Kjapp og trygg hosting for Wordpress

bokføre private utlegg

DagArne

Medlem
Fikk et tips om at jeg bør fylle ut et utleggsrefusjonskjema i stedenfor å bokføre det jeg kjøper og betaler privat. Lettere å bare betale det ut.
Jeg kjøpte varer og leide bil av egen lomme for å stå på en festival å selge.

Hvordan bokfører jeg dette? hvordan legger jeg det inn på reskontro?
Jeg har et AS og forsto det sånn at det helstikke skulle inn på balansen når det er kortsiktig gjeld.
 

Steve Cash

Medlem
Det blir en form for kontantkjøp, så reskontro er ikke nødvendig. Du fører rett og slett debet kostnad og kredit bank (eller kasse).
 

DagArne

Medlem
ja, men jeg får ikke betalt tilbake til meg selv enda. få få litt mer penger inn i kassa før jeg får gjort det.
 

Steve Cash

Medlem
Da fører du kredit mellomregning aksjonær, konto 2915 eller deromkring, inntil du kan betale ut. Jeg forutsetter at du er aksjonær, hvis ikke kan du bruke gjeld til ansatte. Er du heller ikke ansatt bruker du konto for annen kortsiktig gjeld, 2990.
 

DagArne

Medlem
Ja, er eneaksjonær, har enda ikke ansatt meg selv da dette er litt på hobbybasis enda. Takk for hjelpen :)
 

DagArne

Medlem
29 serien er for kortsiktig gjeld. Tror dette blir mer langsiktig gjeld til meg så 22-serien?
2255 gjeld til eiere har jeg en konto som heter.
 

Steve Cash

Medlem
Tja, det er et vurderingsspørsmål, skillet mellom kort- og langsiktig gjeld går ved ett år, og du bør kanskje ha ambisjoner om at mellomregningsposter med deg selv ikke bør bli eldre enn det.
 
Topp