Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Black List

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vi selger en del ting via nettet, og noen av sakene går til inkasso. Kunden kan eller vil ikke betale, og inkasso kommer ikke alltid så veldig langt.
Antallet er innenfor 5% av alle tilfeller, så det er billigere enn å tilby kreditkort-betalinger, men det er fremdeles frustrerende.

Nå lurte jeg på om det finnes en black list noenplass der man kan legge ut disse. Medlemskap kun for næringsdrivende osv.
Det blir sikkert en del triksing osv, men man kan jo publiserer i et lukket miljø om forretningsdrift (faktura som ble tapt, inkl. dato og kunde) - eller alternativt en mening om en kunde (ytre en mening) - eller alt. går til en utenlandsk tjeneste/server.

Nå er tingen at hvis jeg lurer på om det finnes noe sånt, så er det mulig at det faktisk finnes allerede.. Noen som vet?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg husker jeg foreslo dette på et annet business-forum for noen år siden, og mener det endte med at vi fant ut det var ulovlig. Det er sikkert ingenting i veien med å lage en hemmelig slik liste, men da hadde det vel ikke vært så lett å rekrutere nye næringsdrivende. Etterhver som listen vokser vil det sikkert oppstå konflikter også, siden kanskje noen av de næringsdrivende selv kunne havnet på listen.

Her i Australia så får man en "credit rating". En slags poengsum som forteller hva slags betalingsevne du har. Egentlig ikke et så dumt system, synes jeg.
 

Tonny Kluften

Administrator
En slik liste vil aldri kunne fungere i praksis. Skal man lete gjennom hele lista hver gang man selger noe da? Og hvem bestemmer når personer skal hvitelistes igjen? Og hva med tvister? næringsdrivende vil føre opp "problemkunder" selv om den næringsdrivende er problemet.
Bare glem en slik liste. Det vil ikke skje.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
At det er ulovlig å blackliste kunder internt virker merkelig -- vi har en liste på ca. 40 personer som vi ikke sender noe mer til, pga betalingshistorikken. Hvilken forskrifter / lover handler om dette egentlig?

Det er nok ikke sikker at en slik liste ikke kan fungere - den trenger ikke være feilfritt.
Men det er nok juridisk ikke gjennomførbar fremfor teknisk.

Søking / hvitelisting / tvister m.m. er ikke noe problem tror jeg; får jeg f.eks. en kunde Ola Nordman, og koblingen til registeret viser 12 klager fra 10 forskjellige næringsdrivende siste året på en (eller flere) som heter Ola Nordman, da kan jeg bestemme meg å bruke litt tid for å Google litt, sjekke fjorårets inntekt, høre med næringsdrivende hva det nå var - whatever.
Uff og uff - ønsketekning..

Interessant: det virker være slik at allmennheten (det inkluderer vel meg?) har innsynsrett i de fleste saker som havner hos forliksrådet - eller tolker jeg feil nå?
<dato>LOV-2005-06-17-90</dato> Lov om mekling og rettergang i sivile tvister (tvisteloven).
 
Topp