Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Copyright eller ikke copyright

Buster Keaton lagde flere filmer. Generalen er vel den som er mest kjent.

Filmene hans er ganske gamle. Spørsmålet mitt er kan man da gjøre hva som helst i forhold til og legge filmen ut på youtube for eks. Eller selge kopier av den.

Eller kommer det andre rettigheter inn i bildet? For eks viss et eller annet selskap kjøper rettigheten til filmen og lager en fancy dvd utgave av de for eks.


Crimson Mask
 

Knut

Medlem
Du kan sende en mail til Turner entertainment eller Warner Bros. Mener det er de som sitter med rettighetene til filmene han medvirket i.
Muligens MGM også.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg husker ikke hvor gammel filmen må være, men når den når en hvis alder kan den fritt legges på internett. Tror det var en plass mellom 50-70 år gammel.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg husker ikke hvor gammel filmen må være, men når den når en hvis alder kan den fritt legges på internett. Tror det var en plass mellom 50-70 år gammel.

Tror du tenker på åndsverksloven Kenneth.
Et åndsverk kan fritt brukes av andre 70 år etter rettighetshavers bortgang.
Dette gjelder selvsagt ikke om åndsverket er lisensiert av andre.
Selv om man venter i 70 år etter Keatons bortgang vil likevel filmene han spilte i være lisensiert og copyrightbeskyttet. Keaton eide ikke egne filmer, men ble kun leidd inn som skuespiller.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
"Dette gjelder selvsagt ikke om åndsverket er lisensiert av andre."
Det høres nesten litt merkelig ut, fordi da lisensierer jeg åndsverket mitt til en bedrift (f.eks. min), og ingen kan bruke det..??
 

hansvh

Medlem
I et sammensatt verk er hver del i utgangspunktet vernet hver for seg, og vernetiden løper til 70 år etter sistemann stryker med. (§ 41)

For filmer er det gjort særlige bestemmelser fordi det er så mange medopphavsmenn og det vil være særs klønete å leite opp alle og finne ut om de har dødd for lenge siden. Det er derfor en særregel som sier at "vernetiden løper fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende av hovedregissøren, forfatteren av filmmanuskript, dialogforfatteren og komponisten av musikk som er frembragt med henblikk på filminnspillingen."

Sitat fra min tidligere professor i rettsinformatikk, Olav Torvund. Jeg oppfordrer alle til å lese Opphavsrett: Hvem har opphavsrett? og gjerne så mye de klarer på nettstedet hans.

Med antagelser om at IMDb har rett angånde The General (1927) så er ikke filmen fri før 2036, da Clyde Bruckman døde i 1955 og Buster Keaton i 1966.
 
Topp