Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføre MVA oppgjør

Nordland

Medlem
Googlet og søkt på forumet, men finner ikke noe.

Kan bokføre dette automatisk i visma avendo eaccoiunting, men siden jeg bare var MVA pliktig halve året i fjor så er denne feil. Så jeg må bokføre dette manuelt. Hvordan konto skal jeg debitere og kreditere?

Konto 2700 og 2710 er de som har en saldo hos meg. Skal jeg nulle de kontoene mot oppgjørskonto for mva 2740?

Men summen av de kontoene stemmer jo ikke med noe som helst.

What shall i do?
 

Smbinfo

Medlem
Bokføringen du nevner er helt korrekt. Men ikke før det manuelt.

Du må uansett sjekke at alle bilag før datoen for mva var ført uten mvakode. Er de ikke ført korrekt er heller ikke saldoene på 2700 og 2710 korrekt.

Er de korrekt ikke sørger du for å føre de føringene med mva fra før mvaplikt på nytt igjen. Dette gjør du ved å føre dem motsatt, for så å føre dem tilbake igjen uten MVAkode.

Det er ok å ta en samlesum for alle salgene, og alle utgiftene..

Kjør så bokføring av mva via programmet ditt. Du kan sikkert ta en prøve også for å evt sjekke at det blir korrekt.

Husk at du har rett til fradrag for mva på mange av kostnadene du hadde før du ble mvaregistrert. Les mer om dette her:

Tilbakegående avgiftsoppgjør

Når du får en godkjennelse av søknaden fører du bare bilagene, enten samlet, eller hver for seg, ut igjen(uten mvakode) og inn igjen (med mvakode). Antakelig ønsker skatteetaten at du fører disse bilagene med dato i inneværende måned/evt åpen mvatermin.
 

Nordland

Medlem
Nå har jeg tatt for meg 2010 der det også lå innkjøp med MVA på. Jeg laget et manuelt bilag med kredit 2710 og debet 6110 (toll og spedisjonskonstander, nærmeste jeg fant som passet). Da fikk jeg bokført mva oppgjøret for 2010 med summen 0. Kjørte da et nytt bilag 01.01.11 der jeg kjørte motsatt. debet 2710 og kredit 6110 med summen av det jeg har fått godkjent tilbakegående mva oppgjør. (har årstermin på mva)

Så har jeg gjort det samme for 2011 med alle bilag før jeg ble mva registrert. Har ikke ført tilbake de bilag der jeg har fått godkjent tilbakegående oppgjør.

Dette er riktig?

Når dette er gjort får jeg en litt annen sum enn hva jeg har registrert til skatteetaten og jeg har også betalt inn 196,43 kr for mye. Har mer tro på at dette er riktig og at det jeg har rapportert er feil.

Hvordan gjør jeg det da?
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Nå har jeg tatt for meg 2010 der det også lå innkjøp med MVA på. Jeg laget et manuelt bilag med kredit 2710 og debet 6110 (toll og spedisjonskonstander, nærmeste jeg fant som passet). Da fikk jeg bokført mva oppgjøret for 2010 med summen 0. Kjørte da et nytt bilag 01.01.11 der jeg kjørte motsatt. debet 2710 og kredit 6110 med summen av det jeg har fått godkjent tilbakegående mva oppgjør. (har årstermin på mva)
Hvilke momskoder du bruker er det viktige.

Normalt vil man føre eks 6710 på begge sider, men med forskjellige momskoder for å rette opp i ting (regnskapsprogrammet gjør da føringene på 2710 i bakgrunnen). Da med hele beløpet på fakturaen(e).

Fører du direkte på 2710, så kan det også gå greit, men det krever at du ikke bruker mvakoder og at systemet ditt takler det. Da fører du også kun mvabeløpet, ikke hele beløpet på fakturaene det er snakk om.

Når dette er gjort får jeg en litt annen sum enn hva jeg har registrert til skatteetaten og jeg har også betalt inn 196,43 kr for mye. Har mer tro på at dette er riktig og at det jeg har rapportert er feil.

Hvordan gjør jeg det da?

Det er snakk om småpenger, gjør en føring slik at regnskapet stemmer med det som er rapportert. Eventuelt så kan du justere neste rapportering med differansen...

Rapporterer du manuelt, eller direkte fra systemet? Gjør du det siste slipper du differanser mellom regnskapet og det rapporterte. Det er heller ingen ting i veien med å sende inn en korrigert momsoppgave.
 

Nordland

Medlem
Ja det du sier der er akkurat det programmet mitt gjør, men jeg har ført manuelle bilag og kun mva. Da bruker den ikke mva koder i bakgrunnen eller noe.

Ja det er snakk om småpenger og ikke noe jeg bryr meg om. Men hvis det er ok å gjøre en justering slik at det stemmer så gjør jeg det. Jeg har jo betalt for mye så om jeg får ettersyn så tviler jeg på de blir sinna for det :)

Denne gangen rapporterte jeg manuelt på altinn, men programmet støtter å gjøre dette direkte fra systemet. Derfor er det nå en differanse da jeg ikke hadde gjort hele regnskapet før jeg rapporterte mva.

Neste år vil jeg gjøre det direkte fra programmet og alt vil stemme da jeg har vært mva regga hele året. Gjør det litt enklere :)

Men tusen takk for hjelpen SMBinfo :D
 
Topp