Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføre varelager?

Jeanette

Multitasker
Sitter og skal føre regnskapet selv, etter at regnskapsføreren min ikke skjønte at han kunne importere databasefilene og dermed satt og la inn alle kunder og alle ordrer og betalinger manuelt. Regninga ble ikke liten, for å si det sånn, så det utgår med høye kneløft dette regnskapsåret. Og da må man sette seg inn i ting selv...

Jeg bruker Regnskapsprogram pÃ¥ nettet | e-conomic og har fått importert inn kundene, ordrene og betalingene. Nå begynner den manuelle delen. Og først har jeg varetellingen fra nyttår... Den må jo inn som varebeholdning, på et vis, men jeg skjønner ikke hvilken konto/motkonto den skal stå på?

Noen som vet?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
3000 er salgsinntekt
4005 er varekostnad
1495 er varelager
(tror jeg).

At en regnskapsfører ikke kan sine ting skal vel du ikke betale for. Da får heller saken avgjøres av forliksrådet.
Men nå har jeg aldri hørt om at noen kommer forbi og sjekker om du har telt rett. Noen her som har hørt noe sånt?
 
Under årets varetelling fikk omtrent alle butikker og bedrifter besøk fra revisor under varetellingen. Det de gjør er at de teller noen av varene selv før butikken gjør det. Så sjekker de etterpå om det stemmer. Ofte tar de ting som har størst verdi. I ene kiosken jeg eier, talte de opp dvder.
 
Revisor besøk varetelling

Alle aksjeselskaper er revisjonspliktige. Revisor er pålagt i henhold til revisorloven å være tilstede i forbindelse med varetelling hvor varelageret utgjør en vesentlig del av balansen i regnskapet.

Så med andre ord så kommer revisor på besøk til de fleste aksjeselskaper i forbindelse med varetelling.

ENK, DA, ANS, NUF mfl. er bare i visse tilfeller revisjonspliktige.
 
Topp