Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring og avstemming av konto

alex1500

Medlem
Driver ett enkeltpersonforetak. Jeg har to kontoer til firmaet. Den ene mottar jeg betalinger fra kunder (og bare det kontoen brukes til), den andre er en konto som jeg betaler utgifter med i forbindelse med firma og privat. Noen nevnte for meg at i bokføringsloven så står det at kontoer skal avstemmes. Betyr det at siden jeg har betalt utgifter med kontoen som jeg bruker privat også skal avstemmes? Det er 335 transaksjoner på kontoen for kjøp, og bare 11 av disse har med firma kjøp å gjøre. Hvis det er slik at disse transakjonene må avstemmes, er det lovlig å la være å ta med disse transaksjonene i regnskap?
 

Steve Cash

Medlem
Du trenger ikke å legge inn private kvitteringer i regnskapet, men du må føre uttakene/transaksjonene mot konto for privat (vanligvis konto 2069), hvis kontoen står i regnskapet. Regnskap skal stemme med kontoutdrag fra banken minimum ved hver pliktige rapportering, det mest ryddige er å gjøre det månedlig. Står ikke kontoen i regnskapet er kostnader du betaler for firmaet å betrakte som betalt av private midler. Det er greit nok, men vær oppmerksom på at du må legge med kontoutdrag for å dokumentere at det ikke er betalt med kontanter hvis beløpet er over 10 000 kr.

Hvis du har regnskapsfører plikter denne å gjøre det, og du skal også skrive på tydelig at det er en privatkostnad, regnskapsføreren har ikke lov å tenke ut det selv. Fører du regnskapet selv vet du jo hva det er.

En mer arbeidsbesparende måte å gjøre det på er å overføre runde beløp én eller noen få ganger i måneden til en privat konto. Gjør du det én gang i måneden blir det 12 posteringer mot privat i stedet for over 300.

Det med avstemming står kanskje ikke direkte i loven, men det kan i alle fall utledes av bokføringsforskiften.
 
Sist redigert:

alex1500

Medlem
Hvilke konto i regnskapet skal jeg føre det på når samme konto som utgifter også er brukt til lønn fra fast jobb (utenom eget firma)?
 

Steve Cash

Medlem
Du mener motkonto for lønnen som går inn på bankkontoen? 2055 - innskudd kontanter.

Altså debet konto for bank (1920, 1921 etc.) kredit 2055.
 

alex1500

Medlem
Det jeg mener er at jeg bruker bankkonto som utgiften er betalt med, til både privat kjøp og kjøp i forbindelse med eget firma. I tillegg så kommer det inn lønn fra arbeidsgiver der jeg jobber fast på samme bank konto. Finnes det noen konto i regnskapet i form av "innskudd kontanter privat" eller noe i den duren? Altså lønnen har ikke noe med eget firma å gjøre..

Du mener motkonto for lønnen som går inn på bankkontoen? 2055 - innskudd kontanter.

Altså debet konto for bank (1920, 1921 etc.) kredit 2055.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det er den lønnen du fører kredit 2055. Alle penger som går inn på bankkonto som ikke er inntekter i firmaet føres dit, enten det er lønnsinntekt, barnetrygd, lottogevinster, penger du tar fra lommeboka mv.

Det var derfor jeg anbefalte lenger opp å bruke kontoen bare til firmaet, så slipper du alle denne ekstraføringen.
 

alex1500

Medlem
Du trenger ikke å legge inn private kvitteringer i regnskapet, men du må føre uttakene/transaksjonene mot konto for privat (vanligvis konto 2069), hvis kontoen står i regnskapet.


Driver og tester economic sitt regnskaps system. Der må man legge inn bilags nummer på alt av transaksjoner. Hvilke bilag skal jeg legge ved en privat transaksjon fra konto 2069?
 

alex1500

Medlem
Driver og tester economic sitt regnskaps system. Der må man legge inn bilags nummer på alt av transaksjoner. Hvilke bilag skal jeg legge ved en privat transaksjon fra konto 2069?

Never mind. :) Det ser ut til at det er bankutskrift som skal brukes som bilag til de private transaksjonene mine på konto 2069. E-conomic ser forresten veldig lovende ut. Veldig oversiktlig og greit program.
 
Topp