Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring av Klarna faktura

DMZ

Medlem
Litt forvirret med Klarna Faktura.

Hva jeg har:
Ordre fra kunde, aktivert faktura i Klarna, mitt selskap navn på faktura og "betaling til" Klarna. Senere jeg har mottar betaling fra Klarna.

Hvordan å ta det i regnskap?
Bokfør jeg Klarna faktura som min egen faktura?
1500 (Kundefordringer) - 3000 (Salgsinntekt)
1920 (Bankinnskudd) - 1500 (Kundefordringer)
Men det har ikke påfølgende nummer som jeg bruker.
 

quicktech

Medlem
Hei, her er det sikkert noen regnskapsførere som kan hjelpe bedre med selve bokføringen, men jeg vil bare skyte inn at det vel også hører med til historien at Klarna betaler deg før kunden betaler til Klarna? Altså factoring? Og da er det også et gebyr til klarna involvert slik at sumen Klarna mottar er høyere enn den sumen du mottar for den samme betalingen. Ergo skal det ikke bare bokføres en salgsinntekt, men også en finansieringskostnad. 2 bokføringer for samme transaksjon.
 

Smbinfo

Medlem
Det er viktig å få med gebyret som nevnes.. om ikke slår du sammen inntekter og kostnader og fører kun inntekten. Det blir feil.

Det bokføres slik:
1920 (Bankinnskudd) - 1500 (Kundefordringer)
7790 (Klarna gebyr) - 1500 (Kundefordringer)

(Slå gjerne sammen de to 1500 føringene til en.

1500 (Kundefordringer) - 3000 (Salgsinntekt)


Du kan føre direkte på samlekonto 1500 utenom hver enkelt kundekonto, gitt at klarna har oversikt over hver enkelt kunde.

Skal du få moms på riktig periode fordrer dette at betaling og salg skjer samme dag om du bokfører på denne måten, men tviler på om du får noe særlig pes om du iblant får salget inn i regnskapet med forskyvning en måned.
 

DMZ

Medlem
Det er viktig å få med gebyret som nevnes.. om ikke slår du sammen inntekter og kostnader og fører kun inntekten. Det blir feil.

Det bokføres slik:
1920 (Bankinnskudd) - 1500 (Kundefordringer)
7790 (Klarna gebyr) - 1500 (Kundefordringer)

(Slå gjerne sammen de to 1500 føringene til en.

1500 (Kundefordringer) - 3000 (Salgsinntekt)


Du kan føre direkte på samlekonto 1500 utenom hver enkelt kundekonto, gitt at klarna har oversikt over hver enkelt kunde.

Skal du få moms på riktig periode fordrer dette at betaling og salg skjer samme dag om du bokfører på denne måten, men tviler på om du får noe særlig pes om du iblant får salget inn i regnskapet med forskyvning en måned.

Tusen takk for ditt svar

Ser ganske logisk! :)
Er det OK at antall fakturaer er forskjellig fra tall generert av Klarna?
 
Topp