Kjapp og trygg hosting for Wordpress

bruk av bilder i nettbutikk

peterandrej

pensjonert moderator
Synes uansett også at det hørtes veldig rart ut...

Nå vet ikke jeg hva leverandørene det siktes til her tenker med eller på, men jeg synes ikke den der "vil de ikke selge produktene sine da?"-uttalelsen som enkelte kommer med virker særlig gjennomtenkt. Ved første øyekast kan det kanskje synes rart å nekte presumptivt gode hjelpere tilgang til foto, men når du tenker etter er det jo ikke rart at leverandørene ønsker en viss kontroll med hvem de tillater å bruke deres merkevare eller foto tilknyttet denne merkevaren.

Se for deg at du er Canon og har brukt 100 millioner kroner på en annonsekampanje. Tror dere virkelig at Canon lar enhver gjøk med en ferdig oppsatt nettbutikk i shopperpress go nuts? For alt Canon vet kan jo nettbutikkeieren drive med egne annonsekampanjer som strider mot Canons verdier og ha en oppførsel som ikke ligner grisen.

Synes bare det er merkelig at enkelte er så kjappe i avtrekkeren i forhold til å dømme enkelte leverandører som "dumme" som ikke lar gud og hvermann bruke deres logo/foto/whatever til å fronte deres produkter.

For å sette det på spissen: Sett at Baneheiadømte Viggo Kristiansen opprettet en nettbutikk fra cella. Ville dere virkelig latt ham fronte deres produkter?
 

picxx

Well-Known Member
Nå vet ikke jeg hva leverandørene det siktes til her tenker med eller på, men jeg synes ikke den der "vil de ikke selge produktene sine da?"-uttalelsen som enkelte kommer med virker særlig gjennomtenkt. Ved første øyekast kan det kanskje synes rart å nekte presumptivt gode hjelpere tilgang til foto, men når du tenker etter er det jo ikke rart at leverandørene ønsker en viss kontroll med hvem de tillater å bruke deres merkevare eller foto tilknyttet denne merkevaren.

Nå må du skille snørr og barter PA.
Her er det vel snakk om noen som importerer/kjøper inn varer fra produsent og videreselger disse produktene. Her er jeg helt enig med deg om at man enten kan ta bildene selv, eller man må, som i dette tilfellet innhente tillatelse fra produsent (eller de som sitter med opphavsretten til bildene) av bildene.
Når det derimot kommer til affiliates har faktisk annonsøren på forhånd godkjent sin affiliate, så eksemplet med baneheiagubben var ikke bra, da man vel neppe fra start av hadde gitt tillatelse for han å markedsføre sine produkter, om man da er mere intressert i omdømmet av produktet enn det å faktisk selge det selvsagt.

Jeg har vel heller ikke tidligere sett at noen er enige i at man "fritt" burde kunne bruke produsents bilder bare fordi man kjøper produktene, men jeg selv har sagt at er jeg affiliate, så bruker jeg bilder/grafikk fra annonsørs sider. Vil de ikke selge sine produkter, får de da heller finne seg andre affiliates, eller avslutte sitt affiliateprogram.
 
Topp