Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring dato?

Dseller

Medlem
Veldig nybegynner spørsmål men det får gå:

La oss si at jeg kjøper et domene den 1 oktober
Jeg får faktura for domenet den 25 oktober
Jeg betaler domenet den 31 oktober.

Hvilken dato skal jeg sette opp da? det må vel bli 1 okt?

Har dette med dato noe å si? eller er det bare en bagatell?
 

Steve Cash

Medlem
Du fører fakturaen på faktuadatoen, altså 25. oktober. Og betalingen på betalingsdatoen. Hvis en er mva-pliktig, så har det en betydning å bokføre på riktig dato. Hvis ikke har det mindre praktisk betydning, så lenge en er innenfor samme år, men en skal bruke korrekt dato likevel.
 

Steve Cash

Medlem
Ja.
Linje 1: Debet kostnadskonto - kredit leverandørkonto, med fakturadato.
Linje 2: Debet leverandørkonto - kredit betalingskonto, med betalingsdato.
 

Finanssans

Medlem
Husk at du nå fra 01.01 kan tilbakedatere inntil 15 dager, og sette siste dato i foregående måned som dato. Så slipper vi endelig unødvendig mange periodiseringer. Bare det ikke oppstår en interessekonflikt mellom kjøper og selger, med tanke på mva-oppgjør...
 

hansson

Langveisfarende
Husk at du nå fra 01.01 kan tilbakedatere inntil 15 dager, og sette siste dato i foregående måned som dato. Så slipper vi endelig unødvendig mange periodiseringer. Bare det ikke oppstår en interessekonflikt mellom kjøper og selger, med tanke på mva-oppgjør...

Slik jeg tolker dette gjelder regelen den som utsteder en faktura, ikke den som mottar den. Mottar du en faktura kan du ikke bare velge en ny fakturadato etter eget hode. Det er den som lager fakturaen som velger fakturadato, basert på evt. behov for tilbakedatering i forbindelse med f.eks. årsskifter e.l.

Dseller, svarte deg i en annen tråd der du stilte samme spørsmål, om at du kan sjekke Contando AS ? Autorisert regnskapsførerselskap på nett.
 
Topp