Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruke bilder

Jeg lurer på om det er lovlig å bruke bilder man finner på for eksempel google på nettbutikken sin. Da tenker jeg som fremside bilde. Om jeg skal selge vesker fra chanel, er det lov å bruke reklame bilder jeg finner på siden min da?
 

Per

Medlem
Det finnes også en del bilder på nett som du kan benytte fritt, men pass på at du oppfyller vilkårene for å bruke dem. Ofte stiller fotografen noen vilkår for bruk. Ellers så finnes det en del stock photo sider på nettet hvor man kan kjøpe bilder for en relativt billig penge
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Når det gjelder "gratis" bilder, eller det som betegnes som "public domain", så er det veldig veldig greit å ha en slags administrasjon over det, f.eks. ha en folder med bildet, en excel-fil med hvor du fant bildet, og et skjermbilde av nettsiden.
Grunnen er at du da kan bevise at du handlet i god tro, i tilfelle en rettighetsinnehaver finner ut at noen har gitt bort et bilde uten tillatelse.

F.eks. kan jeg laste opp et bilde av Munch's Skriket og fortelle alle at dette er gratis å bruke. Det er da såklart ikke tilfelle for Skriket's del, men i mange andre tilfeller er det ikke så klart og må du ta det som god fisk. Da er det greit å kunne henvise til fisken :)

Apropos Skriket: Munch døde i 1944; bildene hans blir dermed vederlagsfritt å bruke i 2014 (70 år etter hans død). Dette gjelder ikke nødvendigvis alle bilder som er å finne av maleriet: fotografer har nemlig rettigheter de og. Tar du et bilde selv er det - etter 2014 - fritt fram for deg å bruke det (men ikke for andre, de må spør deg igjen).
Hvis jeg nå har klart å uttrykke meg forståelig og entydig.
 

Steve Cash

Medlem
Takk, den med å dokumentere at jeg handler i god tro når jeg antar at bildet er public domain skal jeg merke meg.
 
Topp