Fant denne på et annet forum:
Hvordan skal jeg føre dette for oppstartingsåret? IB er jo 0, mens UB er en sum. Skal jeg da kredit UB 1460 og debet UB 4300?
Når du kjøper varer føres dette på konto 4010 som en kostnad
Konto for beholdninger er konto 1460 her legger du inn varebeholdningen du hadde når du startet firmaet ditt alt varekjøp fører du på konto 4010-4300 som en kostnad.
For å få en riktig kostnad 31.12 må du ha en varetelling og føre endringen til resultat
Formel
inngående balanse 0101 2011
+ varekjøp
- Utgående balanse 31.12.2011
= varekostnad
Eks ib 3000
Ub 2500
Endring varelager – 500
Bokføres konto 1460 – 500,-
Endring av varelager konto 4229 debet 500
Da vil du få en riktig kostnad av varelageret
Hvordan skal jeg føre dette for oppstartingsåret? IB er jo 0, mens UB er en sum. Skal jeg da kredit UB 1460 og debet UB 4300?