsbyrå, etc. Vi vil være tidlig ute. Derfor vil vi gjøre det nå. Dersom det ikke er uklokt.

Vil vi da, 1.) om vi oppretter selskapet i november, måtte levere inn regnskap for i år, selv om vi ikke har tjent en krone, og det ikke har vært drift i selskapet?

Eller vil me kunne 2.) stifte det nå i november, la være å sende inn regnskap i år, og ordne det formelt slik at "takstameteret" begynner å gå før 01.01.2016, og pliktene knyttet til annet ikke trer ikraft før den datoen?

Er det noen som har råd å gi til en som ikke vet hvordan slikt foregår?

Bør vi vente, eller kjøre på?

På forhånd takk for hjelpen :)
 

Steve Cash

Medlem
Det korrekte er at du må levere ligningspapirer for 2015, offisielt regnskap til Regnksapsregisteret kan omfatte inntil 15 måender i oppstartsåret, så det kan du vente med. Men om det er så mye å spare på å utsette akkurat det punktet er en annen sak.

Det avgjørende er egentlig om du skal begynne å drive fra tidlig i januar, da trenger du å ha et selskap gående allerede fra årsskiftet. Hvis ikke noe skal skje før litt senere i 2016 kan du spare spare kostnaden til ligningspapirer 2015 på å registrere først etter nyttår.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Husker jeg rett står det stiftelsesdato på papirene, men husker ikke ordlyden.
Ville det vært mulig å sende inn dokumentene i desember: signeringsdato er før stiftelsesdato (som ville vært 1. januar)?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tror ikke det, for en skal legge med dokumenter fra stiftelsesmøtet, og da må jo selskapet være stiftet.
 

Johan

Medlem
Du må ikke levere regnskap/ likningspapirer for i år dersom du ikke har inntekter. Har du bare kostnader kan disse tas med i 2016 regnskapet. Dette vet regnskapsføreren alt om
 

Steve Cash

Medlem
Aksjeselskap skal levere selvangivelse selv om det bare er stiftet i 2015, en viktig årsak til det er at det skal fastsettes formuesverdi som skal brukes på aksjonærenes selvangivelse 2016, og det gjøres nettopp på selskapets selvangivelse for 2015. Det gis bare unntak for selskap som er stiftet ved omdannelse etter 1. juli i inntektsåret, ettersom slike selskap ikke lignes som eget skattesubjekt i inntektsåret. Kilde: http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...r/Lignings-ABC/Kapitler/S/?mainchapter=105811

Som autorisert regnskapsfører er jeg forøvrig enig i at min yrkesgruppe kan dette. Og har du allerede en regnskapsfører er det jo greit å forholde seg til det han/hun sier.
 

Stoppet

Banned
Jeg tror ikke det, for en skal legge med dokumenter fra stiftelsesmøtet, og da må jo selskapet være stiftet.

Jeg fikk for et par dager siden dette svaret av altinn på tilsvarende spørsmål:

"Takk for henvendelsen!

Svar:

Det er fullt mulig å starte prosessen med å stifte og registrere aksjeselskapet allerede nå. Når foretaket skal registreres, er det et eget felt der du skal opplyse når virksomheten skal starte. Du kan da oppgi 01.01.2016. "
 

Steve Cash

Medlem
Interessant informasjon, men hva betyr det egentlig? Har virkelig Brønnøysund sagt at det er mulig å registrere selskapet før det er stiftet? Hvordan lød spørsmålet du stilte?
 
Sist redigert:

grundine

New Member
Jeg fikk for et par dager siden dette svaret av altinn på tilsvarende spørsmål:

"Takk for henvendelsen!

Svar:

Det er fullt mulig å starte prosessen med å stifte og registrere aksjeselskapet allerede nå. Når foretaket skal registreres, er det et eget felt der du skal opplyse når virksomheten skal starte. Du kan da oppgi 01.01.2016. "

Det er noe i denne retningen jeg håper det er mulig å få det ordnet. Null inntekter i 2015, null arbeid. Så, i 2016, kjører jeg på.

En time eller to til at regnskapsføreren skal lage og sende inn eventeulle dokumenter går fint. Jeg har råd til det. Men om jeg må betale mer enn 5.000 kr på å starte nå, kontra å vente, da venter jeg,

Men slik jeg leser det er det antakelig mulig å starte selskapet og la det stå 01.01.2016, og på den måten unngå problemet - siden man i teorien ikke se der ikk regnskap på noe som ikke er startet, sant vel?

Takk for tiden deres og god input.
Jeg er ikke 100% trygg på hva jeg bør gjøre ennå, dog.
 

Steve Cash

Medlem
Nettverten sier at det er mulig å starte prosessen, ikke at selskapet faktisk blir registrert før 01.01.2016.
Ja, det må være slik å forstå.

@grundie: Hvis du har en regnskapsfører så spør denne om saken, men etter min oppfatning (og fagkunnskap som regnskapsfører) så er det ganske klart at hvis selskapet er stiftet og registrert i Regnskapsregistret før nyttår så må du levere selvangivelse med næringsoppgave og andre vedlegg allerede i 2015, hvis du ikke gjør det vil du få purring fra skattekontoret i løpet av sommeren. Du må også sende inn aksjonæroppgave i løpet i januar, dette får alle nye aksjeselskaper brev om. Det vil altså løpe på noe kostnader, som antakelig er bortkastet hvis du ikke skal starte driften før i 2016.

Årsaken til at du må gjøre dette er bl.a. at formuestall fra aksjeselskapet 31.12.15 skal føres opp i din selvangivelse for 2016. Og uten en selvangivelse i selskapet er det ingen tall å hente, og heller ingen tall skattekontoret kan kontrollere mot. Personlig eier bruker altså ett år gamle formuestall i sin selvangivelse, bortsett fra i stiftelsesåret, da skal en bruke andel av pålydende.

Du kan altså likevel vente med det offisielle regnskapet med resultat, balanse og noter samt årsberetning til året etter.

Jeg er klar over at dette ble litt tungvint og omstendelig forklart, men det koker ned til at du må levere ligningspapirene allerede til våren hvis du registrerer før nyttår.
 

Stoppet

Banned
Interessant informasjon, men hva betyr det egentlig? Har virkelig Brønnøysund sagt at det er mulig å registrere selskapet før det er stiftet? Hvordan lød spørsmålet du stilte?

Husker ikke ordrett spørsmålet, men det var noe slik som:

Jeg ønsker å starte driften og da føre utgifter og inntekter fra 01.01.2016. Men siden det tar noe tid å registrere selskapet så lurte jeg på om det var mulig å gjøre prosessen nå slik at oppstarten treffer 01.01.2016.
 

Stoppet

Banned
Har sendt inn ny henvendelse til Altinn for å få en oppklaring. Kommer tilbake.
 
Jeg venter spent også.

Er i utgangspunktet helt enig med det Steve Cash sier.

Brønnøysundregistrene tillater at en ikke sender inn årsregnskap for oppstartsåret dersom selskapet er stiftet siste del av året, en kan da ha "utvidet" årsregnskapet til inntil 18 mnd når det sendes inn i stiftelsesår + 2 (pga regnskapslovens § 1-7 "Den regnskapspliktiges første regnskapsår, første avvikende regnskapsår eller siste avvikende regnskapsår kan være kortere eller lengre enn 12 måneder. Regnskapsåret kan likevel ikke i noe tilfelle være lengre enn 18 måneder."

Ligningspapirene derimot har jeg ALDRI opplevd å slippe.
 
Topp