Kjapp og trygg hosting for Wordpress

AS overtar ENK-virksomhet

Tonny Kluften

Administrator
Men vil ikke hele omdanningen strande på at det nå er for sendt på året? Det overdragende selskapet må være sendt til registrering før 1 juli. Ble det det?

Er det ikke slik som du sier over her at hvis ASet ikke har vært i drift så kan jeg vente til f.eks. neste år med å overføre verdier uten at det utløser skatteplikt? Det gir ingen mening at det bare er mulig å gjøre dette 6 mnd i året.
 

Steve Cash

Medlem
Dette er vanskelig! Det ser ut til at det eneste jeg oppnår ved å skrive i denne tråden er å stillene hullene i min kunnskap til offentlig skue. Det virker som om du har rett i at en kan starte neste år ja. Lignings-ABC 2013 skriver dette:
Er selskapet stiftet etter 1. juli i inntektsåret kan det ikke foretas selskapsligning i vedkommende år hvis skattefri omdanning påberopes. Ved skattefri omdanning kan selskapsligningen først starte 1. januar året etter. Skattepliktig inntekt som oppebæres av aksjeselskapet i omdanningsåret skal i slike tilfeller lignes hos eieren/deltakerne i det opprinnelige foretaket.
Og så står det videre:
Regnskapsmessig forutsettes det at inntekt som er innvunnet etter omdanningen vil være regnskapsført i aksjeselskapet. Den inntekten som er opptjent før stiftelsen av aksjeselskapet, vil regnskapsmessig bli tilordnet det opprinnelige foretaket og vil bli skattlagt på vanlig måte.

For den inntekten som regnskapsmessig skal tilordnes aksjeselskapet vil ligningen kunne gjennomføres ved at et beløp tilsvarende netto inntekt fra virksomheten som er bokført i aksjeselskapet overføres til den personlige næringsdrivende. Dette beløpet kostnadsføres i aksjeselskapet. Denne inntekten vil dermed bli ansett som virksomhetsinntekt for den personlige næringsdrivende, sammen med den inntekten som gjelder tiden før omdanningen. Se også FIN 18. november 2005 i Utv. 2005/1395.
Ikke helt enkelt rent bokføringsmessig, men en regnskapsfører bør kunne klare å jobbe etter oppskriften i Lignings-ABC. Kilde: Virksomhet - omdanning/skifte av eierform

Men så spørs det jo om du skal overføre verdier av en slik størrelse at det har noe for seg å gå i gang med skattefri omdanning. Det må du altså få noen til å regne på, hvis du ikke vil gjøre det selv. Og skal du kontakte en fagperson er det lurt å spørre om vedkommende har erfaring i dette.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Altså ikke helt ubetydelige verdier. Som før sagt, du bør nok få noen til å se på om dette er hensiktsmessig.
 

Miniforetak

Medlem
Jeg har lest den artiklen, men ble ikke kjempemye klokere ( Pål ;) ) , jeg må nok ha det litt mer inn med skje, litt mer konkret.
Jeg kan vel bruke disse reglene hvis jeg overdrar alt fra 1. januar 2014? Trenger ikke å skje nå i 2013.

Får vel ta en runde og klargjøre litt, da. Fine innspill i denne tråden, som også viser hvor komplisert det kan virke.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg er fortsatt enig i at det vanskelig, men akkurat den setningen er forståelig. I et foretak som har regnskapsplikt etter regnskapsloven, som et AS, vil det bli både et (finans)regnskapsmessig resultat og skattemessig resultat. Årsaken er at regnskapsloven og skatteloven har forskjellige regler både for periodisering og for hva som regnes som kostnad og inntekt. Finansregnskapet er ment å vise hva som er det virkelige resultatet av driften, mens skatteregnskapet gir grunnlag for skatt. (Og dermed får en det som kalles midlertidige og permanente forskjeller, uten at jeg går nærmere inn på de uttrykkene her.)

Og det de prøver å beskrive med den setningen du siterer er at i finansregnskapet skal likevel den personlige skattyteren skatte av i året, og ikke aksjeselskapet. Det vil si at det er en permanent forskjell. (Puh!) Jeg tror i alle fall det er det som menes. :)
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg er fortsatt enig i at det vanskelig, men akkurat den setningen er forståelig.

Forståelig etter å ha lest setningen 10 ganger, men forferdelig dårlig skrevet.

Dog ikke like dårlig som denne, men likevel:

"Tilsvarende anvendelse av beregningsreglene i § 18-3 annet til fjerde ledd ved rapportering og beregning for driftsår hvor anlegget ikke har vært undergitt grunnrentebeskatning, vil kunne medføre ulike praktiske spørsmål og mulige behov for tilpasninger som gjennomgås i det følgende i forhold til hvert av de enkelte av elementene som inngår i grunnrenteinntektsberegningen etter § 18-3 annet til fjerde ledd."
 
Topp