Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilder fra annonser eller produkt i nettbutikk

B_J

Medlem
Eksempel: Om jeg ville skrive en artikkel om f.eks spader, og vil bruke ett bilde av akkurat den spaden jeg vil omtale. Kan jeg ta screenshot/kopiere bilde fra produsent/butikk og bruke det, eller er dette forbudt?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis bildet av spaden tydeliggjør det du formidler i artikkelen, så er det en sitat. Typisk noe som: "hvis du ser formen, så er den lett bøyet helt nederst bladibla".
Hvis bildet fungerer som illustrasjon må du hente inn tillatelse, offisielt.

Jeg har noen produkter der jeg ikke ville brydd meg hvis noen hadde lånt et bilde eller to for å skrive en artikkel :)
 

picxx

Well-Known Member
Kan du ikke bare spørre produsent/butikk da?
 

Mikkel79

Medlem
De fleste vil jo gjerne få markedsført sine produkter ekstra, og viss du spør får du sikkert tillatelse til å låne bilder.

Simone som skriver på Tasker.dk gjør det, og har ikke fått nei hos noen levrandører/butikker enda.
 

picxx

Well-Known Member
...hvis det gjelder en publikasjon av litt størrelse er det veldig hyggelig å lage vin-omtaler... min erfaring er at importørene mer enn gjerne kommer innom med en flaske for fotografering, og de pleier ikke å ville ha den tilbake...

hmm...fikk plutselig en superide! scottishwhiskys.no :D
 
Eksempel: Om jeg ville skrive en artikkel om f.eks spader, og vil bruke ett bilde av akkurat den spaden jeg vil omtale. Kan jeg ta screenshot/kopiere bilde fra produsent/butikk og bruke det, eller er dette forbudt?
Etter loven er alt automatisk opphavsrettslig beskyttet og du må spørre om tillatelse til bruk med mindre det ligger en notis eller merke ved bildet som eksplisitt tillater fri bruk.

Når det gjelder produktfoto har imidlertid mange produsenter et bildearkiv på nettstedet sitt der det framgår klart at dette er pressebilder som er beregnet på nedlasting og bruk i samband med produktomtaler. Slike bilder kan du bruke i samband med omtale av produktet uten å spørre.

Når det gjelder produktbilder på produsentens hjemmeside som ikke er merket som pressebilder så kan man selvsagt spørre (og som regel får man ja, men ofte får man ikke noe svar i det hele tatt - en del mindre produsenter i utlandet har ikke rutine på å håndtere slike henvendelser). Men jeg tror ikke jeg røper noen stor hemmelighet når jeg forteller at det kan være enklere å få tilgivelse enn å få tillatelse. Min praksis jeg sender en epost til produsentens kontaktadresse, og regner med at alt da er OK. Man bør selvsagt ta høyde for at produsenten svare kan negativt (det har aldri skjedd meg, men manglende svar er ikke uvanlig). Skulle man få negativt svar bør man ta ned bildet umiddelbart - men noe søksmål risikerer man neppe dersom man er kjapp til å reagere ved negativt svar.

Butikker (i motsetning til produsenter) bør man være mer varsom med å hente bilder fra. Produsenten vil gjerne ha omtale og er derfor velvillig. Dersom butikken selv har finansiert produktfotoet og du har en affilate-lenke til en konkurrende butikk kan det lett oppstå friksjon.

Det er forøvrig uklart (i alle fall for meg) om sitatretten (som enkelte her nevner) gjelder for hele bilder, siden sitater fortrinnsvis bare skal være mindre utdrag fra et verk. Jeg finner ingen dommer i HR eller LR i lovdata som handler om sitatbruk der sitatet er et enkeltbilde brukt på en ikke-krenkende måte, og uten noen dommer å vise til tør ikke gi meg ut på noen tolking av sitatretten i forhold til enkeltbilder. (Nesten alle dommer om bildesitater som jeg finner i Lovdata handler om bilder som er brukt på en måte som oppleves som krenkende av en eller annen, og resten dreier seg om tvister om logo-bruk).
 

hansson

Langveisfarende
Synes det er knall at Gisle tar turen innom Webforumet, her har vi å gjøre med en tungvekter på temaet opphavsrett og digitale medier, blant annet. Velkommen skal du være og takk for at du bidrar. Må jeg nevne at jeg akkurat har sendt noen sitater fra deg (+ en modellkontrakt for foto, klarert med deg) i trykken. Det gjelder den nye utgaven av Frilansboka|Komplett hndbok for frilansere (og for deg som vil bli det).
 
Topp