Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring av PayPal transaksjon

mitchbuch

New Member
Hei,

Er ganske ny når det gjelder salg av tjenester til utenlandske selskap/private, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.

En kunde skal betale meg $80 via PayPal. Når denne summen kommer til min PayPal konto, så setter jeg den direkte over til min Norske bank-konto. Da er summen sansynligvis litt mindre, pga. PayPal gebyr. Hvordan skal en slik transaksjon bokføres? Tenker da både på PayPal gebyr, at summen er i dollar o.s.v. Håper noen kan hjelpe meg med dette.

I tillegg så lurte jeg på en ting til. Jeg har konto i Skandiabanken. Hvis et utenlandsk selskap setter over penger til meg direkte til min konto der, så tilløper det et gebyr fra DNB (SWIFT-gebyr), hvordan skal det bokføres?

Håper noen kan hjelpe meg med dette! Hadde satt utrolig stor pris på det!
 
Er ikke revisor, men har en ide om hvordan jeg ville gjort det. Beløpet du bokfører er jo det som kommer inn på din konto. Det er det beløpet jeg ville ført som inntekt. Har du sendt faktura, vil det jo være avvik mellom fakturabeløpet og det innbetalte beløpet. Dette avviket ville jeg da ha ført som tap eller utgiftført på slutten av året. Hvis ikke må jo hvert gebyr og valutatap utgiftsføres og kobles opp mot kundefordringene (for å få balanse). Uansett skal man jo ikke skatte for penger man ikke har fått. (Tviler på om dette var mye til hjelp)
 

mitchbuch

New Member
Hvis kunden hadde satt over i Norske Kroner til min PayPal konto da? Og jeg hadde satt disse direkte over til min Norske konto, slik at PayPal's gebyr hadde kommet klart frem. Hvordan skulle det da blitt bokført?

Noen som har erfaringer med dette? Hadde satt utrolig stor pris på svar :)
 

DDG

New Member
Jeg oppfatter at det er slik, og så får andre komme og rette meg hvis de er uenige:

En PayPal-konto er en konto på lik linje med alle andre kontoer. Man kan få penger inn på konto, man kan ta penger ut av konto, og man kan bruke den til å betale med via nett.

En PayPal-konto er derfor mye mer likt en helt vanlig bankkonto enn det ligner på et vanlig BBS-VISA-betalingssystem.

Slik mener jeg det skal gjøres:

Man skal føre opp PayPal-kontoen som en bankkonto i regnskapsprogrammet sitt. Når man er inne på PayPal så har man to kontoer der (gitt at man er norsk). Man har en konto for USD og en konto for NOK (det er standard). Vanligvis er en av disse kontoene helt tomme, da man har valgt hvilken valuta man vil bruke som fast valuta. Men du har valgt USD, og noen setter over penger til deg i NOK, så vil du få oppført hvor mange NOK du har på NOK-kontoen og hvor mange USD du har på USD-kontoen.

Hvis du for eksempel har fått inn fem innbetalinger i løpet av en måned: En på 1800 kroner, en på 200 kroner og tre på 2000 kroner, så har du 8000 kroner som skal føres opp på din PayPal-konto. Når du overfører penger fra PayPal-kontoen til din norske bankkonto så er det å regne som en intern transaksjon.

Når du logger deg inn på PayPal får du opp en oversikt over gebyrer du har betalt. Du må ta utskrift av disse, og legge de ved som bilag i regnskapet ditt.

Hvis noen mener det skal gjøres på en annen måte, så hadde det vært mye bedre, for dette virker veldig tungvindt. Men det er slik jeg oppfatter at det skal gjøres.
 

DDG

New Member
Hvis du har en regnskapsfører du bruker fast, så vær vennlig og hør med han/henne om hvordan dette skal gjøres, og gi oss tilbakemelding. Jeg er ikke helt sikker på det selv, og trenger å finne det ut...
 

hansson

Langveisfarende
Jeg er heller ikke regnskapsfører, men jeg ville ført inntekten som avgiftspliktig eller ikke avgiftspliktig omsetning på normal måte (hvis det er omsetning til utlandet er det utenfor avgiftsområdet, altså mva-sats på 0% - unntatt mva).

Gebyrer, renter og andre finanskostnader har i kontoplanen man bruker for bokføring egne poster, f.eks.:

8040 Renteinntekt

8060 Valutagevinst

8099 Annen kapitalinntekt

8140 Rentekostnader

8160 Valutatap

8199 Annen kapitalutgift

8170 Andre finanskostnader og gebyr

Finnes sikkert andre relevante kontoer også (det er en egen for bankgebyrer tror jeg), hvis du bruker et regnskapsprogram finner du dem. Hvis du er et ENK behøver du egentlig bare å få alle disse utgiftene inn i de fire sekkepostene som finnes i Næringsoppgave 1 under kapitalinntekter og utgifter.

Paypalgebyrer er absolutt ikke tap slik noen mener ovenfor. Gebyrer til banker og finansinstitusjoner er en vanlig utgift og skal føres deretter.

Omsetningen din er alltid den summen du fakturerer, altså summen kunden din betaler. Hva du får inn på kontoen er forsåvidt irrelevant, fordi du ikke slipper unna å føre gebyrene som førte til at det som kom inn på kontoen ble mindre enn det du fakturerte. Det er din oppgave å føre disse gebyrene og valutatapene riktig slik at sluttresultatet - overskuddet ditt - blir korrekt.
 
Topp