Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beste feriested?

peterandrej

pensjonert moderator
Er ute etter flotte feriesteder, og jeg er sikkert ikke alene om akkurat det. Så kanskje vi poster våre beste tips i denne tråden, slik at vi kan få noen ideer? Jeg kan starte:

---

New York City

Var i NYC i september, og det var jo helt fantastisk flott. NYC er en by jeg antagelig blir å besøke mange ganger, og kanskje flytte til en vakker dag. Jeg er så NYC-frelst at det blir nesten religiøst.

Ulemper:
- høyt prisnivå på overnatting (jeg betalte like mye for en suite på Grand Hotel i Oslo som jeg betalte for et mellomklasse-hotell uten frokost i NYC). Regn med godt over 2000 kr pr/natt hvis du ikke vil sove med rotter.
- frokost er vanligvis ikke inkludert i hotellrommet med mindre du betaler flesk (type 600-700 kr pr/dag). Men det finnes døgnåpne små sjapper på hvert gatehjørne som selger baguetter, sushi, osv.
- SAS lander på Newark. Det gjør det litt slitsomt å komme seg inn til Manhattan etter en lang flyreise. Mitt tips: Amtrak fra NJ til Penn St (men ta for guds skyld ikke lokaltog selv om det er billigere. På lokaltoget står du som sild i tønne.)
- Altfor mye å se. Du drar hjem med en følelse av at du ikke rakk det du ville.
- Altfor mange turister. Regn med å måtte stå i lang kø for å se Empire State Building, Frihetsgudinnen, osv.

Fordeler:
- jævlig mye å se. Du rekker ikke å kjede deg. Mitt tips her er MoMA (Museum of Modern Art) som er et helt fantastisk museum med verker fra alle de store, i tillegg til spennende samtidskunst.
- Unngår du de verste områdene (bl.a Harlem) er NYC en trygg by. Sjansen for å bli slått ned på åpen gate er tilnærmet null siden du til enhver tid har minst fem tusen vitner rundt deg.
- Metro og 10.000 drosjer bare på Manhattan gjør det enkelt å komme seg rundt omkring.
- Manhattan er ikke stort større enn Tromsøya, som gjør det overkommelig å spasere øya på tvers og langs.
- Mat i alle prisklasser. Her har du sjansen til å forsøke MEGET eksklusiv mat hvis du vil.
- Eventuell høydeskrekk blir du effektivt kvitt. Etter en uke i NYC reagerer du ikke lenger på at du har hotellrom i 30. etasje.
- NYC har 40 millioner turister hvert år. Sjansen for å støte på andre nordmenn (eller enda verre: briter) er ytterst liten. Det høye prisnivået gjør at den verste bermen drar andre steder.

--------

Hva er ditt beste tips til feriested?
 
Vanskelig å velge et favoritt beste tips, er ofte forskjell på ferier om det er snakk om weekend, storbyferie, charter, osv.

Kan starte med byen jeg var i sist(slutten av november):

Weekend - Dublin

Fordeler
Rimelig fly
Enkelt og rimelig å komme seg til og fra flyplassen (ca 10 euro per pers)
Mange forskjellige turistmål (for eks. Guinness og Jameson)
Passer både for vinter og sommer
Bra pubcraw
Billig øl!
Overkommelig pris på middager i sentrum
God shoppingmuligheter for dama
Mulighet å finne rimelig hotell i sentrum

Ulemper
Frokost er vanligvis ikke inkludert på hotellet
Kjent for å være ustabilt vær
 
Kanskje unødvendig av meg å tipse med tanke på det som står i signaturen min, men i dag har vi bestilt fly til sommerens Kroatia-opphold. Der får vi stabilt og varmt sommervær, strandliv, kultur, god og billig mat/drikke, opplevelser - og vel så viktig; kroatene er utrolig kjekke, ærlige og alminnelige. Tipset fra meg kan jo heller være at det nå (og ca. frem til midten av januar) er en god tid når det gjelder å finne rimelige flybilletter.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kanskje unødvendig av meg å tipse med tanke på det som står i signaturen min, men i dag har vi bestilt fly til sommerens Kroatia-opphold. Der får vi stabilt og varmt sommervær, strandliv, kultur, god og billig mat/drikke, opplevelser - og vel så viktig; kroatene er utrolig kjekke, ærlige og alminnelige. Tipset fra meg kan jo heller være at det nå (og ca. frem til midten av januar) er en god tid når det gjelder å finne rimelige flybilletter.

Kroatia kan jeg stille meg bak som et godt feriested. Både Kroatia og nabolandet Montenegro er flotte steder. Alt er dritbillig, folk er hyggelige, flott klima, osv. Fortsatt lite nordmenn som drar dit heldigvis, og så vidt jeg husker lite briter. Mange tjukke, gamle tyskere dog - men de er jo ganske trivelige.

Har vært i Montenegro tre ganger de siste fem-og-tyve årene.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har vært ekstremt lite på ferie, men reist mye i forb. jobb. Men det beste stedet jeg har vært på jobb og kunne tenkt meg å dra på ferie er Zanzibar. God mat, fine strender, dykking, hyggelig folk, de har det meste.

Et sted jeg har vært på ferie to ganger er Egypt, og aldri mer, jeg liker ikke å konstant gå rundt og bli sett på som et potensialt svindeloffer, de har null respekt for turister der.
 
Sist redigert:
Kanskje unødvendig av meg å tipse med tanke på det som står i signaturen min, men i dag har vi bestilt fly til sommerens Kroatia-opphold. Der får vi stabilt og varmt sommervær, strandliv, kultur, god og billig mat/drikke, opplevelser - og vel så viktig; kroatene er utrolig kjekke, ærlige og alminnelige. Tipset fra meg kan jo heller være at det nå (og ca. frem til midten av januar) er en god tid når det gjelder å finne rimelige flybilletter.

Sommerferie/Camping - Vrsar (Kroatia)

Fordeler
Rimelig fly om man bestiller tidlig (Ryanair fly til Pula fra Rygge)
Offentlig transport er billig
Mye å se og oppleve, de fleste byene er sjamerende og bygged i gammel stil i stein
Billig og god øl og vin!
Veldig overkommelig pris på resturanter
Gode shoppingmuligheter i koselig gågater
Hyggelig folk og rolig atmosfære
Ingen plagsomme selgere som jeg har møtt på
Ferskt is
Passer for campingferie, øyhopping, hotell eller båtferie
Kjører du bil kan du kjøpe drikke og frukt langsveien
Bra uteliv med store nattklubber
Er du i Istra-området kan du ta en båttur over til Venezia

Ulemper
Hver sommer er det minst en sterk storm som varer i ca en dag, da gjelder det å holde seg inne
Folk både kroatiere og turister kjører som de er gale og en del kjører nok bil med alkohol i blodet
 

picxx

Well-Known Member
Bjørnøya.
- Fredelig og rolig
- Super for rekonvelans
- kjempegod ishavsrøye
- Langt til nærmeste nabo
 

peterandrej

pensjonert moderator
Et sted jeg har vært på ferie to ganger er Egypt, og aldri mer, jeg liker ikke å konstant gå rundt og bli sett på som et potensialt svindeloffer, de har null respekt for turister der.

Tyrkia er et land jeg aldri i verden vil sette min fot på flere ganger. SPESIELT dersom jeg har med meg min kone. Tyrkerne fremstod, for meg, som et ufyselig folkeslag.
 

picxx

Well-Known Member
hvorfor er du så redd for å treffe på andre nordmenn på ferie..?

Er ikke det en slags misforstått norsk "prinsippsak" at man ikke skal treffe "naboen" på ferie da? Helt bak mål, spør du meg. Du treffer sjeldent folk fra andre nasjoner som er såpass hyggelige og trivelige som nordmenn på ferietur (selvsagt finnes det unntak).
 

peterandrej

pensjonert moderator
hvorfor er du så redd for å treffe på andre nordmenn på ferie..?

De drikker for mye, lager ofte pinlige scener på restauranter, er rent generelt uhøflige, osv osv. Her er briter selvsagt verre, men nordmenn på tur er stort sett rimelig pinlige greier. Heldigvis har jeg allergi mot pakketurer til "Syden", som jo er mange nordmenns favorittreisemål.

Jeg har ikke noe imot nordmenn rent generelt. Jeg vil gjerne treffe andre nordmenn som også synes det er flott å besøke museer og andre severdigheter når jeg er på ferie, men pakketuristene fra distriktet vil jeg helst unngå.

Du finner ikke meg liggende på en strand på Kreta lesende dagens utgave av VG mens jeg knasker brødskiver med brunost for å si det sånn. Så de som vil unngå meg (det er sikkert en del av dem) kan altså trygt reise til Bulgaria, Tyrkia, Mallorca, osv.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er mange typer ferier, og mange typer reisemål. Og, så må vi nordmenn lære oss at folk er annerledes i andre land. Det betyr ikke at de er uhøflige, ufyselig etc - de er bare vant til noe annet enn oss.

Læsø i Danmark er et flott sted å reise til. Og, ekstra godt hvis man da legger seg til med båt. Da helst i Vesterhavn.

Her finner du saltsyderi, museer, spa og masse natur. Flotte langgrunne sandstrender som er perfekte for barnefamilien.
Øya tilbyr også en gratis buss så man kommer seg rundt, og skulle man ha veldig lyst kan man jo ta fergen over til Ålborg.

Kroatia er også et flott sted. Men, de mangler de lange sandstrendene hvis man er ute etter det. I Istriaområdet er det en god del påvirket av det Italienske, så pizza'n er minst like god, stemning og priser fornuftige.
Var sist sommer i Umag, hvor jeg også skal til sommeren - riktignok i forbindelse med jobb.

Mye ungarere reiser på ferie til dette området. Noe russere og selvsagt en god del kroater. Skandinaver har etterhvert fått opp øynene for området og du kan bumpe inn i en og annen, men ingen fare for at du går i kø med en gjeng nordmenn, svensker eller dansker.
Badevannet langs kysten er et av de klareste du finner i verden!
 
Topp