Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale moms til andre land?

stian85

Medlem
Det er noe jeg lurer på, som jeg finner svært lite informasjon om: dersom man selger fjernleverbare tjenester til utlandet, vil man da kunne ende opp som momspliktig i andre land?

Jeg klarte å finne følgende på en annen nettside:

Det er mange aktiviteter som fører til plikt å momsregistrere selskapet i andre land. Dersom en driver omsetningspliktig aktivitet i utlandet fører det ofte til plikt om momsregistrering. I praksis varierer landenes plikt til å registrere seg via representant eller direkte.

Men jeg finner svært lite info om når denne plikten eventuelt skulle slå inn. Noen som vet?
 

Steve Cash

Medlem
Sitatet ditt gjelder så vidt jeg kan se hvis du rent fysisk utfører oppdrag i utlandet, f.eks. at du som maksinentreprenør tar på deg å bygge en vei i Sverige, eller at firmaet ditt har en avdeling med kontor i utlandet. Arbeid utført i Norge for eksport skal ikke medføre krav om registrering, se sitat nedenfor. (Uttrykket "utenfor merverdiavgiftsområdet" betyr i ny mva-lov utenfor det geografiske området loven gjelder, tidligere betydde det at en var eller tjeneste var unntatt mva-plikt.)

Mva-loven § 6-22 sier:
6-22. Utførsel av tjenester

(1) Omsetning av tjenester som helt ut er til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet, er fritatt for merverdiavgift.

(2) Omsetning av fjernleverbare tjenester er fritatt for merverdiavgift når mottakeren er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet. For omsetning av fjernleverbare tjenester til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet, gjelder første ledd.

(3) Omsetning av fjernleverbare tjenester i form av elektroniske tjenester, herunder elektroniske kommunikasjonstjenester, er fritatt for merverdiavgift også når tjenesten leveres til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet enn de som er nevnt i annet ledd. Første punktum gjelder likevel ikke dersom leveringen av elektroniske kommunikasjonstjenester skjer gjennom fast terminal i merverdiavgiftsområdet. Skjer leveringen av slike tjenester gjennom fast terminal utenfor merverdiavgiftsområdet, er leveringen fritatt. Første ledd gjelder ikke elektroniske kommunikasjonstjenester.
Hvis du er i tvil om du kommer inn under denne paragrafen, så ring Skattekontoret og spør.
 
Sist redigert:
Topp