Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring av varekjøp til produksjon av hobbyartikler

by Cino

New Member
Jeg har nylig opprettet et ENK, og har registrert meg på xena.biz for å bokføre utgiftene/inntektene mine. Jeg sliter nå med å finne ut hvilke kontoer jeg skal bokføre utgiftene mine på. La oss si at jeg kjøper inn 5m stoff, 100 knapper og en symaskin for å sy klær for salg. Hvilke kontoer skal dette da føres på? Vil tro at stoffet og knappene føres på en annen konto enn symaskinen. Hva om jeg ikke bruker opp alt jeg kjøper på en gang? Mye av det jeg kjøper selges i pakker, der jeg ofte bare bruker en del, og resten blir liggende til jeg skal lage noe liknende igjen. Kan resten da bare ligge på kontoret mitt, og inngå som en del av et salg av et produkt på et senere stadium? Hvilken konto fører jeg salg på? Og hva skjer om man bokfører på feil konto?
 

Steve Cash

Medlem
Næringsoppgave 1 med rettledning, som du kan finne på nettet, gir brukbare tips om hvor forskjelle kostnader og inntekter skal føres, kontoene er som regel i samme serie som postene på næringsopgaven, dvs. at det første eller de to første sifrene er like. Varer til salg eller videre bearbeiding skal på post 4005, varer for videre bearbeiding går gjerne til konto 4000 og handelsvarer til 4300, men det kommer litt an på kontoplanen i systemet du bruker.

Hvis symaskinen koster under 15 000 kostnadsføres den i året, og skal til næringsoppgavens post 6500 og dermed en lignende konto. Koster den mer må den aktiveres for avskrivning og føres på post 1205 i balansen, igjen med en tilvarende konto.

Avgiftspliktig salg føres i post 3000, det heter som regel kontoen i regnskapet også.

Du må telle varer ved regnskapsavslutning og sette dem opp som varelager, men i løpet av året kan de bare ligge der til du får bruk for dem igjen ( i alle fall hvis ikke dette er et aksjeselskap som skal lage regnskapsrapporter gjennom året).
 

by Cino

New Member
Tusen takk! Jeg har vært på kurs hos skatteetaten, men blir ikke helt klok på dette med bokføringen opp mot postene i norsk standard kontoplan. Jeg har sett på Næringsoppgave 1, og de viser til post 4005, som du skriver. Men denne posten finner jeg ikke igjen i norsk standard kontoplan. Der finner jeg 4000, 4100, 4200 og 4300. Hva betyr "4100 - Innkjøp av varer under tilvirkning" og "4200 - Innkjøp av ferdig egentilvirkede varer"? Jeg forstår det slik at konto 4300 brukes dersom jeg handler inn f.eks. knapper for videresalg, uten å bruke de i min produksjon? Vil dette si at jeg kan føre kjøp av stoff og knapper (som skal brukes i min produksjon) på konto 4000?

Blir det riktig å føre symaskinen på konto 6540 "Innventar"? Eller skal den føres på 6500 "Motordrevet verktøy"? Den koster under 15000. Finnes det et sted man finner litt mer uttømmende info om kontoene i norsk standard kontoplan? Og når det gjelder "høy avgiftssats" så betyr dette bare 25% mva?

Og til slutt dette med varetellïng... Stoff kjøpes jo i meter, og det kan bli rester igjen som ikke kan måles i meter. Hvordan telles dette da opp i et varelager? Anslår man bare en ca. verdi utfra mengden som er igjen?
 

Steve Cash

Medlem
4000 er vanlig konto for råvarer, så hvis du kjøper stoff og knapper for å lage skjorter eller aluminium for å støpe kjeler så ville jeg bruke den.

Jeg tror kanskje jeg ville ha valgt 6500 for symaskina, uten at det er skattemessig viktig, men inventar mener jeg er mer bord og hyller. Høy avgiftsats (eller alminnelig som det heter i mva-loven) er 25 %. Middeles er 15 for mat og lav er 10 for transport, overnatting med videre. Litt forvirrende at mva-loven kaller både 10 og 15 for redusert.

Brukbare rester av tøy ville jeg måle eller anslått så godt det lar seg gjøre og føre opp til innkjøpspris.
 

barentshavet

Active Member
Tusen takk! Jeg har vært på kurs hos skatteetaten, men blir ikke helt klok på dette med bokføringen opp mot postene i norsk standard kontoplan. Jeg har sett på Næringsoppgave 1, og de viser til post 4005, som du skriver. Men denne posten finner jeg ikke igjen i norsk standard kontoplan. Der finner jeg 4000, 4100, 4200 og 4300. Hva betyr "4100 - Innkjøp av varer under tilvirkning" og "4200 - Innkjøp av ferdig egentilvirkede varer"? Jeg forstår det slik at konto 4300 brukes dersom jeg handler inn f.eks. knapper for videresalg, uten å bruke de i min produksjon? Vil dette si at jeg kan føre kjøp av stoff og knapper (som skal brukes i min produksjon) på konto 4000?

Blir det riktig å føre symaskinen på konto 6540 "Innventar"? Eller skal den føres på 6500 "Motordrevet verktøy"? Den koster under 15000. Finnes det et sted man finner litt mer uttømmende info om kontoene i norsk standard kontoplan? Og når det gjelder "høy avgiftssats" så betyr dette bare 25% mva?

Og til slutt dette med varetellïng... Stoff kjøpes jo i meter, og det kan bli rester igjen som ikke kan måles i meter. Hvordan telles dette da opp i et varelager? Anslår man bare en ca. verdi utfra mengden som er igjen?

Her har du iaf. en oversikt

https://kontohjelp.no/
 
Topp