Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Budsjett og resultatregnskap 2012

Balanse og resultatregnskap 2012

*tittelen skal være Balanse og resultatregnskap 2012*

Hei folkens,

har noen spørsmål rundt balanse og resultatregnskapet mitt for 2012.

Jeg driver et ENK uten ansatte og tjener under 1mill i året. Har under 300 bilag i året og fører derfor regnskapet i excel (noe jeg føler er bra for mitt behov).

1. Er jeg pliktig til å lage et balanse og resultatregnskap?

2. Uansett tenker jeg å lage dette da det gir en pen og oversiktlig presentasjon til skattemyndigheter og kan fungere som et oppslagsverk når næringsoppgaven skal utfylles. Kan jeg bruke http://webhttp.sio.no/files/afs/kunnskap/%C3%98konomi%20og%20regnskap/Sm%C3%A5%20foreninger/Resultatregnskap%20sm%C3%A5%20forng.pdf side 2 som mal? Jeg synes den så veldig fin og oversiktlig ut.

3. Ettersom jeg overførte alt overskuddet til megselv 31. desember, blir det da riktig at mitt resultat er 0,- ?

4. Jeg er fremdeles ikke 100% sikker på om jeg har overført riktige summer til balanse og resultatregnskapet. Balansen er på 87.000,- i debet mens resultatregnskapet er 87.000,- i kredit. Skal det være slik, eller skal begge gå i null?

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, for nå er jeg så grønn på akkurat dette at jeg heller spør og virker litt "dum" enn å virkelig dumme meg ut for skattemyndighetene :)

Takk som alltid, kjære WF :)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
1. Nei, bare næringsoppgave og eventuelle vedlegg, i alle fall personinntektsskjema. Resultat og balanse "på blankt ark" er bare for aksjeselskper og andre med full regnskapsplikt.

2. Se punkt 1.

3. Nei, resultatet blir inntekter minus kostnader.

4. Ang. resultat, se punkt 3. Balanse: Hvis du har tatt ut alt, har du antakelig bare tall på privatkonto, og da vil den antakelig være lik resultatet ja. Men egentlig er det næringsoppgaven som er viktig i dette regnksapet.
 
Sist redigert:
Takk Steve Cash! Fra svarene dine virker det som om jeg ikke bør tråkke ut i den delen av regnskapsverden helt enda. Det er kanskje helt unødvendig i mitt tilfelle.

Jeg skal uansett lese boken "Årsregnskapet", det meste av dette står der. Kanskje jeg får til ting bedre da :)
 
Topp