Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring av solgte digitalprodukter?

Jeanette

Multitasker
Jeg tenker å skrive og selge ebøker fra bloggene mine, og så langt så greit. Den ene boken er skrevet, pdf'et og har fått cover, wordpress er satt opp med kasse-plugin - men så kom jeg på at regnskapet kanskje ikke blir like artig fremover. For dette blir vel kontantsalg, sant, med krav om daglig kassaoppgjør? Dermed må jeg lage bilag og bokføre for hver eneste dag gjennom hele året, selv om jeg bare skulle komme til å selge en eneste ebok på den tiden..? Eller tar jeg feil?

Er det noen her inne som har noen idé om hvordan regnskapet kan gjennomføres forsvarlig, men likevel faktisk være overkommelig?
 
Ta dette med en sterk klype salt, men jeg troooor at dette har å gjøre med betalingsmetode. Dersom all betaling skjer via faktura, er det vel fakturaen (+ innbetalingsbilaget fra banken) som er bilaget, og da kan jeg ikke tenke meg at dette kan kalles kontantsalg.

Tar du kortbetaling blir situasjonen en litt annen, men det har jeg ikke vært borti selv, så det skal noen helt andre få lov til å svare på.
 

Jeanette

Multitasker
Dette blir jo Paypal, om det blir som jeg har tenkt... E-bøker skal jo være raskt tilgjengelige, nytter ikke med "jeg sender deg en faktura, så får du eboka når den er betalt", da... Og om jeg sender ebok før faktura, så kan man vel regne med å ikke bli betalt i det hele tatt mange ganger, for inkasso vil aldri lønne seg på så små produkter.

"Kontantsalg skal registreres fortløpende på kassaapparat, terminal eller annet likeverdig system. Automatiserte ordre-/faktureringssystemer tilfredsstiller kravene til likeverdig system." står det her.

Det ser ut som jeg faktisk må sette opp en hel zen cart for å komme inn under "likeverdig system", og drive det som nettbutikk med nedlastbare produkter. Litt mer tungvint enn jeg hadde tenkt meg, men hva f... skal man gjøre når reglene er så krøkkete, da?

Eller har man så flaks at paypal er regna som likeverdig system?
 

kongen

kongemedlem
Den 31. i hver måned så tar du utskrift fra PayPal kontoen din, så stifter du alle arkene sammen, så kaller du dette for bilag, så bruker du kalkulatoren og plusser sammen alle tallene til étt tall, så fører du dette tallet inn i regnskapet.
 

Jeanette

Multitasker
Den 31. i hver måned så tar du utskrift fra PayPal kontoen din, så stifter du alle arkene sammen, så kaller du dette for bilag, så bruker du kalkulatoren og plusser sammen alle tallene til étt tall, så fører du dette tallet inn i regnskapet.

Er det lov? Intet ville gledet mitt stressa hjerte mer, men er litt skeptisk..? :confused:
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Såfort noen har betalt med Paypal, er det - for min del - likt med en overføring til min bankkonto, eller betaling i oppkrav. Fakturaen kan kundene få sammen med pdf-filen.
På ingen som helst snakker vi kontanter... dermed - i mine øyne - ingen kontantsalg.
 

Jeanette

Multitasker
Såfort noen har betalt med Paypal, er det - for min del - likt med en overføring til min bankkonto, eller betaling i oppkrav. Fakturaen kan kundene få sammen med pdf-filen.
På ingen som helst snakker vi kontanter... dermed - i mine øyne - ingen kontantsalg.

Jeg skjønner hva du mener. Jeg ville heller ikke definert det som kontantbetaling, men det er ikke mine definisjoner som ligger til grunn for regler laget i bakvendtland, dessverre.

Kundene får ikke faktura med filen, for det går automatisk og jeg sitter ikke og lager manuelle fakturaer for hvert salg. De kommer til en thankyou-side, med link til nedlasting.

Reglene sier noe om at det skal spesifiseres klokkeslett, sum, mottaker, avsender og så videre. Fra hva jeg kan se står alt dette på paypalbilaget. Men jeg får et problem når mva skal spesifiseres, for det gjør jo ikke paypal.
 

Jeanette

Multitasker
Har du businessversjonen av Paypal skal det kunne gå an å definere en lokal VAT/mva i settings.

Aha, kanskje det er det som er problemet - jeg satt den opp for så lenge siden at mva ikke engang streifet meg som idé... *løpe inn for å se*

EDIT: Jess, thank you - nå er den definert. :)
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Gleder meg til den dagen PayPal slipper løs PayPal kortet i Norge. Da kan man bruke Paypal kortet til alt innkjøp i bedriften og da blir alle inntekter og utgifter lagret i Paypal. Da blir regnskapet enda enklere.
 

Jeanette

Multitasker
OK, så med en Paypal-betaling går alt i boks altså:
* klokkeslett
* sum
* mottaker
* avsender
* mva

Du har vel ikke tilfeldigvis lenken til den offentlige uttalelsen/forskriften?

Jeg vet ikke, jeg bare grubler og prøver meg veldig forsiktig på en antagelse...

Dette er det eneste jeg har funnet:

1. Nummer og dato for utstedelse av dokumentasjonen,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.


Paypal har Unique Transaction ID, angivelse av partene (mailadresser inkludert), sum, tidspunkt (dato, klokkeslett), sted er gjerne det samme som mottaker når handelen foregår på et nettsted, paypals fee og mva om man har konfigurert det. Vederlag og betalingsforfall er ikke aktuelt uansett.

Ytelsens art... hvor nøye må dette spesifiseres, tro?

EDIT:

Fant dette:

Dersom selgeren utsteder og oversender en faktura på papir, men hvor for eksempel angivelsen av ytelsens art, eller andre spesifikasjoner som bokføringsforskriften krever, fremgår av kontrakt eller annet dokument, må det være en henvisning i salgsdokumentet (fakturaen) til det andre dokumentet. Etter vår oppfatning er bokføringsreglene ikke til hinder for at det ene dokumentet kan oversendes på papir, mens det andre oversendes elektronisk.

Så hvis man kan få Paypal-dokumentet til på en eller annen måte vise til thankyou-siden man kommer til etter kjøp, hvor det er spesifisert, så er det kanskje OK? På denne siden kan man legge link til det påbudte angrerettskjemaet også, forresten.

Men hvordan endrer man på Paypal?
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du går hit:
Festivo
kjøper en cd og går til checkout, og så sjekker kildekoden, så ser du en haug med hidedn input som er relatert til paypal, bla.:

<input type="hidden" name="address_override" value="1" />
<input type="hidden" name="charset" value="utf-8" />
<input type="hidden" name="paymentaction" value="sale" />
<input type="hidden" name="currency_code" value="EUR" />
<input type="hidden" name="no_shipping" value="1" />
<input type="hidden" name="no_note" value="1" />
<input type="hidden" name="return" value="http://www.festivo.nl/?p=thankyou" />
<input type="hidden" name="cancel_return" value="http://www.festivo.nl/?p=sorry" />
<input type="hidden" name="notify_url" value="http://www.festivo.nl/paypal_ipn.php" />
<input type="hidden" name="cmd" value="_cart" />
<input type="hidden" name="upload" value="1" />
<input type="hidden" name="redirect_cmd" value="_xclick" />
<input type="hidden" name="business" value="info@festivo.nl" />
<input type="hidden" name="item_name_1" value="6962292: Eigen bewerkingen" />
<input type="hidden" name="amount_1" value="14.95" />
<input type="hidden" name="quantity_1" value="1" />
<input type="hidden" name="handling_cart" value="1.8" />
<input type="hidden" name="grandtotal" value="16.75" />

Av disse er spesielt denne interessant:
<input type="hidden" name="return" value="http://www.festivo.nl/?p=thankyou" />

Den får litt info fra PayPal som den sammenligner med en bekreftelse som ble sendt av PayPal backend (til http://www.festivo.nl/paypal_ipn.php), og den kan du da bruke til å vise det obligatoriske.
 
Topp