Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføre Adwords og Adsense + MVA

enurs

Medlem
jupp,,, Regnskapsfører.

Noen som vet hva man kan få dyktige for? Ser noen på mittoppdrag ligger på 550 kr eks moms men vet ikke om de er så bra... Jeg har ca 300-500 bilag i året
 

Steve Cash

Medlem
Ligger alt fra under 500 pr. time på bygda til 1200 på Oslo Vest.
Men totalprisen kommer an på så mye, bl.a. hva du gjør selv, hvor ryddige bilagene er når du leverer dem osv
Noen bruker time, noen fastpris, noen en kombinasjon osv. Du må bare innhente tilbud/spørre om pris. Timepris et lett å oppgi, hvis det er timer en fakturerer etter. Totalpris er livsfarlig å gjette på før en har sett regnskapet, men det er noen regnskapsførere som gir tilbud på det også.

Noen kvalitetsranking av regnskapsførere vet jeg ikke om, annet enn godkjenning fra Finanstilsynet pluss inspeksjon fra NARF. Men ikke noe av det sier om hvilke bransjer de er gode på. Referanser kan være en god ting.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Rent praktisk er det vel å anbefale ettersom det kan være dunt å ikke ha personlig kontakt med regnskapsføreren. Dessuten er en som regnskapsfører forpliktet til å sjekke at den en tar oppdraget fra er lovlig respresentant for firmaet. Det betyr at en skal ta en kopi av kundens førerkort eller lignende og legge i arkivet.
Så lenge ikke alle regnskapsførerne i ditt nærområde er totalt inkompetente, så ville jeg valgt en i nærheten.
 

Thomas.T

Medlem
...
2. Hvorfor får jeg trekke fra MVA? La oss si jeg ikke har hatt Norske kunder aldri betalt mva til staten, hvorfor kan jeg trekke fra samme sum?

...
2. Det følger av (2) i mvaloven § 6-22, du omfattes fortsatt av mva-loven.

Får ikke dette helt til å stemme.

Mvaloven § 6-22 gjelder vel ved utførsel (salg fra Norge til utlandet, f.eks adsense), så den er grei.

Men den gjelder vel ikke ved innførsel, altså kjøp av tjeneste fra utlandet til Norge (adwords)?

Dette må han vel betale mva for, ettersom han ikke har Norske kunder/salg dette kan trekkes fra på?

-Thomas.T
 

Steve Cash

Medlem
Dette ble egentlig et sirkelresonnement, Thomas. T. Adsense er den kunden han eksporterer til, og som gjør at han er omfattet av mva-loven. Dermed har han fradrag for mva på innkjøp, enten det er fra adwords i form av snudd avregning, eller kontorrekvisita kjøpt i Norge. Se denne som jeg linket til i starten av tråden Skatteetaten - Merverdiavgift – kjøp av tjenester fra utlandet, Svalbard og Jan Mayen - Noen praktiske eksempler.

Men igjen, det er jo folk her som driver med dette, la oss høre hvordan dere gjør det, jeg har bare lest meg fram til dette.
 

enurs

Medlem
Bare for å gå litt mer i detaljer.

Jeg har ulike websider hvor jeg kjøper trafikk (reklame, annonse plass på google) gjennom adwords som da befinner seg i Irland. Jeg kjøper også trafikk fra andre selskaper som befinner seg i utlandet og fungerer som adwords.

Adsense er noe alle kan bli med i. Det er ett system som lar meg lage en annonse jeg kan legge ut på mine websider. De fleste nettaviser i Norge bruker adsense.
Faktisk er det mulig at mine annonser jeg legger ut på adwords blir synlig på mine egne sider gjennom adsense.

Jeg jobber også med andre selskaper i utlandet. Det kan være tjenester, server leie og software innkjøp eller mnd leie.

For ordenskyld kan jeg nevne at jeg har Norske kunder også som jeg fakturerer hver mnd.
 

Smbinfo

Medlem
Bare for å gå litt mer i detaljer.

Jeg har ulike websider hvor jeg kjøper trafikk (reklame, annonse plass på google) gjennom adwords som da befinner seg i Irland. Jeg kjøper også trafikk fra andre selskaper som befinner seg i utlandet og fungerer som adwords.

Adsense er noe alle kan bli med i. Det er ett system som lar meg lage en annonse jeg kan legge ut på mine websider. De fleste nettaviser i Norge bruker adsense.
Faktisk er det mulig at mine annonser jeg legger ut på adwords blir synlig på mine egne sider gjennom adsense.

Jeg jobber også med andre selskaper i utlandet. Det kan være tjenester, server leie og software innkjøp eller mnd leie.

For ordenskyld kan jeg nevne at jeg har Norske kunder også som jeg fakturerer hver mnd.

1. Adsense inntekter, og fra andre i utlandet, er for deg MVA-frie (men utløser krav om registrering i mvaregisteret).
2. For AdWords kostnader, og fra andre i utlandet, skal du føre omvendt mva på (du fører det inn og ut via egen mvakode i regnskapet, i praksis blir det ingen mva).
3. Alle salg som går direkte mot kunder i Norge (ikke via Adsense eller andre utelandske aktører) skal ha MVA på salget.
4. Alle annonsekjøp direkte fra Norske leverandører (ikke via Adwords eller lignende) føres med/uten mva ettersom hva som står på fakturaen.

Les mer om MVA og utland her:
https://www.google.no/search?q=mva+...s=chrome.0.57.5076j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 

enurs

Medlem
Vi må ta en siste runde med denne :)

Har vært i kontakt med regnskapsfører og han sier:
Inntekter, utgifter fra utlandet betaler man ikke mva på.

Han mente også at mva ikke bokføres, altså man regner ikke ut noe selv og så legge det inn i en av postene på altinn.

Skal jeg bare stole på ham?
 

Steve Cash

Medlem
Angående inntekter så tilsvarer vel det regnskapsføreren sier punkt 1 til smbinfo ovenfor. Med andre ord full enighet.
1. Adsense inntekter, og fra andre i utlandet, er for deg MVA-frie (men utløser krav om registrering i mvaregisteret).
Når det gjelder kostnader er jeg også enig med smbinfo sitt punkt 2, såfremt det dreier seg om det som går inn under fjernleverbar tjeneste, med andre ord at det at skal benyttes snudd avregning.

Men nå kjenner jeg ditt forhold i detalj (og ikke leste jeg hele tråden på nytt nå heller), så svaret blir med forbehold. Hvis du har funnet en regnskapsfører som fører regnskapet så bør jo denne ha satt seg så mye inn i saken at han/hun gir riktig svar.
 

enurs

Medlem
Ja, men nå regnskapsfører sier man ikke skal rapportere det men her får jeg beskjed om krav om registrering i mvaregistreret som ikke er det samme som regnskapsfører.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg aner ikke hva din regnskapsfører bygger sin avgjørelse på, men som sagt kjenner han/hun regnskapet og det faktiske grunnlaget i saken, eller skal i alle fall gjøre det. Det gjør hverken jeg eller noen andre som skriver her. Alt som skrives på et slikt forum blir uforpliktende og basert på den kunnskapen som en har gjennom tråden, selv om noen av oss har fagkunnskap om dette. Spør regnskapsføreren om hvorfor han/hun har havnet på denne avgjørelsen, og hvis du fortsatt er i tvil, så spør skatteetaten.
 

Smbinfo

Medlem
Det er nokså vanlig å ikke gjøre snudd avregning da denne uansett går i null for firmaer med normal mvaplikt/registrering.

Så hvem som har rett/feil er ikke så kjempenøye da momsen blir den samme uansett så lenge du er/blir mvaregistrert på vanlig måte.

Er ikke uvanlig at regnskapsførere som er av den formening at snudd avregning skal gjøres, ikke gjør det alikevel på mvaregistrete firmaer, da det kun er en formalitet uten noen verdi for de med normal mva-behandling.
 
Topp