Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruke logo/nettinnhold

Jeg er helt ny her på forumet og ganske ny i web verdenen.

Det jeg lurer på er hvordan det er med lovligheten å bruke en logo til et godt etablert selskap på siden sin med link inn til nettopp det selskapet. Kan man f.eks. fritt bruke logoen til Statoil som en link til hjemmesidene deres?

Det andre jeg lurer på er hvordan det er å bruke bilder og annen innhold fra f.eks. Statoil som en slags reklame for dem? Altså skrive på siden min at Statoil har gode boller og bruke Statoil sine egne bilder eller tekst av bollene.

Det jeg prøver å si er rett og slett gratisreklame for noen med deres egne bilder og logo. Må man be om tillatelse for å bruke det eller er det fritt å bruke det?
 

adeneo

Medlem
Det er normalt ingen som protesterer på at du bruker deres logo som en link til deres nettsider, og litt på kanten kan det vel ofte regnes som fair use (som egentlig ikke eksisterer i Norsk lov, slik at i følge åndtverksloven er dette ikke lovlig).

Det er vel ofte heller ingen som protesterer på god reklame for eget selskap, men det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke et selskaps egne reklamebilder (eller andre bilder) uten at du har innhentet tillatelse fra den som eier bildene, dette gjelder også logoer og andre typer verk som selskapet innehar rettighetene til.

Nå er det slik at det finnes vel omtrent ikke en blogg eller nettside som ikke bryter åndtverksloven på et eller annet vis, og så lenge det er for å promotere selskapet du "stjeler" fra, så går det nok greit, men det er helt klart at selskapet kan kreve å få fjernet deres bilder/logo fra dine sider dersom de ønsker det, men å komme noen vei med et slikt krav har vel vist seg å være vanskelig dersom eier av nettsiden likevel nekter.

Det beste er selvfølgelig bare å spørre først, men for selskaper som for eksempel Statoil ville jeg tippe at deres standardsvar er "nei", og at de stort sett overser de som ikke spør alikevel, så får det være opp til deg hva du velger å gjøre, jeg gir faen og bruker de bildene jeg finner for godt, og har til gode å få noen klager.

På den andre siden så kan du gjengi beskyttede verk (også bilder) dersom du skriver en nyhetsartikkel eller lignende hvor et slikt bilde er relevant, og det er nettopp derfor avisene kan bruke bilder av logoer eller reklamebilder fra selskaper i sine artikler dersom det er relevant for artikkelen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Fair use blir vel i stor grad det samme som sitatretten.

På den andre siden så kan du gjengi beskyttede verk (også bilder) dersom du skriver en nyhetsartikkel eller lignende hvor et slikt bilde er relevant, og det er nettopp derfor avisene kan bruke bilder av logoer eller reklamebilder fra selskaper i sine artikler dersom det er relevant for artikkelen.

Den der derimot... Ja, du kan bruke bilder av logoer, eller liknende, snakker du f.ex. om shell er det helt trygt å bruke bilde av en shellstasjon med logoen, bilde av en avisside med en annonse eller en artikkel (dette kalles faksimile, da må du angi publikasjon og det må henge nøye sammen med artikkelen, f.ex. kan det være en artikkel om at en artikkel/annonse i VG skapte bråk, da er det legitimt å avbilde hele VG-siden, klipper du derimot bare ut bildet tar du det ut av kontekst, og det blir ulovlig), et bilde av et reklameboard (hvis du handler om annonsekampanjen - da vil jeg også tro at du kan slippe unna med å bare vise selve annonsen, uten "omgivelsene"), eller for den saks skyld bare logoen (passer jo f.ex. bra hvis det er en opplisting av forskjellige selskaper).

Men å BARE bruke f.ex. et bilde selskapet har fått tatt til en annonse f.ex., og som de ikke spesifikt har gitt ut til pressebruk, å bruke *bare* bildet fra en artikkel på nettsidene til firmaet, eller å klippe ut bildet fra en annonse eller liknende - DET blir noe helt annet, og kan raskt koste deg dyrt.
 
Takk for raske og gode svar. Jeg tenkte meg at det var noe sånt, men ville høre i tilfelle noen her visste veldig mye om det eller hadde personlige erfaringer om nettopp dette.
 

Torozo

New Member
Gjengi kundeaviser ?

Heisann. Har prøvd å finne fram i virrvarret av lover og regler, men her trengs det tydeligvis en høyere utdannelse for å tolke disse. Etter å ha lest åndsverksloven og markedsføringsloven + sitatretten, er jeg fortsatt veldig usikker på hva som er lov og ikke lov. Noen punkt virker veldig lovende, mens jeg blir veldig usikker igjen etter noen punkter videre i lovene. Mitt spørsmål er: Er det lovlig å gjengi en kundeavis fra feks Rema 1000 på sin nettside uten deres godkjenning? Da tenker jeg også å klippe ut de mest interessante tilbudene, og ikke gjengi kundeavisen i sin helhet. Om dette ikke er helt lovlig, blir saken bedre om jeg i tillegg skriver feks Kilde: Rema 1000 sin kundeavis ? Vil nødig ha sinte advokater på nakken :) Håper noen kan hjelpe meg med dette.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det handler i stor grad om hensikten.

Skriver du f.eks. en artikkel hvor du går inn på hvordan Rema 1000 sin "kundeavis" har endret seg over tid, er det nok ikke noe problem å inkludere klipp fra avisen for å tydeliggjør det du forklarer - da siterer du.
Finner du gode tilbud som du informerer dine besøkere om er det neppe noen som reagerer. Ikke noe sitatrett, men det er nok ingen som klager (selv om de i teori kan).
Bruker du det som grunnlag for å informere at en konkurrent til Rema 1000 er billigere får du nok en tilbakemelding fra Reitan-gruppen ang. bruk av materiell som de har opphavsrett på.
 
Her har det også med om du bruker dine egen tekst/bilder eller andre sitt.
 

Torozo

New Member
Matfat.no

Hei og takk for fin tilbakemelding : )

Det beste er vel kanskje om du kan se nettsiden min selv, og si her konkret hva du synes.
PS! Denne er enda ikke helt ferdigstilt :)

MatFat.no

Vi har fått tillatelse fra ICA, MENY og RIMI, mens alle andre kjeder har sagt seg negative til dette. Vi viser strengt tatt ikke noe sammenligning mellom de ulike butikkene, kun de tilbud vi synes er mest aktuelle. Vi tenker kanskje å få med under dato, et punkt der vi skriver KILDE: (Feks. Rema 1000 kundeavis).

Vi har vi i snakk med Forbrukerrådet og Forbrukerombudet, men de vet ikke helt og henviser oss til advokat. Om vi velger å ignorere avslaget fra de andre kjedene, er jo sannsynlighet absolutt tilstedet for at de ber oss fjerne deres tilbud. Vil da helst ha en konkret lov og paragraf å referere til om dette skjer.

Innspill mottaes med stor takk :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vel.. I teori gjelder akkurat det samme for Rema når det gjelder å gjengi logoer til f.eks. Coca-Cola, Grandiosa etc i kundeavisen sin.
I tilfelle noen krever annonsene fjernet kan du kjøre en redigeringsrunde og sette opp et passende (eller generisk) bilde til annonsene selv. Å *informere* om et tilbud kan ikke noen nekte deg. Å nevne Rema 1000, og/eller en spesifikk butikk kan du også gjøre uten problem.
 

Torozo

New Member
Dette var plan-b. Om jeg skal lage en grafikk istedetfor den jeg finner i kundeavis, så ser nok dette ganske hobbyaktig ut. Så det finnes altså ingen paragraf jeg kan vise til som sier at jeg har retten på min side, selv om jeg oppgir kilde?
 

hansson

Langveisfarende
Men - her trenger du da ikke å bruke noe av Rimi sitt materiale? Du går rett til kilden, og får tak i en Grandiosa-pakning, en melkekartong, et glass syltetøy... alle disse produktene finner du i bøtter og spann på produsentenes hjemmesider og via google. Produsentene nekter deg garantert ikke å bruke slike bilder, i denne konteksten. Pass bare på at bildet av syltetøyglasset du finner på google eies av en produsent, og ikke av en uavhengig fotograf som tok bildet for gøy og aldri solgte det til produsenten.
 

Torozo

New Member
Har vært inne på tanken om å lage meg et lite "galleri" av de mest aktuelle tilbudene ja. Hvordan blir det med butikkenes logo da ? Denne kan vel heller ikke brukes ? Om jeg velger å lage et bilde selv, så må jeg redigere inn tekst også (Feks 30% rabatt). Kan fort bli mye arbeid her, ved mange produkter. De fleste kundeaviser man abonnerer på sendes ut søndags kveld, eller mandags morgen. Kan fort bli en situasjon der ukes tilbud ikke kommer ut på min side før middagstider på mandagen. Det er jo litt uheldig, for man vi jo helst ha dette fra tidlig mandags morgen.
 
Topp